Hej!
Flyttade till hus i augusti och bytte ut 50l beredare till en 120l ganska direkt. Har funkat klockrent till för bara några dagar sedan då den räcker till en dusch på 10-15 min sen blir det ljummet. Tidigare har vi kunnat duscha iaf 3 st utan att det blivit ljummet.
Har fått för mig att det blev efter ett strömavbrott men alla automatsäkringar är riktiga och huvudsäkringar är hela.
Vad kan ha hänt? Tips?
Beredare är av märket Oso.
 
kolla om det kanske finns ngn resettknapp på själva VVB, vet att mina föräldrar hade ngt sådant iaf...
 
Ska kolla det. Ställde en burk under tryckventil nu och den hade släppt ut 5dl vatten på en timme så något säger mig att det är felet.
 
H Hellberg79 skrev:
Ska kolla det. Ställde en burk under tryckventil nu och den hade släppt ut 5dl vatten på en timme så något säger mig att det är felet.
Fast den volymen är för liten för att det ska märkas på duschtiden. Dock är det mycket mer än en normal säkerhetsventils ska läcka. Prova att "motionera" säkerhetsventilen lite. Ibland tätar den bättre efter att den fått "röra på sig" lite.

Är vattnet lika varmt som tidigare? Vilken temperatur har du i beredaren? Vilken temperatur har du vid tappstället?

Välkommen hit för övrigt?
 
Någon säkring som gått? Kanske går på 1 eller 2 faser om den har 3?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den volymen är för liten för att det ska märkas på duschtiden. Dock är det mycket mer än en normal säkerhetsventils ska läcka. Prova att "motionera" säkerhetsventilen lite. Ibland tätar den bättre efter att den fått "röra på sig" lite.


Är vattnet lika varmt som tidigare? Vilken temperatur har du i beredaren? Vilken temperatur har du vid tappstället?

Välkommen hit för övrigt?
Hur motionerar man den. Lite medsols och lite motsols? :)
Testar jag varmvattnet nu så är det riktigt varmt igen.
Hade hjälp av fruns systers man att installera beredaren så har ingen koll på temperatur. Men blir ljummet i alla kranar i huset.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den volymen är för liten för att det ska märkas på duschtiden. Dock är det mycket mer än en normal säkerhetsventils ska läcka. Prova att "motionera" säkerhetsventilen lite. Ibland tätar den bättre efter att den fått "röra på sig" lite.

Är vattnet lika varmt som tidigare? Vilken temperatur har du i beredaren? Vilken temperatur har du vid tappstället?

Välkommen hit för övrigt?

har under natten och morgonen kommit ungefär en liter ur säkerhetsventil. Drog den lite motsols och det kom en massa brunt vatten. Börjar fundera om det har med vattentrycket att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.