Kan någon berätta vad jag ska ha

Ska starta företag på sidan om min vanliga tillsvidare anställning

F eller FA skatt?
 
Om jag ska ha webbshop är det verkligen bra att ha enskild firma?
 
FA skatt. Allts både A skatt som anställd och F skatt som egenföretagare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H Helmersson skrev:
FA skatt. Allts både A skatt som anställd och F skatt som egenföretagare.
Blir det något mer jag måste göra med skatt för min anställning som jag idag inget gör med?
 
C
Talvan Talvan skrev:
Om jag ska ha webbshop är det verkligen bra att ha enskild firma?
Beror väl mer på vad du säljer i webbshoppen snarar än om du har en webbshop eller inte.
Värt att tänka på är att du blir personligt ansvarig för alla avtal du ingår, inklusive det konsumenträttsliga ansvaret om du säljer något till konsument. Och att du inte kan frånträda det ansvaret genom att t.ex. lägga ner verksamheten.
 
C cpalm skrev:
Beror väl mer på vad du säljer i webbshoppen snarar än om du har en webbshop eller inte.
Värt att tänka på är att du blir personligt ansvarig för alla avtal du ingår, inklusive det konsumenträttsliga ansvaret om du säljer något till konsument. Och att du inte kan frånträda det ansvaret genom att t.ex. lägga ner verksamheten.
man måste ange företagets identitet på webshop och enskild är det personnummer kanske inte så kul
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Talvan Talvan skrev:
man måste ange företagets identitet på webshop och enskild är det personnummer kanske inte så kul
Nej, det är ju en nackdel så klart.
 
  • Gilla
Talvan
  • Laddar…
Finns det omsättningskrav för företag?

kommer kanske vara väldigt liten första åren

man förstår nu varför inte folk starta företag det är extremt mycket motstånd och kostnad, går inte att göra något litet för att bara testa
 
Enskild firma är väldigt enkelt att registrera. Det tar 5-10 min att fylla i formuläret. Du måste ange en uppskattning av vad du kommer att tjäna så det underlättar om du räknat på din affärsidé. Just nu är handläggningstiden lång för i spåren av coronapandemin så är det många blivande arbetslösa som startar eget. Nackdelen med enskild firma är att du inte får vara för lönsam. Kommer du över 43600 i månaden så betalar du statlig skatt.
Tillkommer gör även en ansvarsförsäkring (för din egen skull men obligatorisk i vissa brancher). Domänavgift, hosting och möjligen extra avgift för e-handel får du även räkna med att betala.
Bokföringsprogram? 99kr/månad ca
Går du all in på sidoverksamheten så bör du även lösa olycks, sjuk, och livförsäkring samt någon form av pensionsspar.
Jag har säkert glömt någonting, men jag rekommenderar att du går in på verksamt.se. Där finns mycket hjälp att få.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Enskild firma är väldigt enkelt att registrera. Det tar 5-10 min att fylla i formuläret. Du måste ange en uppskattning av vad du kommer att tjäna så det underlättar om du räknat på din affärsidé. Just nu är handläggningstiden lång för i spåren av coronapandemin så är det många blivande arbetslösa som startar eget. Nackdelen med enskild firma är att du inte får vara för lönsam. Kommer du över 43600 i månaden så betalar du statlig skatt.
Tillkommer gör även en ansvarsförsäkring (för din egen skull men obligatorisk i vissa brancher). Domänavgift, hosting och möjligen extra avgift för e-handel får du även räkna med att betala.
Bokföringsprogram? 99kr/månad ca
Går du all in på sidoverksamheten så bör du även lösa olycks, sjuk, och livförsäkring samt någon form av pensionsspar.
Jag har säkert glömt någonting, men jag rekommenderar att du går in på verksamt.se. Där finns mycket hjälp att få.
Tack!

Tycker du det är bra enskild firma för att tillverka och sälja produkt i web?
 
Talvan Talvan skrev:
Tack!

Tycker du det är bra enskild firma för att tillverka och sälja produkt i web?
Du kan ju alltid börja med enskild firma för att se hur det går. Svårt att råda när jag inte vet din livssituation. Tycker du att 25.000 är för mycket för ett AB om du bara skall se om det funkar så starta enskild firma. Just det...
Vill du namnskydda din firma hos bolagsverket så kostar det dig 1100 pengar till!
 
H Helmersson skrev:
FA skatt. Allts både A skatt som anställd och F skatt som egenföretagare.
Varför F-skatt? TS ska starta webbshop och vad jag förstår sälja varor. F-skatt behövs bara för den egenföretagare som säljer tjänster.
Däremot ska TS momsregistrera sig.

Innan coronaeländet bröt ut brukade Skatteverket ha lokala informationsträffar för nyföretagare. Där kunde en få lära sig mycket nyttigt och även träffa andra som också precis startat eget, väldigt lärorikt.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Svaret på trådrubrikens fråga är alltså:
Du behöver inget av alternativen.
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Svaret på trådrubrikens fråga är alltså:
Du behöver inget av alternativen.
Men som du skrev tidigare är det mycket viktigt att momsregistrera sig. Konsekvenserna av att inte göra det kan bli mycket stora om du senare skulle anses ha bedrivit momspliktig näringsverksamhet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C
C Conqvist skrev:
Men som du skrev tidigare är det mycket viktigt att momsregistrera sig.
Notera dock att det numera är frivilligt att momsregistrera sig för företag med en omsättning upp till 30 000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.