Hej, jag har ett trångt badrum där behöver hjälp med tips och idéer om hur jag skall kunna få en bättre inredning.
Bilden har jag tagit uppifrån och ingången till badrummet är i nederkant av fotot. Mittemot tvättmaskin/torktumlare sitter det ett skåp på väggen. Ovanför hyllan vid handfatet sitter en stor sliten spegel.
Det finns ingen plats att hänga badlakan och ingen plats för toalettrullen??
Problemet med badlakan har jag löst tillfälligt med att sätta magnetkrokar på sidan av tvättmaskinen. Men då hänger dessa precis vid toaletten.
Har ni några tips/idéer hur jag skall få till en vettig lösning?
Översikt av ett trångt badrum med badkar, toalett, handfat, tvättmaskin, hyllor och tillfälliga lösningar för handdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Badrummet ser rätt gammalt ut. Är det värt att göra något innan en helrenovering krävs?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Byta ut badkar mot dusch kanske.
 
  • Gilla
Grävling15 och 1 till
  • Laddar…
Duschkabin i så fall. Jag kan se fel, men mattan och brunnen ser inte ut att vara i sånt skick att man bör duscha rätt på golvet.
 
Redigerat:
Sätt en dusch till vänster istället för badkar och tvättmaskinen till höger kanske. Då blir det åtminstone fri yta vid dörren. Alt så kan du ha kvar maskinen där den står och ha handdukar till höger och duschen.
 
Jag måste ju ändå säga att det känns sjukt optimalt :D

Du har ju fått in allt och lite till på de där kvadratmetrarna. Ska det bli mer plats lär ju något ryka. Att ta bort badkaret och ersätta med kabin kommer ta bort volym i rummet och golvytan lär knappast bli användbar mellan toaletten och väggen.

Så det känns ju redan som om du har träffat rätt.
Det enda jag annars kan komma på är att byta ut tvätt och torktumlare mot en kombimaskin så att du kan ha lite hyllor ovanför alternativt ett skötbord + hyllor. Bäbisar omnämns förvisso inte men något mer kunde jag inte komma på att du kan klämma in :crysmile:

Underskåp till handfatet?
 
Ot men...
Jag har lika våtrumsmatta på väggarna i badrummet på entréplan som på denna bild, någon som kan åldersbestämma badrummet utifrån en sån detalj?
Har ingen aning om badrummet är ”renoverat” 70,80 eller 90 tal. :crysmile:
 
Finns det någon tvättmaskin med både torktumlare och tvätt som verkligen håller över tid? Jag har haft två sådana och de har gett upp efter några år. Har hört många som har haft problem med sådana kombimodeller.
 
J jonjoh skrev:
Ot men...
Jag har lika våtrumsmatta på väggarna i badrummet på entréplan som på denna bild, någon som kan åldersbestämma badrummet utifrån en sån detalj?
Har ingen aning om badrummet är ”renoverat” 70,80 eller 90 tal. :crysmile:
Enbart gissning från min sida, utifrån färg och mönster, men mitten av 80-talet skulle jag säga.
 
  • Gilla
jonjoh
  • Laddar…
Om du är lång så kan man sätta en stång till duschdraperi tvärs över väggen ovanför dörren och sen hänga handdukar som inte används där. Särbon har så i sitt badrum som ser ut att vara mindre än ditt. Det skall alltså inte vara något duschdraperi på stången utan bara oanvända, ihopvikta, handdukar. :) Är man kort så blir det dock besvärligt att nå dem.
 
Enklast möjliga lösning på de nämnda problemen.
Badlakan:
Jag skulle försöka få till en hänganordning bakom/ovanför toaletten.
Snyggast lösning skulle vara en handdukstork.
Om du har kraftiga väggar, som kan ta trycket, är en snabbare lösning som gör att du slipper skruva i väggar, en kraftigare expanderbar duschstång som spänns mellan väggen som dörren sitter i till väggen ovanför badkaret. Alltså ovanför torktumlare och toastolsrygg. Sedan fästa krokar i den eller bara hänga badlakanen över beroende på hur många badlakan som måste hänga där. Hängandes över torkar de snabbare än på krokar. En variant är att sätta två stänger bredvid varandra. Ett annat alternativ är att ha en torkställning ovanför badkaret som man även kan hänga handdukar på. Så hade vi i lägenhet när jag var barn. Det jobbiga var att man behövde vika upp handdukarna när man skulle duscha, och sedan vika ner dem igen. Det sista momentet glömde jag för det mesta. Denna ställning satt också i just en kraftig expanderbar stång. Men då det var lägenhet så var väggarna kraftiga betongväggar.
Toapappershållare:
Återanvänd magnetkrokararna för att fästa hållaren med. Detta om magneterna är hyfsat platta och krokarna går att skruva ur. Då kan du skruva i skruvar för att fästa hållaren istället.
 
BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
Finns det någon tvättmaskin med både torktumlare och tvätt som verkligen håller över tid? Jag har haft två sådana och de har gett upp efter några år. Har hört många som har haft problem med sådana kombimodeller.
Vi har en sån kombimaskin som är från 2014, men vi är ju bara två så den används mindre än i en barnfamilj.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en sån kombimaskin som är från 2014, men vi är ju bara två så den används mindre än i en barnfamilj.
Här snurrar den säkert 350 ggr om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.