Vi monterade in en jordfelsbrytare i somras, och huset från -91 har en dåtida frånluftsvärmeanläggning. De tre säkringarna till värmeanläggningen går över jordfelsbrytaren, precis som resten av centralen. Nu när det börjar bli kyligt och värmen går lite mer, inte bara ventilationen, så löser jfb ut med 5-10 min mellanrum. Jag har tillbringat ett par timmar i natt med att slå av alla säkringar, och sedan slå på en efter en så länge jfb håller sig. Nu fungerar allt igen, inkl dubbla kylar och dubbla frysar (just påfyllda med 10kg vilt, viss stress där...).
Men jag har inte slagit på värmesystemet, det är det enda som inte är igång ännu.
Tack och lov installerade jag en luft-luft-värmepump i somras, mest för att ha tillgång till kyla, men den hanterar nu värmen någorlunda också.

Två funderingar:
-Är det brukligt att lägga en frånluftsvärmeanläggning vid sidan av jfb, eller kan det vara nåt av de 30 år gamla elementen i anläggningen som spökar?
-Om man inte kör den anläggningen, då har vi ingen ventilation heller? Finns väl knappast något självdrag i ett hus med frånluftsvärme?

Lite osäker på om jag skall jaga upp en elektriker, eller en värmetekniker, eller både och? :)

Tack på förhand!
 
Åsa Lund
Har hört i nåt sammanhang att värmepatroner inte ska gå över jordfelsbrytare. Tänker på värmen i din ventilation.
Men jag är inte elektriker så fråga en sån om det är rätt åtgärd.
 
  • Gilla
PolarBear64
  • Laddar…
Det låter som att en enda JFB installerades i somras? Varför? Gammal diazedcentral? Vad fick du för rekommendationer? Idag brukar man sektionera med minst två JFBer.

JFB med märkutlösningsströmmen 30 mA krävs där det finns risk för direkt beröring. Just nu gäller det kortfattat alla uttag och belysningskretsar i bostäder. Övrig fast installerad och fast ansluten utrustning har inget krav på JFB utom i några speciella fall som t.ex badrum. Det finns alltså inget krav på att en värmeanläggning ska skyddas. Den brukar därför undantas, inte alltid för att värmeanläggningen i sig riskerar att tjyvlösa en JFB, utan kanske mest för att inte något annat ska riskera att slå ut värmen i huset. Den som installerade JFBn i somras borde ha gjort en bedömning här så det kanske går att reklamera det jobbet.

Å andra sidan, värmeelement ska inte läcka ström, men de har en ganska kort livslängd och riskerar att lösa en JFB förr eller senare vilket är ett tecken på att det är dags att byta den, inget konstigt med det egentligen. Det var antagligen svårt att mäta fram detta fel somras då värmepatronen brukar läcka först när de blir varma.

Så kolla om det finns reservdelar till den anläggning du har. Om du med värmeelement menar separata elradiatorer så får man nog byta hela. Men då behöver du veta vilka vilket en elfirma kan hjälpa dig med att mäta fram. Man bör inte använda JFBn som "mätinstrument" och prova sig fram, det är onödigt då det sägs att det förkortar dess livslängd.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den som installerade JFBn i somras borde ha gjort en bedömning här så det kanske går att reklamera det jobbet.
Kan man verkligen hävda att det är fel att sätta en JFB för hela anläggningen om man inte specificerat beställningen närmare. Kanske inte optimalt, kanske till och med dumt, men att det skulle kunna ses som ett reklamerbart fel tvivlar jag på.
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man verkligen hävda att det är fel att sätta en JFB för hela anläggningen om man inte specificerat beställningen närmare. Kanske inte optimalt, kanske till och med dumt, men att det skulle kunna ses som ett reklamerbart fel tvivlar jag på.
Du har helt rätt igen Alfredo, det är givetvis inget fel och vi vet precis hur diskussionen gått:
-Det rekommenderas att sätta 2-3 jordfelsbrytare!
-? Räcker det inte med 1?
-Det kan fungera med en men då kan problem uppstå med..
-Då tar vi 1! Kostar mindre va?
-Jo.. 1.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ja, man kan givetvis hävda att elektrikern borde ha upplyst om detta när jfb installerades. Men det var aldrig ens uppe till diskussion, jag var inte hemma när jfb installerades. Hur som helst, det är ingen stor sak att flytta matningen till en egen jfb eller åtminstone inte ha den under den befintliga.

