Hej på er!

Jag är intresserad av att förstora detta fönster vars öppning idag är 900 x 500 till cirka 1100 x 650 mm. Det känns som ett väldigt omfattade arbete, men jag saknar kunskap inom detta område och har därmed ingen egentlig aning.

Vad skulle kostnaden för att bygga ut/förstora fönstret vara i runda slängar?

Stort tack på förhand för en uppskattning! :)

Bästa hälsningar,
L
 
  • Liten rektangulär fönsteröppning på en ljusgrå putsad vägg med grönt växtlighet framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabba gissningen att det kostar mer än det smakar.
För att få en bra uppskattning, kan du beskriva vad väggen där större hål måste tas upp består av?
Ta bort fönster respektive sätta i nytt går fort, och du kanske kan göra det själv. Jobbigare att ta upp större hål, men beror på hur väggen är byggd.
 
Kan det vara möjligt att sätta in ett fast fönster (ej öppningsbart) med större ljusinsläpp i samma hål? Så slipper du jobbet med att förstora öppningen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ta bort fönsterbågen och sätt i en glaskassett. Vipps så har du större glasyta, men inget öppningsbart fönster.
 
  • Gilla
Herr_Per och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
P Pin skrev:
Snabba gissningen att det kostar mer än det smakar.
För att få en bra uppskattning, kan du beskriva vad väggen där större hål måste tas upp består av?
Ta bort fönster respektive sätta i nytt går fort, och du kanske kan göra det själv. Jobbigare att ta upp större hål, men beror på hur väggen är byggd.
Fast på ett så litet fönster så kommer det smaka rätt bra att få 60 procent mer ljusinsläpp. Som sagt så har det ju att göra med väggens beskaffenhet vad det kostar. Att göra det själv är enkelt och billigt förutom fönstret, ett övre mellanklassfönster med vridfunktion, aluminiumutsida och treglas i den storleken går på 5-10 k. Mindre kostnad för mindre lullull, man ska inte snåla på fönster tycker jag.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
Köp ett begagnat men nästan nytt fönster och anpassa hålet därefter. På så vis, kan du komma undan med en fönsterkostnad på en femhundring. Hålet sågar du ut med en betongsåg. Finns att hyra.

Staffan
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
richardtenggren
I min källare har man växlat av med UPE-balkar ovanför fönstren, så där skulle problemet vara att dessa skulle behöva bytas ut mot längre och större profil för att kunna sätta in större fönster. Men vi vet ju inte hur din konstruktion ser ut.
Men det skulle ju innebära en hel del jobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.