Hej,

Jag har tagit bort den vedervärdiga s.k altanen som fanns på baksidan av mitt radhus. Under denna fanns en blandning av jord/sand/sten, samt någon form av duk som låg lite här och lite där. Dvs, ser ut som ett hafsjobb. (Jag har också stökat runt en del..)

Den gamla altanen var i jämnhöjd med altandörren, så jag skulle nog helt sonika kunna slå nere 8 plint, ny bärlina och sen slänga på nån duk, på med lite sten, och göra ett nytt hafsjobb, som grund till den nya altenen. Då slipper jag krångla.

Alternativ 2 är att schakta bort 30 cm jord x 28 kvm (ca 10-12 kubik) för ca 6500kr (minigrävare+dumper via en kille jag känner). Och då anlägga den nya altanen i jämnhöjd med asfaltsvägen som finns mellan våra radhus. Och då får det bli en trappa ner till altandäcket från vardsrumsdörren. Alternativet köra höga plintar...

Jag är kluven, för jag har inte tänkt och bo i radhuset mer än 2-3 år till, och ingen kommer ju se undersidan/underlaget. Men å andra sidan gillar jag inte att göra "hafsjobb", där nån säger (vem i helvete har gjort det här?!).

Vad tycker ni här på forumet? Vad hade ni gjort om ni var mig?

Mycket tacksam för svar synpunkter.

/Nisse
 
  • Röjd plats där en gammal altan tagits bort med synlig jord, sand och sten igenom växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet område vid bostad efter borttagning av en altan, med synlig jord, sand, stenar och slumpmässigt placerad duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsområde med borttagen altan som exponerar blandad jord, sand, sten och en oregelbunden duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn mark med jord, sand, sten och duk framför rödtegelvägg där en altan nyligen avlägsnats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av ett radhus med borttagen altan, exponerad jord blandad med sand och sten samt slumpmässigt placerad duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsplats av en gammal altan med blandad jord, sand och stenar framför ett radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd jord och stenar vid ett radhus där en gammal altan har tagits bort, synlig geotextil och husvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Efter borttagen altan, syns bar jord framför tegelradhus med kvarvarande stödbalkar och murket gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område utanför radhus där en gammal altan tagits bort, visande jord, sand, sten och en oordnad duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stökig och grävd upp jord med sand och sten framför en radhusfasad där en altan tidigare varit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte vill sänka ytan så gör enligt ditt enkla förslag. Bara duk räcker. Titta under vilken altan du vill, det växer inte gräs där.
 
wildeside
Gör enligt alternativ 1 det är ingen husgrund du ska anlägga.
Sätt nya plintar och bärlina, altanen i höjd med altandörren.
Bekvämare att ha altan i samma höjd som altandörren.
 
Hej,

Tack för svaren!

Jag gör som ni säger, gräver ner mina plintar, sätter duk, och kastar på lite sten. Och sparar 7.000kr :)

/Nisse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.