Tjena.
Det börjar bli kallt och tänkte kolla om det är någon som kan hjälpa mig hur jag skall gå tillväga för att få lite värme i två element.
Värmer till att börja med upp huset med bergvärme, och har delat hallen på övervåningen och gjort yttliggare ett sovrum där jag har monterat ett mindre element.
Skulle vilja sätta t-kopplingar på retur och inloppsrör från elementet i sovrummet bredvid och drar utanpåliggande rör ovanför sockeln till det nya sovrummet. Men vet inte riktigt vilka kopplingar jag skall använda mig av på returen? Kan man skippa returventiler, har monterat ballofixer för att jag skulle kunna slå på värmen i övriga huset.
Tänkte sätta klämrings t-koppling direkt i adapter och i radiatorn för att hamna rakt ovanför returledningen som kommer upp i golvet men det känns inte riktigt som rätt val utav t-koppling men kan inte finna något annat.

Jag bifogar en bild om det kan hjälpa och hoppas på ett bra svar. :D

// Tim
Vit radiator med termostatventil och inflaterade rör i ett rum med träväggar och blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tvårörssystem så bör det gå bra.
Menar du att de båda elementen då kommer att dela returventil?

Det är via den som man grundjusterar varje element. De rum man har störst värmebehov i står alltid full öppna och så stryper man en smula där det blir lite för varmt.
Helt utan ventil kan fungera, om storleken på elementen väl matchar ihop med de olika rummens värmebehov.

Blir dock lite struigare om man i framtiden skulle behöva byta eller ta bort elementet. Men det går ju det med, lite krångligare bara.
 
T Timm skrev:
Tjena.
Det börjar bli kallt och tänkte kolla om det är någon som kan hjälpa mig hur jag skall gå tillväga för att få lite värme i två element.
Värmer till att börja med upp huset med bergvärme, och har delat hallen på övervåningen och gjort yttliggare ett sovrum där jag har monterat ett mindre element.
Skulle vilja sätta t-kopplingar på retur och inloppsrör från elementet i sovrummet bredvid och drar utanpåliggande rör ovanför sockeln till det nya sovrummet. Men vet inte riktigt vilka kopplingar jag skall använda mig av på returen? Kan man skippa returventiler, har monterat ballofixer för att jag skulle kunna slå på värmen i övriga huset.
Tänkte sätta klämrings t-koppling direkt i adapter och i radiatorn för att hamna rakt ovanför returledningen som kommer upp i golvet men det känns inte riktigt som rätt val utav t-koppling men kan inte finna något annat.

Jag bifogar en bild om det kan hjälpa och hoppas på ett bra svar. :D

// Tim
[bild]
Ta en närmare bild till returen
 
[
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du tvårörssystem så bör det gå bra.
Menar du att de båda elementen då kommer att dela returventil?

Det är via den som man grundjusterar varje element. De rum man har störst värmebehov i står alltid full öppna och så stryper man en smula där det blir lite för varmt.
Helt utan ventil kan fungera, om storleken på elementen väl matchar ihop med de olika rummens värmebehov.

Blir dock lite struigare om man i framtiden skulle behöva byta eller ta bort elementet. Men det går ju det med, lite krångligare bara.
QUOTE="Huddingebo, post: 3895619, member: 141272"]Har du tvårörssystem så bör det gå bra.
Menar du att de båda elementen då kommer att dela returventil?

Det är via den som man grundjusterar varje element. De rum man har störst värmebehov i står alltid full öppna och så stryper man en smula där det blir lite för varmt.
Helt utan ventil kan fungera, om storleken på elementen väl matchar ihop med de olika rummens värmebehov.

Blir dock lite struigare om man i framtiden skulle behöva byta eller ta bort elementet. Men det går ju det med, lite krångligare bara.[/QUOTE]


Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du tvårörssystem så bör det gå bra.
Menar du att de båda elementen då kommer att dela returventil?

