Vi har klassisk stående panel med lockläkt. Allt är härligt rödmålat på 60-talet. Sedan dess tror jag inte att det har fått så mycket kärlek. Såklart är det lite sprödare och bränt på de sidor solen ligger på. För att inte tala om att färgen går att borsta bort ner till trärent med en piasava.

Men måste man byta? Att byta lockar inte en sekund. Blir det verkligen bättre och i såna fall på vilket sätt?

Jag tänker mig att borsta rent, olja och måla borde räcka och sedan bättra på det om ytterligare 8-10 år.

Vad tror ni?
 
  • Rödmålat trähus med stående panel och slitage, synlig avflagning vid fönsterkarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, varför skulle du byta panelen? Man behöver inte byta panel för att den är gammal. Om någon del är murken kan man byta den, alltså skarva i en ny del Så gjorde man förr. Och det funkar nu också.

Väldigt vacker fasad. :love:
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
C
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
För att inte tala om att färgen går att borsta bort ner till trärent med en piasava.
Det är helt normalt för slamfärg/faluröd och innebär inte att färgen är gammal/dålig på något sätt.

Observera att när det är målat med slamfärg kan du inte måla över det med någon annan färg med mindre än att du gör det helt trärent. Så glöm det där med att olja, m.m. utan det är borstning och en ny omgång falu rödfärg som gäller.

Och panelen behöver inte bytas om du inte har några rötskador eller liknande.

P.s. och snåla inte och köp någon snikvariant, utan köp en färg av god kvalitet.
 
Borsta av och rödfärga, och som någon sa så är det svårt att få det att fungera med något annat än klassisk rödfärg på rödfärg.
 
Jag tänkte nog att det kommer bli trärent när jag borstar :) Därför var jag inne på grundolja.

Givetvis blir det Falu Vapen ljusröd :D
 
Ytterpanel byts oftast beroende på utseende. Så länge vatten inte tränger in och skadar underliggande konstruktion så behöver du inte byta.
 
Vi har också falu vapen ljusröd. Älskar färgen! Ett rödmålat trähus med falu vapen ljusröd färg och ett rött tegeltak omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Traditionellt svenskt rödfärgat trähus med vita knutar och falurött vapen, omgivet av grönska och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Du grundar med falurödfärg men förtunnar det med 10-20 % vatten när du använder det som grund. Eller passa på och byt färg när det är enkelt att få trärent om du vill det ( jag är inget fans av slamfärg )
 
Falurödfärg innehåller väl en del linolja så Det skulle man väl kanske kunna olja in de torraste delarna med. Grundolja för moderna färgsyshem skulle jag undvika.
 
Mikael_L
K Krille_90_ skrev:
Eller passa på och byt färg när det är enkelt att få trärent om du vill det ( jag är inget fans av slamfärg )
Det är svårt att få ett byte av färgsystemet att fungera bra. Falupigmentet är ett problem, svårt att lyckas borsta bort allt tillräckligt bra.
Sen är det inte ovanligt att Falu rödfärg är lite linoljeförstärkt, och den sitter nog i träet nu i så fall och kommer ge linoljeblåsor ifall man målar över med akrylat.
En alkydoljefärg skulle kanske fungera, men ingen kommer ta något ansvar för att det fungerar.
 
Mikael_L
T tgr_se skrev:
Falurödfärg innehåller väl en del linolja så Det skulle man väl kanske kunna olja in de torraste delarna med. Grundolja för moderna färgsyshem skulle jag undvika.
Nej, olja inte in något, det blir alldeles för mycket olja då. Rödfärg kan ibland vara lite linoljeförstärkt, med någon enstaka procent linolja och kanske uppåt 10% för de som känts sig tuffa och vågade. Och då börjar man riskera problem med linoljeblåsor och färgsläpp och sånt.

Så olja inte in något innan, men blanda möjligen in några procent linolja i färgen. Jag förstärkte min lite vid senaste målningen med förhoppningen att pigmentet skulle bli stabilare, inte tvättas ur lika lätt av regnet, det funkade inte så bra som jag hoppats.

Förövrigt är jag långt ifrån någon riktig slamfärgsexpert (fast jag nu valde det själv, men ångrar mig nog lite också).
Jag hoppas någon riktigt kunnig kan hoppa in i tråden och ge input, jag vet att det finns några här på forumet.
 
K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är svårt att få ett byte av färgsystemet att fungera bra. Falupigmentet är ett problem, svårt att lyckas borsta bort allt tillräckligt bra.
Sen är det inte ovanligt att Falu rödfärg är lite linoljeförstärkt, och den sitter nog i träet nu i så fall och kommer ge linoljeblåsor ifall man målar över med akrylat.
En alkydoljefärg skulle kanske fungera, men ingen kommer ta något ansvar för att det fungerar.

Där lärde man sig något nytt :)
 
Man brukar säga att smärtgränsen går vid 7% linolja. Men originalet är nog att föredra dvs helt utan linolja, funkar bättre vid ommålning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.