Hej,

Jag har idag en 400v spis som behöver bytas ut och har en begagnad induktionsspis som jag tänkte ställa dit som användes i förra bostaden.
Jag verkar ha ett fyrledarsystem i huset, en kombinerad jord och nolla. Har tagit ur propparna och gjort ett ”förbindelse test” med multimetern i uttaget och den piper då om ena proben är på nollan och den andra proben på skyddsjord.

Kan jag byta ut spisen och koppla in den andra ”nya” induktionsspisen?

Såhär ser uttaget ut och den ”gamla” spisens egna kontakt osv :
Öppet eluttag för spis med fyra ledningar, jord och nolla kombinerade, klar för ny induktionsspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grå 400v spiskontakt med synliga ledningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag för 400V spis med en öppen anslutningsdosa och synliga kabelanslutningar för fyrledarsystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär ser den ”nya” ut :
Närbild av en 400v spiskontakt med fyra anslutningar, märkt L1, L2, L3 och N, i en hand mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakre vy av en induktionsspisanslutning med öppen kabelanslutning och schemaetikett för 400V koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mät istället spänningen mellan faserna och nollan, där du ska ha 230v, och mellan faserna 400v.
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Mät istället spänningen mellan faserna och nollan, där du ska ha 230v, och mellan faserna 400v.
Det är 400v mellan faserna och 240v mellan nolla och fas på varje fas. Betyder det då att det är lugnt att koppla in den andra?
 
Är ditt uttag jordat, det syns inte tydligt att det finns en skyddsjord ansluten men det kanske är mina ögon som felar?
 
M mlkjhr skrev:
Är ditt uttag jordat, det syns inte tydligt att det finns en skyddsjord ansluten men det kanske är mina ögon som felar?
Ja, enligt uttagets markeringar är det röd kabel som är inkopplad på jord. Kabeln som är högst upp i mitten. Men vad jag förstått så går jord och nolla samman i proppskåpet. Har det någon betydelse?
 
J Jowke skrev:
Men vad jag förstått så går jord och nolla samman i proppskåpet. Har det någon betydelse?
Det har ingen betydelse. Det viktiga är att de inte sitter ihop efter centralen.

Enligt dina bilder och vad du skriver skall det bara vara att koppla in den nya spisen.
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
Ja röd användes ju som jord tidigare. Du kan koppla in spisen på valfritt sätt men det bästa är självklart det alternativet 400V 3N. Då belastar du inte en enskild fas mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det har ingen betydelse. Det viktiga är att de inte sitter ihop efter centralen.

Enligt dina bilder och vad du skriver skall det bara vara att koppla in den nya spisen.
Tack för hjälpen!

Har en fråga till angående det du beskrev att dom inte får gå ihop efter centralen. Jag ville byta vår tvättmaskin nere i källaren men blev förvånad över att jord och nolla var inkopplad på samma plint. Därav har det lagts på is. Ska ta hit en elektriker senare pga andra saker som behöver åtgärdas, men kanske vore bra om denne byter uttag och kabel isf om det ser ut såhär?

Kolla bilder nedan :
Elektrisk anslutningsdosa med trassliga ledningar och gemensam plint för jord och nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med felaktigt ihopkopplade jord- och nolltrådar, potentiellt osäker installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mlkjhr skrev:
Ja röd användes ju som jord tidigare. Du kan koppla in spisen på valfritt sätt men det bästa är självklart det alternativet 400V 3N. Då belastar du inte en enskild fas mer än nödvändigt.
Perfekt, då ska jag se över det! Tack för hjälpen!
 
nej, det där kan ju inte vara rätt.
Det är väl en gammal trefasbrytare utan nolla framdragen, där någon nu har använt jorden som nolla. Inte bra.
Det är inte omöjligt att man kan göra om den till en tvåfasgrupp utan att byta kabeln, men det kräver att man kopplar om den tredje fasen till en nolla i centralen.

Om du sätter in en jordfelsbrytare kommer alla såna felkopplingar att uppdagas...

J Jowke skrev:
Tack för hjälpen!

Har en fråga till angående det du beskrev att dom inte får gå ihop efter centralen. Jag ville byta vår tvättmaskin nere i källaren men blev förvånad över att jord och nolla var inkopplad på samma plint. Därav har det lagts på is. Ska ta hit en elektriker senare pga andra saker som behöver åtgärdas, men kanske vore bra om denne byter uttag och kabel isf om det ser ut såhär?

Kolla bilder nedan :
[bild] [bild]
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
nej, det där kan ju inte vara rätt.
Det är väl en gammal trefasbrytare utan nolla framdragen, där någon nu har använt jorden som nolla. Inte bra.
Det är inte omöjligt att man kan göra om den till en tvåfasgrupp utan att byta kabeln, men det kräver att man kopplar om den tredje fasen till en nolla i centralen.

Om du sätter in en jordfelsbrytare kommer alla såna felkopplingar att uppdagas...
Tack, då är det bekräftat fel! Ja då blir det en jordfelsbrytare när denne ska fixa fram uttag till diskmaskin osv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.