Vi har en enplansvilla från -78 i vinkel i gult tegel, valmat tak och bruna trädetaljer, överhäng, fönster och dörrar. Invändigt har vi gjort om allt och det är nu fint men jag hatar fasaden. Vi tänkte putsa den vit men det kostar skjortan. Sen tänkte vi måla det men det verkar som om många anser att det är att förstöra huset. Så nu funderar vi på om man kan sätta träfasad på huset. Kan man bara regla upp och sätta plank utanpå? Huset är välisolerat som det är. I och med att det är så mkt tak (valmat) och vi därför inte har några gavelspetsar är det ju inte så jättemycket väggyta.
 
  • Gilla
hym
  • Laddar…
Varför inte låta det vara tegel?.Slippa måla.
 
  • Gilla
JonT78
  • Laddar…
S
Målar du tegel, får du ju ett ökat underhåll på fasaden. Även om du byter till träpanel ökar underhållet markant! Måla om den bruna lasyren med en täcklasyr som matchar den gula tegelfasaden.
 
Några grannar till oss satte stående träpanel på ett gammalt tegelhus. Blev hur fint som helst. Dem reglade ut med 28*70 liggande cc60 sen panelen.
 
  • Gilla
LenaAkilles
  • Laddar…
M furulundman skrev:
Varför inte låta det vara tegel?.Slippa måla.
För att det är F U L T!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Målar du tegel, får du ju ett ökat underhåll på fasaden. Även om du byter till träpanel ökar underhållet markant! Måla om den bruna lasyren med en täcklasyr som matchar den gula tegelfasaden.
Jag bryr mig egentligen inte om ifall det blir mer underhåll. Att måla den väggytan (vi har ju inga gavelspetsar) vart tionde år bekommer mig inte. Men med träfasad tänker jag att, om vi säljer huset någon gång, kan nästa ägare (om denne älskar gult tegel, eller bara ser till hur underhållsfritt saker och ting är) riva ned träfasaden och "återgå" till tegel vilket man i te kan om man målar det.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Målar du tegel, får du ju ett ökat underhåll på fasaden. Även om du byter till träpanel ökar underhållet markant! Måla om den bruna lasyren med en täcklasyr som matchar den gula tegelfasaden.
Det finns ta mig tusan ingen färg som gör det gula teglet finare.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Min fråga var: går det byggnadstekniskt att göra så utan att det blir fult eller mögel?
 
S shomakie skrev:
Några grannar till oss satte stående träpanel på ett gammalt tegelhus. Blev hur fint som helst. Dem reglade ut med 28*70 liggande cc60 sen panelen.
Finns det foton? Hade de en byggare på plats som såg till att det blev korrekt gjort eller "Did they wing it"?
 
Min svärföräldrar köpte ett hus med träpanel, under detta fanns mexitegel.
Panelen va så kass att dom ville ha tillbaka mexiteglet, när dom rev panelen var det så dåligt under (även fullt med plugg i teglet) att detta också rök, sen putsades huset istället.

Det jag vill ha sagt är att reglar du upp och sätter träpanel är det nog ingen möjlighet att få tillbaka tegelfasaden senare.
Tänk också på att ni kanske vill få ut fönsterna i liv med träpanelen om ni sätter det, vilket blir merjobb och dyrare.
 
  • Gilla
Felicia G och 1 till
  • Laddar…
S
LenaAkilles LenaAkilles skrev:
Det finns ta mig tusan ingen färg som gör det gula teglet finare.
Okej, känner du så är nog den billigaste och enklaste lösningen att måla teglet. Det blir snyggt och du slipper dyra hantverkarkostnader om du målar själv.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Okej, känner du så är nog den billigaste och enklaste lösningen att måla teglet. Det blir snyggt och du slipper dyra hantverkarkostnader om du målar själv.
Ja så tänkte jag men det verkar vara ett big nono att måla tegel enligt vissa. Tänkte på husets framtida värde.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Jag förstår iofs din inställning. Jag tycker själv inte att gult tegel är någon hit. Det finns en liknande tråd om nytt ytskikt på fasadtegel som är relevant för dig. Ganska kostsamt om det ska göras korrekt.

Men nu skriver du dessutom om husets framtida värde och då finns det bara ett vettigt svar: Gilla läget. Värdet är en sak - att återfå investeringskostnaden för omgjord fasad är mycket tveksam. Däremot kan du förbättra intrycket genom att ändra fönster-och dörrfärg som tidigare nämnts.
 
LenaAkilles LenaAkilles skrev:
Vi har en enplansvilla från -78 i vinkel i gult tegel, valmat tak och bruna trädetaljer, överhäng, fönster och dörrar. Invändigt har vi gjort om allt och det är nu fint men jag hatar fasaden. Vi tänkte putsa den vit men det kostar skjortan. Sen tänkte vi måla det men det verkar som om många anser att det är att förstöra huset. Så nu funderar vi på om man kan sätta träfasad på huset. Kan man bara regla upp och sätta plank utanpå? Huset är välisolerat som det är. I och med att det är så mkt tak (valmat) och vi därför inte har några gavelspetsar är det ju inte så jättemycket väggyta.
Hej,
Hur gjorde ni med fasaden? Vi är i samma sits
 
Kan du inte byta hus om teglet inte passar. För många som tittar på hus är träfasad ett stort no no. Gubben kan ju ramla ned och bli allvarligt skadad om han efter fruns direktiv ska stå där och måla om träfasad vart fjärde år efter villatidningarnas senaste fantastiska bilder.
Träfasad är mer brandfarligt. Träfasad ger intryck av billigt smäck om det inte är ett riktigt allmogehus. Fasadtegel ge ett gedignare och värdehöjande intryck.
Ett hultfredshus var mycket billigare att smälla upp än en platsbyggd villa med fasadtegel vid den tiden det begav sig.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.