Vi har ett körsbärsträd på tomten som håller på att tas ned av lite olika anledningar.

Det är inget jätteträd, stammen som är någon meter hög är 30-40 cm men sedan förgrenar den sig och blir runt 20 cm i diameter på sina tjockaste ställen. Men det är inte så väldans många meter med den tjockleken, kanske 4 meter om man vill ha bitarna hyfsad raka och knappa metern långa.

Jag försöker vara lite av en hobbysnickrare så det tar emot att såga upp den till ved men vilka alternativ har jag?

Jag har inga verktyg värda att nämnas och inte heller någon erfarenhet av något liknande. Har hört att körsbär är svårt att torka då det gärna spricker och garanterat kupar sig en hel del.

Låter inte riktigt som det är lönt att såga plank av trädet?

Om man köper en svarv någon gång i framtiden och vill göra skålar och dyl., något jag ska tänka på då eller är det bara att såga till det på samma sätt som när jag sågar till ved?

Finns det något annat roligt jag kan göra?
 
T Trunk skrev:
Finns det något annat roligt jag kan göra?
Ja, du kan skära spån och använda för att röka mat.

T Trunk skrev:
kanske 4 meter om man vill ha bitarna hyfsad raka och knappa metern långa.
Du behöver ju inte bygga möbler, du kan bygga små lådor och skrin! Du kan ju kapa det i inte våldsamt långa bitar, och gå gå på bandsågsjakt, en Ejca (eller Lini) är nog bra. Tänk på att göra en vettig jigg när du ska börja såga en stock, så att den sitter fast i jiggen och du inte har händerna i närheten om den skulle fastna i bladet och börja snurra hej vilt.
Tänk på att slabba på lim/plastfärg eller liknande på ändträet så torkar det med jämnt.
 
  • Gilla
SNf och 1 till
  • Laddar…
Klyv det innan torkning! Se till att kärnan är borta annars spricker det säkert..
 
Innan jag började samla på mig mängder med verktyg så fällde en granne några hus bort ett par lönnar.
Jag fick ett par meter stock, köpte metallkilar på Jula och hade en slägga. Klöv upp till plank med dem, målade.öndarna och la på tork. Funkar fint men tar tid.
 
  • Gilla
SNf och 1 till
  • Laddar…
Får du bitar som är en meter funkar metoden med kilar över förväntan.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Håller med, klyvmetoden kan funka på helt kvistfritt och rakvuxet och korta bitar. Jag har klyvt ek och Björk på detta sättet. Har dock läst att just körsbär ska vara svårt att klyva med kil.
 
Får kolla lite om de verkar klyvningsbara, visste inte ens att man kunde göra så. Skadar ju inte att testa. Den delen jag sågat ner är däremot ganska "ful" så där hade det inte gått. Men de två förgreningar som jag ska ta ner nästa helg tror jag ser lite finare ut.

Hade också förträngt att jag har en bandsåg. Den är visserligen en jag fått från Clas Ohlsson som jag inte riktigt är vän med men att såga till några mindre bitar för lådor och dyl. bör den allt klara av. Då har jag helt plötsligt en anledning att köpa ett lite bredare blad också :)

När jag läser så är det många som skriver att man ska torka bitarna utomhus under tak. Är det nödvändigt eller kan jag torka de i verkstaden som till mestadels är ouppvärmd? Enda gången den värms upp är när utomhustemperaturen stiger under nollan och då blir det inte mycket mer än 5-10 grader inomhus.
 
T Trunk skrev:
Får kolla lite om de verkar klyvningsbara, visste inte ens att man kunde göra så. Skadar ju inte att testa. Den delen jag sågat ner är däremot ganska "ful" så där hade det inte gått. Men de två förgreningar som jag ska ta ner nästa helg tror jag ser lite finare ut.

Hade också förträngt att jag har en bandsåg. Den är visserligen en jag fått från Clas Ohlsson som jag inte riktigt är vän med men att såga till några mindre bitar för lådor och dyl. bör den allt klara av. Då har jag helt plötsligt en anledning att köpa ett lite bredare blad också :)

När jag läser så är det många som skriver att man ska torka bitarna utomhus under tak. Är det nödvändigt eller kan jag torka de i verkstaden som till mestadels är ouppvärmd? Enda gången den värms upp är när utomhustemperaturen stiger under nollan och då blir det inte mycket mer än 5-10 grader inomhus.
På vilket sätt är den 'ful'? När jag sågade upp ett körsbärsträd så var där en bit med mycket central röta. Hackade bort det ruttna och torkade 'skalet'. Blev en fin skål :)

I början innehåller virket väldigt mycket fukt, jag hade låtit ligga ute några veckor iaf.
 
