Hej!

Jag och min sambo har precis köpt vår drömtomt och börjat titta på olika husalternativ.

Det lutar åt ett nyckelfärdigt i 1 1/2 - 2-plan.

Vårt problem är att vi vill ha ett stort "finrum" i anslutning till matrum. Finrummet ska vara "öppet upp". Så långt inga problem, men vi vill även ha ett allrum/tv-rum på övervåningen + 2-3 sovrum. Vi har hittat planlösningar med flera sovrum på övervåningen men det är inte ett alternativ att använda ett av sovrummen till allrum då vi vill ha ett lite större allrum än så.

Har nån sett några planritningar som kan passa våra önskemål eller möjligen byggt ett sådant hus?

Vi vill inte ha ett funkis hus utan ett klassiskt "lanthus" eftersom vi ska bygga på landet.

Något stort lyxhus har vi heller inte råd att bygga så de planlösningarna har vi knappt vågat titta på :p

Tacksam för tips och idér!
 
Kan ni inte justera lite i de planlösningar ni tittat på. Det brukar inte vara något problem. (Vet inte om det kostar nåt)

I vårt fall kändes det nästan som att de blev förvånade då vi bara tog deras planlösning rakt av.
 
Tack för tipsen :)

Edsviken känns lite för dyr. Vi har satt gränsen till 2 milj. eftersom det kommer att komma till enhel del andra kostnader. Annars har den rätt ok planlösning.

Vi har försökt ändra på befintliga planlösningar och det har hittills alltid slutat med streck överallt så man knappt ser vad vi menar ;D Så jag hoppas hitta en lösning som är så nära det vi söker som möjligt så vi bara behöver ändra lite.
 
Betyder "öppet upp" öppet upp till allrummet eller bara öppet till taknocken? Ifall det rör sig om det senare så kan man kanske utgå från ett billigt standardhus och bara bygga på en vinkel på v-rummet med högt i tak?

I det andra fallet: Problemet med en öppning mellan finrummet och allrummet är att det på sätt och vis blir samma rum. Tänk scenariot att ni har gäster i finrummet och barnen förpassas till TV:n i allrummet (eller för den delen till sina sängar) - med en öppning däremellan så kan det upplevas som störande från båda håll... Men det är ju mysigt med öppenhet också, men då blir ju oftast husen lite större eftersom själva öppningen tar en hel del plats. Dessutom så är de hus där man kostat på sig en öppning ganska stora och lyxiga även i övrigt, varför jag förstår att ni har svårt att hitta ert hus. Husföretagen kanske förutsätter att det bara är folk med mycket pengar som vill ha öppet mellan planen?

Vad är lantlig stil? Hur många sådana hus finns det på landet? Jag tror man kan uppnå en passande stajl på huset om man bara väljer lite mindre fönster och målar det falurött, snyggt förresten med ett hus helt i rött som a-hus edsviken som var länkat ovan.

Oj, det blev många åsikter men få ritningar. Sorry. Jag trodde jag skulle hitta fler. Kolla annars på Sävsjö Trähus' traditionella ritningar: ibland har husen ett allrum som ligger i mitten av huset och sträcker sig över hela husets djup, där går det säkert att ta upp en öppning.

öppet på flera ställen men ev. lite trångt allrum

ganska stort hus som presenteras i funkisstil men som antagligen kan utföras lantligt

Edsviken är ju lite onödigt stort, man skulle kunna göra det mindre här och var:
edsv_s.jpg
 
Varför kan man inte bygga funkis på landet? Om man väljer en träfasad i exv. brun eller grön nyans passar det bättre ihop med naturen än ett falurött med vita knutar tycker jag.

Bygg det hus ni tycker passar er, inte vad som anses passa på landet. Dags för lite nytänkande kanske? Fast det är klart... ni kanske ska bygga på landet bland annan bebyggelse och kanske har sådant att ta hänsyn till. Vi ska bygga på en skogstomt där vi inte har några grannar och vi tänker bygga nyfunkis fast det är på landet.
 