Det är via den som man grundjusterar varje element. De rum man har störst värmebehov i står alltid full öppna och så stryper man en smula där det blir lite för varmt.
Helt utan ventil kan fungera, om storleken på elementen väl matchar ihop med de olika rummens värmebehov.

Blir dock lite struigare om man i framtiden skulle behöva byta eller ta bort elementet. Men det går ju det med, lite krångligare bara.
japp, känner att elementen är i bra storlek utifrån rummens behov, så då struntar jag i returventiler på båda elementen (y)
 
L lostinsweden skrev:
Ta en närmare bild till returen
Tog en närbild nu, det jag menar är att har jag valt rätt typ av koppling eller skall jag använda annan t-koppling, eller ska man justera den med lin och inte dra in den så långt i adaptern i elementet? :thinking:
 
  • Närbild på en koppling och adapter i ett värmeelement, med extra kopplingsdelar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Timm skrev:
Tog en närbild nu, det jag menar är att har jag valt rätt typ av koppling eller skall jag använda annan t-koppling, eller ska man justera den med lin och inte dra in den så långt i adaptern i elementet? :thinking:
Man brukar ha en radiatorkoppling https://www.rinkabyror.se/artikel/nippel-med-mutter-15/ och en returventil https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-returventil-rvv15/ som gör att du kan lossna och ta bort elementen sen. Du måste då antingen ta en RAK returventil och skruva in den mot t röret och sätt den emellan t röret och elementet. I samband med det måste du då skjuta över elementet till höger några cm för att få plats med den.
Eller skruva en vinklad returventil på t röret och har t röret på sidoläge. Du måste då antingen bockar röret upp om du vill ha ovanpå sockeln eller dra den på sockeln.
 
Handritad skiss av kopplingsdetaljer för en radiator, inklusive returventil och dubbelmuttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
[bild]
fan vilken hjälte du är med en sådan pedagogisk ritning :D(y)
Har bara rak returventil lik den på bilden men jag får köpa en vinklad, jag var inne på att skippa returventilerna helt då jag satte balofixer med avstängning för framtiden men gör som du säger. rören vill jag gärna ha gå över sockeln för att båda elementen är lirade och hålatagning är gjord för att dra rören där.
 
Här är bildeb
 
  • Mässingsventil på en radiator, monterad vid en vit vägg ovanför ett svartvitt mönstrat tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För detta går väll inte? Med en annan typ av t-koppling i sådana fall? Och någon typ av övergång imellan?
 
  • T-koppling i mässing monterad på rör vid vägg, med en omonterad del på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Men skippa returventilen. Du hag ju som sagt redan en Ballofix. Din första lösning är oortodox men funktionell.


Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men skippa returventilen. Du hag ju som sagt redan en Ballofix. Din första lösning är oortodox men funktionell.


Staffan
Okej, låter vettigt, men jag funderar ju fortfarande hur jag gör med T-kopplingen, justerar den med Lin och inte drar den i botten in i adaptern i elementet? Eller välja annan typ av t-koppling likt denna https://www.vvsobygg.se/vatette-kla...MI2Ory3Pa97AIVwQh7Ch33nQsEEAQYCCABEgIHbvD_BwE med sedan en annan adapter i radiator?
 
Staffans2000
T Timm skrev:
justerar den med Lin och inte drar den i botten in i adaptern i elementet?
Precis så. Det är den gängse metoden. För hur får du annars T:röret åt rätt håll?

Staffan
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis så. Det är den gängse metoden. För hur får du annars T:röret åt rätt håll?

Staffan
Sant, återkommer med resultat när det är klart om det inte blir för fult :crysmile:
 
T Timm skrev:
Okej, låter vettigt, men jag funderar ju fortfarande hur jag gör med T-kopplingen, justerar den med Lin och inte drar den i botten in i adaptern i elementet? Eller välja annan typ av t-koppling likt denna [länk] med sedan en annan adapter i radiator?
Håller med Staffan. Din första bild kommer fungera. Du kunde ta en nippel emellan om det behöver byggas ut. https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rornippel-06-2/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.