Närbild av nya blandarens silverfärgade soft pex-rör och mässingsfärgade muttrar utan gummipackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klämringmuttrar från Admiral av typen 10xR10 FKR 2-P ligger bredvid dess förpackning på ett fönsterbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två anslutningar med soft pex rör och muttrar under en diskbänk, utan synliga gummipackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!
Köpt en ny blandare med soft pex rör. Kan jag ansluta nya blandare med endast muttrarna i bilden? Gissar att dimensionerna stämmer men trodde det skulle vara en gummipackning i muttrarna.

Om man tittar på följande youtube klipp ser det ut som om det är gummi i deras muttrar.

Mycket tacksam för hjälp!
 
Claes Sörmland
Nej, du behöver en klämringsmutter från samma producent som minikulventilerna, Vatette. Så du återvinner muttrarna som redan är skruvade för att fästa den gamla blandaren:

Närbild på en Vatette klämringsmutter ansluten till ett rör, utan gummipackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kompletterar med nya klämringar till den nya blandarens rör:

https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Klamring-VA-1217-10-mm-1945625/5109196/artikel-detaljer.html

Dessutom ska du ha stödhylsor till blandarens rör [Edit: Behövs ej enligt manualen.]:

https://www.hornbach.se/shop/Stodhylsa-for-kopparror-10x1-0-mm/5125223/artikel-detaljer.html

Så ingen gummipackning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krutarn
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dessutom ska du ha stödhylsor till blandarens rör:
jag tvivlar på att man behöver stödhylsor
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, du behöver en klämringsmutter från samma producent som minikulventilerna, Vatette. Så du återvinner muttrarna som redan är skruvade för att fästa den gamla blandaren:

[bild]

Sen kompletterar med nya klämringar till den nya blandarens rör:

[länk]

Dessutom ska du ha stödhylsor till blandarens rör:

[länk]

Så ingen gummipackning.

Tack för svaret!

Två följdfrågor:

1) FM Mattsson som gjort min nya blandare säger att man inte behöver stödhylsor till soft pex så jag antar att det inte behövs i mitt fall eller?

2) Behöver jag en tub med något klet för att täta i gängorna?

Tack igen!
 
Claes Sörmland
Morhua Morhua skrev:
Tack för svaret!

Två följdfrågor:

1) FM Mattsson som gjort min nya blandare säger att man inte behöver stödhylsor till soft pex så jag antar att det inte behövs i mitt fall eller?

2) Behöver jag en tub med något klet för att täta i gängorna?

Tack igen!
1) Följ manualen och inte min gissning.
2) Inget klet krävs.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, du behöver en klämringsmutter från samma producent som minikulventilerna, Vatette. Så du återvinner muttrarna som redan är skruvade för att fästa den gamla blandaren:

[bild]

Sen kompletterar med nya klämringar till den nya blandarens rör:

[länk]

Dessutom ska du ha stödhylsor till blandarens rör [Edit: Behövs ej enligt manualen.]:

[länk]

Så ingen gummipackning.
Inga stödhylsor.
 
  • Gilla
Mathias Hennig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.