I brist på annat gjorde jag en skiss.
1½-plan med förhöjt väggliv, öppet mellan allrum och matplats, kök stort nog för köksö men även möjligt att göra traditionellt. Man skulle nog kunna knöla in ett skafferi under trappen om man ville. 3 sovrum varav de mindre på ca 10m2 och det större med tillhörande klk med full takhöjd. Kanske en balkong ovanför entréverandan även om det försvårar möbleringen av allrummet. Jag snodde måtten från sävsjö trähus: 6,6*11,5 m = 76 m2 + utbyggnaden vid matplatsen: 3,5 m2 (76 + 3,5)*2 = 160 m2.
oppethus.jpg
Kan det va' nåt?  :)
 
Inu: Tack för alla tips. Vi ska nog titta lite på din planlösning och ändra och se om vi får ihop det. Huset kommer att ligga med entré norrut så vi får då köket i söderläge enligt din skiss och det blir för varmt på sommaren.
Hittade även en skiss på Hjältevads Björken som vi funderar på att ta ett möte om och förslå våra ändringar. Kan gå :)

Annann: Både jag och min sambo gillar stuket på traditionella "lantvillor" på utsidan men vill ha lite nytänkande innuti. Vårt hus kommer att ligga ute på slätten med grannar som byggt i traditionell stil. :)
 
Har du kollat in Myresjöhus Mästergården! Tycker själv det huset är väldans fint. Det som gör att huset skiljer sig från mängden är fönstrens storlek, funderar dock på om just glasytorna kan göra huset väldigt varmt på sommaren.

Irish
 
Har du kollat in Lappli-husen Havstjädern 180 kanske är något för dig. De har otroligt fina hus och man får ändra väldigt mycket på planlösningen.
http://www.lappli.fi/sverige/

Vi tittar på Havstjädern 147, men med lite ändrad planlösning. Vi ska bland annat ha full takhöjd över matsalsdelen.
 
Kolla med hjältevad, innan vi bestämde oss för björken så var det en djungel av planlösningar på just björken som vi gick igenom. Om jag inte minns fel så hade förslag som liknar dina önskemål...
 
Irish: Ja vi har tittat på Mästergåden, det huset är jättefint men köket hamnar i söderläge :-/

Linsko: Lappli husen har lite för mycket krusiduller för vår smak, annars hade de många fina planlösningar :)

svartjobbarn: Ja det får nog bli ett möte med Hjältevad.

Jag tittade in på Onsalavillans hemsida och där hittade jag ett hus som nästan helt passar in på det vi söker. Nämligen Björkvik :) :) :)
Det enda som behöver ändras är att man gör sovrummet på 11,4 till Allrum samt flyttar väggen till sovrummet på 11,2 så det blir lite mindre!
Återstår att ta reda på vad huset kostar ...
 
Det är mycket roligare att engagera sig i andras problem än sian egna :)

Kul att ni har hittat något ni gillar. Som jämförelse kan jag nämna att om man räknar ytan på Björkvik som jag räknade på min skiss (hela golvytan inkl. öppning) så får jag det till 217 kvm.

Jag blir nyfiken på det du säger om söderläge - varför är det bara köket som blir för varmt om det ligger i söder? Vardagsrummet då? Tänk också på att det blir en massa gratisvärme å vintern ;) Hur som helst borde det inte vara något problem att "flippa" köket och tvättstugan på min skiss. Kort efter att jag hade skissat hittade jag även den här värsåsvillan (pdf) med mer konventionell placering av trappan och allrum på ö.v. stort nog att ta upp en öppning i.

Lycka till!
 
Irish skrev:
Har du kollat in Myresjöhus Mästergården! Tycker själv det huset är väldans fint. Det som gör att huset skiljer sig från mängden är fönstrens storlek, funderar dock på om just glasytorna kan göra huset väldigt varmt på sommaren.

Irish

... och tittar man på den (som vi gjort, står ett jättefint i Uppsala som visningshus) så kan man titta på Kärnvillan och Harmoni också - det är samma hus med olika skal ;-)

Kärnvillan visar en alternativ kökslösning också - jättetrevligt och inte i söder om ni har fasaden i vardagsrummet mot söder.

Men att få den till likadan som bilden i katalogen kostade en del när vi frågade (kommer inte ihåg siffran, bättre att höra med MS) - Takvinkel höjs, citroner, fönsterspröjs, smidda franska balkonger och alla knutar i 1700-tals bredd , det kostar :( Dessutom är inte planbestämmelserna lätta - den är hög!
 
Inu: Vår tomt har en fantastisk utsikt över slätten i söderläge. Där kommer en stor terass att byggas och vi vill ha den utsikten från vardagsrummet.
Visst blir det varmt även där men tanken är att om man håller på och fixar mat är det bättre att ha köket i norrläge.
Norrut har viäven koll på vägen och det är bra om man står i köket och vill hinna klart innan gästerna kommer ;D

Värsåsvillan har vi träffat tidigare innan vi hittade vår tomt men fick inget förtroende för försäljaren :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.