Jag har också pratat med en granne som haft samma problem, han lät tillverka nya element till anläggningen då de inte finns att få tag i längre. De ser ut så här, finns 3 st á 2000w.
Tre nyttillverkade värmeelement på trägolv, varje element med fyra U-formade rör och anslutningskontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar att det går att mäta sig till vilket av elementen som inte fungerar som det skall.
Men frågan är om det är vettigt att lägga pengar på att få igång uppvärmningen eller om man kan ha "bara" ventilationen utan uppvärmning igång då jag ändå har en luft-luft-värmepump. Den tar jag i ventilationsforumet förslagsvis. :cool:

Tack för alla svar, alltid uppskattat att få input från kunnigt folk! (y):D
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
PolarBear64 PolarBear64 skrev:
Ja, man kan givetvis hävda att elektrikern borde ha upplyst om detta när jfb installerades. Men det var aldrig ens uppe till diskussion, jag var inte hemma när jfb installerades. Hur som helst, det är ingen stor sak att flytta matningen till en egen jfb eller åtminstone inte ha den under den befintliga.

Jag har också pratat med en granne som haft samma problem, han lät tillverka nya element till anläggningen då de inte finns att få tag i längre. De ser ut så här, finns 3 st á 2000w.
[bild]
Jag antar att det går att mäta sig till vilket av elementen som inte fungerar som det skall.
Men frågan är om det är vettigt att lägga pengar på att få igång uppvärmningen eller om man kan ha "bara" ventilationen utan uppvärmning igång då jag ändå har en luft-luft-värmepump. Den tar jag i ventilationsforumet förslagsvis. :cool:

Tack för alla svar, alltid uppskattat att få input från kunnigt folk! (y):D
Jaha, så han bara gjorde?
Utan föregående offert? Eller muntligt godkännande?
Ja, då var det ju inte bra förstås.

Men poängen var att det finns inget krav att sätta fler än 1 jordfelsbrytare, man behöver såklart kolla så att de naturliga läckströmmarna inte överstiger vad JFB löser på.

Men alla som vet något om detta vet att sektionering är att föredra. Men det kan ju medföra merjobb.

Man behöver lika många oberoende nollskenor som JFB samt eventuellt en för oskyddat, likadant faserna, detta kräver en viss modifiering av befintlig central.

Man kan bygga varje utgående grupp som en tvåpolig personskyddsautomat 10mA som föregås av en självåterställande 30 eller 300.
Signaler kan skickad, UPS och/eller elverk, solceller och vätgas, men i slutändan är det flesta nöjda med att det funkar för det mesta.
 
PolarBear64 PolarBear64 skrev:
rånluftsvärmeanläggning
Vad för sort, är det en VP-modell eller växlare, luft ut värmer luft in.
 
J jonaserik skrev:
Vad för sort, är det en VP-modell eller växlare, luft ut värmer luft in.
Det är ett Husqvarna QVLV6 luftvärmesystem. Från- och tilluft som kompletterats med värmeåtervinning och luftvärme.
 
Finns inte särskilt mycket info om man googlar på "QVLV6". Sitter allt på vinden och det är en värmeväxlare typ FTX med luftvärmeaggregat efter, eller står en del i t.ex. grovköket och även gör varmvatten såsom en frånluftsvärmepump? I NIBE's utbytesguide för frånluftsvärmepumpar finns bara alternativet Reginair Upowarm från Husqvarna. https://proffs.nibe.se/produkter/franluftsvarmepumpar/Utbytesguiden/Reginair-Upowarm/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.