Hej
Vi renoverade badrummet för ca 10 år sedan och fick en pax-fläkt installerad.
De senaste åren har den blivit mer och mer högljudd. Vill minnas att den var väldigt lågmäld och trevlig i början.
Är det någon som vet/tror att den går att fixa?
Gissar för övrigt att denna modell utgått så nu är det säkert en annan som gäller med nya hål i kaklet mm om man bryter den till en ny.
Mvh
Fredrik
 
Hej, Kullager som skall bytas men vet ej om hur svårt det är. Delar finns ofta på nätet så kullager är standard. Hålet i väggen är väl också standardmått 100mm eller 125mm så bör passa andra fläktar
 
Har ni tagit loss den och rengjort den?
 
  • Gilla
ErikJö och 1 till
  • Laddar…
C
Jag har en exakt likadan, Pax 230 om jag minns rätt.
Är rätt säker på att det där ljudet beror på att fläktbladen går emot höljet. Frigången är minimal.

Det beror antingen på att själva fläkthuvudet, "armen", inte är fixerad ordentligt i basen/stosen med de två grå låsflärparna på sidan, så att den sitter lite snett, eller så beror det (kanske snarare) på att basen/stosen är skev vilket i sin tur kan bero på att väggen inte är 100%-igt plan.

För att fixa det får man bryta strömmen, lossa de grå låsflärparna, plocka loss fläkthuvudet, skruva ur skruven som sitter där under och vika ner och lossa ytterhöljet. Sedan justera skruvarna som håller fast fläkten i väggen så att den är absolut plan och inte ligger det minsta i spänn, vilket, om väggen är lite ojämn, kan innebära att vissa skruvar inte kan/får dras åt.
 
  • Gilla
Nyburgare
  • Laddar…
Fixar du inte det med cpalms fina tips så tycker jag att du kontaktar PAX kundservice. De har hjälpt mig ett par gånger och för mig framstår de som otroligt kundvänliga.
 
Man måste rengöra de där typ varannan månad (mer om du har dammigt hemma). Det krävs väldigt lite damm på bladen eller i kanalen för att de ska börja brumma.
 
C
I InsidersUnited skrev:
Man måste rengöra de där typ varannan månad (mer om du har dammigt hemma).
För att ge lite perspektiv på det har jag rengjort min max en gång om året. Snarare vartannat år. Det handlar nog mycket om hur bra grunddrag man har och hur mycket damm som sugs in där när fläkten inte är igång.

Annars håller jag med om att ljudnivån påverkas av ev. dammbeläggning på fläktbladen. När allt är som det skall är den nästan ljudlös.
 
Nu är den rengjord och jag dammsög även kanalen.
Ljudnivån blev helt klart lägre, men inte helt ljudlös.
Enormt tack för alla tips.
Mvh
Fredrik
 
  • Rengjord fläkt i handen framför en trädäckstrappa med trädgårdsredskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dammsugarmunstycke rengör insidan av en vit kanal med synlig dammavlägsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rengjord fläkt och motor av en ventilationssystem komponent på ett mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rengjord ventilationskanal i hemmet, dammsugning utförd för lägre ljudnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en dammig fläktvinge mot bakgrunden av en träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten film snutt, ev hör man skillnaden.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
O.Hult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.