Hej alla kunniga!

Vi håller på att bygga om förrådet i Skåne (ca 14 kvm öppet i nock ca 4 m högt skulle jag tro och sovloft på ca 7 kvm) till en ateljé för året runt-bruk med sovloft för gäster. Det kommer att isoleras med 95 mm i väggar och tak. Golvet är en icke isolerad betongplatta. Har tänkt hålla underhållsvärme på 15-18 grader när det inte används. Planerade initialt att installera en luft-luft-värmepump men funderar nu på om det kanske skulle räcka med 2-3 st oljefyllda, vägghängda radiatorer på 800-1000 W istället. Misstänker att det kommer att ge högre driftkostnad men priset för inköp och installation skiljer ca 8000 kr och en fördel är att vi slipper ljudet från värmepumpen.

Kan det räcka med radiatorer utan att få en orimlig driftkostnad?

Det finns redan el draget för en värmepump så det går ju alltid att ångra sig men vore synd att be elektrikern komma igen för ny eldragning samt göra åverkan på de nya innerväggarna om det redan från början skulle vara en dålig idé med radiatorer.

Vänligen

Mattias
 
Redigerat:
Hur stort är förrådet ? Vilken del av landet ? Att värma 25 m2 i södra Sverige klarar man typ med en hårtork(ja faktiskt:D)
 
Hej! Ursäkta att jag missade de detaljerna! Det är ca 12-14 kvm som är öppet i nock och ett sovloft som är ca 7 kvm. Det ligger i Skåne.
 
Ok då behöver du bara en liten hårtork.. På ett mer seriöst spår, du behöver bara 1 oljefylld radiator. Kommer du bara värma det ibland så tror jag det blir svårt att få igen investeringen av värmepump.

Jag har en stuga på 25 m2 som är uthyrd, med separat elmätare, i Januari vilket får räknas som en kall månad i södra Sverige gjorde hyresgästen av med totalt 404 kWh, i Juli var det 237 kWh. Skillnaden på 167 kWh är då givetvis värme. Stugan värms med en Daikin L/L värmepump. Dvs hade det varit ren elvärme så hade det kanske varit 167 X 3 = 501 kWh

Besparingen blir då 501-167=334kWh / månad med VP . Din stuga/förråd är mindre och kommer inte värmas hela tiden, osäker på att det lönar sig med en ny värmepump.

Ps Jag skaffade min vp beggad på Blocket för 2000 kr och fick den installerad för ytterligare 1500 så min kommer förhoppningsvis betala sig innan den dör...ta i trä:)
 
Här kommer dock den oisolerade betongplattan att suga åt sig väldigt mycket värme. Kanske kan man göra ett s.k. Nivell-golv och ha lite grann isolering på golvet? Viktigt att fukt från betongplattan kan ventileras ut om man täcker den. Vissa lägger nog bara platon-matta med golv ovanpå.
 
Silikona fast någon m2 byggplast dikt an mot betonggolvet. Vänta någon regnig vecka, har du sedan fukt under plasten så är plattan för dåligt dränerad. Gå på uppreglat golv, du kan göra en egen nivelllösning om du bara förstår hur den fungerar.

Är det å andra sidan torrt och fint under plasten så hade jag lagt tunn cellplast rakt på plattan och sedan golv.
 
Tack för era svar och fina idéer!

Det är just betongplattan som bekymrar mig. Vi påbörjade dock arbetet lite för snabbt och har redan fått fönsterdörrar monterade direkt mot plattan (står på drev och plast). Så nu känns det inte så tilltalande att bygga upp golvet som isf skulle hamna i höjd med eller ovanför fönsterglaset. Skulle tro att det rör sig om 5-6 cm och då blir det kanske tajt att bygga upp ett isolerat golv?

Om jag inte isolerar golvet, tror ni då att jag ska satsa på en värmepump? Även om jag inser att det är hål i huvet att inte isolera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.