Hej

I vår källare ska vi lägga in vattenburen golvvärme- Takhöjden är begränsat och plattan är ganska dåligt isolerad, byggd 48.

Hur mycket isolering måste jag lägga på golvet för att det ska vara lönt med golvvärme?

/Zeb
 
har du verkligen en riktig platta?

I vårt hus byggt -47 står huset på en sockel och i källaren har man sedan gjutit en tunn kaka av betong. På sina ställen är den så tunn att ett hugg med spettet spräcker plattan.

Jag siktarpå att gräva ur och isolera med Isodrän eller motsvarande produkt. Därefter gjuta på detta igen och då gjuta in rören. Kan jag få i 20-30cm isolering blir jag nöjd. Gräver man djupare är risken för sättningar antagligen stor.

Värmer du vattnet med värmepump behöver du kanske inte gråta floder bara för att du har halvtaskig isolering. Bara några centimeter isolering gör underverk, speciellt om du har ett golv som inte är värmetrögt. Glöm tjocka trägolv, klinker är perfekt i detta avseende.

Om ingen övertygar mig om att en annan metod är bättre blir det nog så.....
 
Du har nog rätt. När du säger det så har jag sett att ytterväggarna står på en sockel och hur tjock "plattan" är har jag inet tagit reda på. Det kanske är värt att bryta upp kolvet, gräva ut och isoler om, ska undersöka saken.

/Zeb
 
Jag tror på metoden at ta bort golvet och gräva ur för att lägga isolering, åtminstone vid begränsade utrymmen.
Jag planerar själv att göra detta i vår gamla tvättstuga i vårt hus med gjutna valv på sockel från -64. Jag är dock orolig för att golvet har någon betydelse för bärigheten i konstruktionen, behöver man kolla med byggnadsingenjör eller liknande innan man börjar med sådant?
Sedan misstänker jag att det är risk för fuktproblem eftersom kanterna i rummet blir dåligt isolerade p g a ansltning av golv mot sockeln, det borde bli risk för omvänd fuktvandring där om värmen sänks, skall man undvika detta enom att inte lägga slangarna så nära väggen? Någon som har svar på dessa funderingar?
/Magnus
 
Jag håller med MagnusH. Gräv upp golvet! Vissa delar av golvet i min tvättstuga kan man få upp med en skruvmejsel... kvalitetsbetong från femtiotalet! Jag funderar på att gjuta det nya golvet med EPSCement (eller Finjas Polycement... betong med polystyrene kulor i). Delvis för att den är lättare att blanda inomhus än vanlig betong och delvis för att den är isolerande i sig själv. Betongen täcker man med avjämningsmassa som vanligt. Jag tror att man också skulle kunna lägga EPS cement direkt på ett befintligt golv... fast det får vara minst 5 cm.

Problemet med fuktvandring kvarstår. Enligt min badrumskille ska man låta bli att fuktspärra (utom precis runt golvbrunnar och i duschhörn) och sedan ska man använda diffusionsöppen material som klinkers på golvet.
 
Jag tror att det "enda" man noga behöver överväga när man gör som föreslagits i denna tråd är just vad som händer där man INTE grävt upp och isolerat. Dvs vid angränsade ytor, väggar som står på befintlig sockel etc. Det är inte helt ormligt att tro att fukten väljer att ta den vägen uppåt och detta måste man hantera.

Tiwood - jag tror det är klokt att isolera även under "isoleringsbetong"...
 
Hej

Jag håller just på med att gräva ur källaren. Det blir 165 mm isodrän och därefter 100 mm betong med golvvärmerör i.

Hur mycket isolering man behöver avgörs av var man bor i detta kalla land. Jag som bor på västkusten skulle slänga pengar i sjön om jag la ner 3 dm. 10 cm gör underverk - resten är mer eller mindre beroende på geografi...

Beträffande vad som är bärande od. Du måste räkna ut hur huset är konstruerat och vad som är bärande. Om huset står på grundsula (="väggarna") så ska du inte gräva för närma sulan. Gör en kant ett par decimeter ut från sulan så den fortfarande står stadigt. Känner du dig osäker så gräv upp typ en meter och ta dig någon "sakkunnig".
 
Det handlar inte bara om var man gräver. Sannolikt förändras fuktkvoten i backen under huset (och under sulan) och detta kan leda till sättningar.

Jag vet fortfarande inte bättre sätt, men det är bra att veta vad man ger sig in på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.