Blir snart tokig.

alla element på övervåningen är varma
men kalla hela undervåningen.

jag har tryckt på piggen så inget fel på den, men tror jag behöver lufta elementen?

men hur? har köpt elementnyckel men ingen går in i vår element? bifogar bild.

danfors element och fjärrvärme har vi. vad e felet? :(
 
  • Närbild av en Danfors radiatorventil med en elementnyckel som inte passar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som du säger troligt att de ska luftas för att fungera. Jag har haft liknande element förr. Jag använde en skiftnyckel och lossade på hela ventilen. Skruva inte av helt, ha en skål under för spill. Var beredd att skruva åt snabbt när luften är ute och vattnet kommer ut.
 
Har du kollat så att cirkulationspumpen går?
Kan bli självcirkulation på övervåningen då det är större höjdskillnad men inte på undervåningen.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Det är som du säger troligt att de ska luftas för att fungera. Jag har haft liknande element förr. Jag använde en skiftnyckel och lossade på hela ventilen. Skruva inte av helt, ha en skål under för spill. Var beredd att skruva åt snabbt när luften är ute och vattnet kommer ut.


Hej! tack för ditt svar, gjorde exakt som du sa och det kom ingen luft utan kom bara vatten?
vad kan vara för fel
 
M Mardigan skrev:
Har du kollat så att cirkulationspumpen går?
Kan bli självcirkulation på övervåningen då det är större höjdskillnad men inte på undervåningen.

hmm, vart hittar jag cirkulationspumpen? jag vet inte om vi har en sån i vårt radhus?!

vi har kall och varm vatten som är kommunalt och sen fjärrvärme..
vi har nyligen flyttat från lägenhet till radhus, så stor skillnad förstår ingenting :/
 
Lägg upp på en bild på värmecentralen
 
Om ni har fjärrvärme borde det finnas ett skåp någonstans med två små plattvärmeväxlare, en för varmvatten och en till värmesystemet. På värmesystemet borde det även finnas en hydropress och en cirkulationspump. Men det skulle väl också kunna vara någon central styrning till flera bostäder och då kan man kanske inte hitta felet i din bostad.
 
bifogar bilder på det jag hittar överhuvudtaget i huset.

finns 4 element på övervåningen och alla är värma.

och 3 element på bottenvåning är kalla, har alltså "luftat" dom och de kommer ut vatten och jag har pillat upp piggen inget fel på den heller :(
 
  • En bild på rör och ventiler intill ett element, vilket tyder på en titt i rörledningar för uppvärmning i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängningslucka för värme med texten "AVSTÄNGNING KV VV VÄRME" på vit etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med elementanslutningar och ventiler, dammigt och använt, under uppvärmningsproblemets utredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nino89 skrev:
bifogar bilder på det jag hittar överhuvudtaget i huset.

finns 4 element på övervåningen och alla är värma.

och 3 element på bottenvåning är kalla, har alltså "luftat" dom och de kommer ut vatten och jag har pillat upp piggen inget fel på den heller :(

står ju KV OCH VV som kanske betyder kall/varm vatten.. men till elementen då?? har inget annat i huset än det här
 
Aldrig bott i radhus men fråga granne om de har problem eller kanske vet var centralen för fjärrvärmen sitter.

Annars kan du kanske klura ut om värmen till övervåning går via nedervåningen eller om det är egna rör upp direkt från central?

/jonas
 
  • Gilla
nino89
  • Laddar…
J jonaug skrev:
Aldrig bott i radhus men fråga granne om de har problem eller kanske vet var centralen för fjärrvärmen sitter.

Annars kan du kanske klura ut om värmen till övervåning går via nedervåningen eller om det är egna rör upp direkt från central?

/jonas

tusen tack! för era svar, pratade med en granne tidigare och han hade inte det problemet. men han sa att det kanske skulle dröja 24h efter man tömt luften från elementen att bli varma..

får väl vänta tills imorn
 
Men visst ser den undre vänstra ballofixen ut att vara stängd?

Vilka rör.är varma om du känner på de på bilden ?

/jonas
 
  • Gilla
  • Älska
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Är rören fram till radiatorerna varma? Om inte så tyder det på dålig/ingen cirkulation. Följ rören och känn var värmen kommer nånstans. Om rören är varma ända fram till radiatorn så kan det vara fel på termostaten.
 
J jonaug skrev:
Men visst ser den undre vänstra ballofixen ut att vara stängd?

Vilka rör.är varma om du känner på de på bilden ?

/jonas
Den är mycket riktigt stängd och VS betyder Värme Sekundär för den som undrar så det är värmerören på bild. Nu är frågan varför den är stängd, kan det ha läckt nånstans?
 
men vah? jag kände på rören alla är faktiskt varma!

men är det den som är markerad avstängd?? kolla bild*

vi är nyinflyttade , kan ha varit förra ägaren som stängt av? för vi har inte behövt värme förrens nu..
men övervåningen är varm.. mitt vardagsrum är minus grader, känner inte mina tår *suck
 
  • Uppvärmningsrör med en markerad ventil som kan vara avstängd, indikerat av blå markering runt den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.