Jag har ett obelånat sommarställe med (lågt) taxvärde ca 3 mkr. Inga pantbrev uttagna. En son som är trettio år letar boende för sig och sambo. Båda bidrar med kontantinsats och ska dela lika på lånekostnader. För att inte hela lånebeloppet ska behöva lånas i bank med köpeobjektet som säkerhet vill jag kolla förutsättningarna för att de lånar en del av beloppet (0,5 - 1 mkr) mot pantbrev i min fastighet. Jag behöver inte låneutrymmet. Att använda ett pantbrev förefaller bättre än att jag ska gå i borgen för ett belopp. Jag är utlandssvensk och i det land där jag är skriven beskattas gåvor, även till barn. Ej heller medges avdrag för räntor. Sommarstället är inte min permanentbostad. Fördelen för de unga tu är att de bör får lägre amorteringskrav om de inte behöver belåna den köpta fastigheten så högt.

juridiken kring samboförhållanden, avtal mm ingår inte i frågeställningen. Mest undrar jag hur bankerna ser på upplägget. Finns några erfarenheter?
 
Redigerat:
Excel
Du lär kunna belåna din fastighet för att sedan låna ut pengarna i din tur.
 
Det är det enklaste upplägget. Men det faller på att ränteintäkteh från sonen beskattas där jag är skriven samtidigt som den ränta jag ska betala inte är avdragsgill. Dessutom har jag inget att dra av mot. Så jag vill varken ha ränteintäkter eller ränteutgifter.

Att låta sonen få använda säkerhet i pantbrevet är i princip samma sak som att jag går i borgen men en bättre risk ur bankens synpunkt. Det finns inget behov av att det belopp som lånas ska amorteras ned. Det löser sig med tiden.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Att låta sonen få använda säkerhet i pantbrevet är i princip samma sak som att jag går i borgen men en bättre risk ur bankens synpunkt.
Men det går tyvärr inte.
Det är endast fastighetens ägare som har rätt att pantsätta fastigheten.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Om du ger bort eller säljer en liten del av huset till sonen så bör det gå bra att ni tillsammans lånar med solidariskt betalningsansvar. Om han sedan betalar hela räntekostnaden så kan han göra hela ränteavdraget.
 
  • Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att det går att sonen plus sambo tar lånet och du pantsätter din fastighet med pantbrevet. Du blir inte låntagare alltså. Annars får ni alla 3 bli låntagare och lägga räntekostnaderna på sonen och sambon.
 
G gråsten skrev:
Jag har ett obelånat sommarställe med (lågt) taxvärde ca 3 mkr. Inga pantbrev uttagna. En son som är trettio år letar boende för sig och sambo. Båda bidrar med kontantinsats och ska dela lika på lånekostnader. För att inte hela lånebeloppet ska behöva lånas i bank med köpeobjektet som säkerhet vill jag kolla förutsättningarna för att de lånar en del av beloppet (0,5 - 1 mkr) mot pantbrev i min fastighet. Jag behöver inte låneutrymmet. Att använda ett pantbrev förefaller bättre än att jag ska gå i borgen för ett belopp. Jag är utlandssvensk och i det land där jag är skriven beskattas gåvor, även till barn. Ej heller medges avdrag för räntor. Sommarstället är inte min permanentbostad. Fördelen för de unga tu är att de bör får lägre amorteringskrav om de inte behöver belåna den köpta fastigheten så högt.

juridiken kring samboförhållanden, avtal mm ingår inte i frågeställningen. Mest undrar jag hur bankerna ser på upplägget. Finns några erfarenheter?
Du kan nog glömma alla tankar på att kringgå de skärpta amorteringskraven.
Ingen seriös bank kommer gör det.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men det går tyvärr inte.
Det är endast fastighetens ägare som har rätt att pantsätta fastigheten.
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men det går tyvärr inte.
Det är endast fastighetens ägare som har rätt att pantsätta fastigheten.
Av den bifogade artikeln ur Svensk juristtidning framgår inte att det vore kategoriskt omöjligt för annan än fastighetsägaren att låna på ett pantbrev. Ägarens skriftliga medgivande torde krävas. Nu vet jag inte om jordabalkens lydelse ändrats i berört avseende. Artikeln är från 1976.

Att slippa amorteringskravet är sekundärt. Det funkar även om man måste amortera.

https://svjt.se/svjt/1976/220
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
I princip så kan någon annan låna på din fastighet om du godkänner det. Om sedan banken gillar upplägget är en annan femma.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi gjorde precis så, lånat på svärföräldrarnas stuga med deras pantbrev. Lånet stod på mig och min fru.
2017 hos Handelsbanken..
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Vi gjorde precis så, lånat på svärföräldrarnas stuga med deras pantbrev. Lånet stod på mig och min fru.
2017 hos Handelsbanken..
tack för den infon. Här är det närmast Handelsbanken i Göteborg som är aktuell.

vad krävdes förutom skriftligt medgivande?
 
G gråsten skrev:
tack för den infon. Här är det närmast Handelsbanken i Göteborg som är aktuell.

vad krävdes förutom skriftligt medgivande?
Jag kommer inte riktigt ihåg. Jag och svärfar följdes till banken och skrev på lite papper..
Stugan är nu såld och lånet löst...
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Du kan nog glömma alla tankar på att kringgå de skärpta amorteringskraven.
Ingen seriös bank kommer gör det.
OM man lånar på olika fastigheter så uppstår det kanske inget amorteringskrav. Det är inget problem att göra just det. Frågan var ju om sonen kund låna på förälderns fastighet.
Enklast att fråga banken om det...
 
  • Gilla
MarkThor och 1 till
  • Laddar…
M
I praktiken skulle det väl fungera alldeles utmärkt! Jag är ensam ägare till min fastighet och det var inga problem att min flickvän (numera fru) stod som medlåntagare. Jag köpte huset när vi bodde på separata adresser tom. Sedan bestämmer vi själva vem som ska stå för räntan på lånen, både vem som betalar avierna och vem som drar av den i deklarationen. Det finns ju ingen lag att man måste vara skriven på fastigheten där ett lån tas ut, så det borde fungera precis lika bra med en sommarstuga. Om inga andra kriterier ställer till det så borde ju banken snarare bli glada om dom får ytterligare en garant för ditt lån i sommarstugan. Men som sagt, då gäller ju såklart att sonen har teckning för detta beträffande inkomst och övriga lån som sig bör.
 
  • Gilla
thorbear
  • Laddar…
Hade precis planer på att göra detta hos Swedbank. Fungerar inte, fastighetsägaren får ta lånet samt stå på det och sedan upprätta ett separat avtal mellan mig och mina föräldrar.

alltså har inte vi något ansvar mot banken utan endast mot mina föräldrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.