Hej, plötsligt har varmvattnet i stugan blivit brunfärgat.....Kallvatten är fortsatt normalt. Dessutom "hostar och fräser" det enligt frun om kranen. Kan det ha med varmvattenberedaren att göra? den är gammal....Eller kan det vara röret till varmvatten som rostat sönder?
 
Högst troligen beredaren som roststat sönder.
 
Ja, jag tänkte att det dessvärre kunde vara så, och jag gissar att det anledningen är den höga åldern? och att det blir till att byta den.
 
Nu har jag kollat den och det verkar (?) finnas en del utmaningar. Modellen är en Nibe Excellent-cu 100 liter modell äldre. Om jag fattar det rätt ska anoden kollas från toppen och det behövs minst 40 cm fritt för att kolla...och jag har kanske 6 cm...(bild)dessutom verkar man ha tryckt fast topplocket med fogskum för det syns på en del ställen...sen ser själva beredaren ut att vara bultad i väggen och dessa går inte komma åt. Fast kanske det går att haka av den när den tömts? Någon som vet hur infästning på vägg funkar?
 
  • Nibe Excellent-cu 100 liters varmvattenberedare bultad i väggen, omgiven av rör, med begränsat utrymme överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Infästningen...
 
  • Närbild på en vit radiator med synlig infästning och väggmonteringsdetalj i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ja,man hakar av den som du säger.
 
Det är en kopparfodrad beredare du har.
Finns ingen offeranod i dom.
Brunt i botten på varmvattenberedare blir det alltid med tiden. Däremot brukar det inte komma ut brunt om man inte gör en avstängning av vattnet eller nått annat ingrepp. Kan vara stigarröret som rasat inuti beredaren. Slutar det komma brunt efter ett par dar så kör på
 
S sepani skrev:
Nu har jag kollat den och det verkar (?) finnas en del utmaningar. Modellen är en Nibe Excellent-cu 100 liter modell äldre. Om jag fattar det rätt ska anoden kollas från toppen och det behövs minst 40 cm fritt för att kolla...och jag har kanske 6 cm...(bild)dessutom verkar man ha tryckt fast topplocket med fogskum för det syns på en del ställen...sen ser själva beredaren ut att vara bultad i väggen och dessa går inte komma åt. Fast kanske det går att haka av den när den tömts? Någon som vet hur infästning på vägg funkar?
Eminent-CU är en kopparberedare och har ingen skyddsanod.
Eftersom du får rostigt varmvatten kan man misstänka att det gått hål på kopparplåten och vattnet kommer i kontakt med stålmanteln.
 
När jag tappar ur beredaren är vattnet helt klart? Borde det inte oxo vara rostfärgat om anoden är slut?
 
Hos oss kan det bli missfärgat och kranen fräser om man har för lite vatten. Dvs om man använder det som ligger längst ner i beredaren.
 
Vv beredaren är i gårdshuset och där finns även en tvättmaskin o vask. När jag kranar där är varmvattnet inte missfärgat. Tänkte inte på att kolla där först, lite korkat. Från gårdshuset går vattnet under mark in i stugan ca 5 meter. Det har alltid varit lite sämre tryck i stugan, men nu är det riktigt dåligt, varmvattnet är missfärgat och det verkar vara luft i systemet. Det lutar då åt att ledningen från gårdshus till stuga behöver grävas upp...och sannolikt bytas? Om det skulle ha rostat sönder, kan det då ge de effekterna jag har? Ska tilläggas att såväl gårdshus som stuga är riktigt gamla, och jag har ingen aning om vad sorts rör. Kunde dock se att det ligger där jag trodde med hjälp av koppartråd.
 
A
Slagruta?
 
Handyman 1 skrev:
Slagruta?
Två koppartrådar.
 
En obehaglig tanke är att ledningarna kanske matar ut vatten för fullt...bäst kolla vattenmätaren...
 
vv beredaren nu tömd och fylld igen. Vattnet som kom ut var "rent" och även från kranen i tvättstugan som ligger i gårdshuset. Låtit kranarna inne i huset rinna och nu ingen rostfärg längre (!?)...Även luften i systemet verkar ha försvunnit efter tömning/fyllning av vv beredaren. Däremot fortsatt dåligt "tryck" i kranarna inne i huset. Inget läckage, vattenmätaren kollad och stilla om kranar stängda....Jag hade kunnat förstå att vattnet blev brunt och att det kom luft i systemet (?) om det inte använts på en längre tid men det hade kanske gått högst två veckor. Jag lär väl få se om detta var "lösningen" eller om problemet kommer tillbaka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.