Frustrator Frustrator skrev:
På vilket sätt är den 'ful'? När jag sågade upp ett körsbärsträd så var där en bit med mycket central röta. Hackade bort det ruttna och torkade 'skalet'. Blev en fin skål :)

I början innehåller virket väldigt mycket fukt, jag hade låtit ligga ute några veckor iaf.
Den har mycket grenar och två skador som orsakat något ingröpning. Så inte ful rent estetiskt men kanske inte så enkel att klyva på ett bra sätt.

Även om det skulle gå att lösa på ett bra sätt så är det försent med just den tredjedelen av trädet. Har sågat till en bit som är ca 50 cm lång som jag tänkt spara men resten är på väg att bli ved.
 
Min erfarenhet av körsbär är att det rör på sig ganska mycket även när det är torkat. Så min rekommendation är att ta i lite extra i tjocklek så att du har lite marginal, om det skulle vara lika sprattlig som det virket jag har jobbat med.
 
S
T Trunk skrev:
Vi har ett körsbärsträd på tomten som håller på att tas ned av lite olika anledningar.

Det är inget jätteträd, stammen som är någon meter hög är 30-40 cm men sedan förgrenar den sig och blir runt 20 cm i diameter på sina tjockaste ställen. Men det är inte så väldans många meter med den tjockleken, kanske 4 meter om man vill ha bitarna hyfsad raka och knappa metern långa.

Jag försöker vara lite av en hobbysnickrare så det tar emot att såga upp den till ved men vilka alternativ har jag?

Jag har inga verktyg värda att nämnas och inte heller någon erfarenhet av något liknande. Har hört att körsbär är svårt att torka då det gärna spricker och garanterat kupar sig en hel del.

Låter inte riktigt som det är lönt att såga plank av trädet?

Om man köper en svarv någon gång i framtiden och vill göra skålar och dyl., något jag ska tänka på då eller är det bara att såga till det på samma sätt som när jag sågar till ved?

Finns det något annat roligt jag kan göra?
Hej!
Vi hade också ett.
Jag målade ändträt, sparade några mindre bitar, pratade med slöjdläraren på skolan som fick ta hand om stocken för vidare torkning till något slöjdprojekt där. Tror det kom till nytta för eleverna.
 
Jag hade ett liknande "problem". Efter att vi tog ner trädet fick det ligga ute kring ett halvår innan jag barkade av det. Sedan ytterligare ett halvår innan jag kapade upp det, limmade ändträt och ställde bitarna i ett ouppvärmt skjul.

Hittills har det blivit en taklampa av översta delen av stammen och ett par handtag till stämjärn av tjockare grenar. Jag har inte kommit på vad jag ska göra med nederdelen av stammen än. Jag ser att det har blivit lite sprickor i stocken, så det hade nog varit en bättre idé att klyva innan jag ställde den under tak!

Lampan använde jag bara stämjärn till (förutom socklarna som svarvades), så inga direkta krav på stor verktygsarsenal.
Hemgjord taklampa av trästam med hängande glödlampor över ett matbord i en mysig matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handtag till stämjärn av trä ligger på ett träbord, handgjorda från nedtaget träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
conol och 3 till
  • Laddar…
A
J jannesspånodamm skrev:
Klyv det innan torkning! Se till att kärnan är borta annars spricker det säkert..
Återupplivar en död tråd här;

En släkting ska fälla ett större körsbärsträd i sommar och jag vill ta vara på virket. Aldrig gjort detta förut, så håller på att läsa på för att få lite bättre resultat. Vad menas med att ta bort kärnan?
 
  • Gilla
dawidmark
  • Laddar…
Att du sågar bort centrumdelen
 
den innersta årsringen. (pricken i mitten) sen trälim på ändträet med tidningspapper på för att det ska torka sakta, Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.