Tittade under badkaret i badrummet på entréplan i mitt nyköpta hus, 1-plan med källare byggt 74. Hittade de här rören (alla många på rad alltså) Rader av rör under badkar, markerade med etiketten "FroP", som leder ner i golvbjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rör under badkar som går ner i mellanbjälklaget, vissa med korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under badkar som visar rörledningar som sträcker sig ner i golvet bredvid en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Kan ni hjälpa mig spekulera i vad de gör/är? De går alltså ner i mellanbjälklaget.

Följdfråga: jag hade tänkt renovera så småningom och göra dusch istället för badkar där. Rören ställer till det rätt bra va?
 
Förmodligen värmerör. Går att bygga in med en nisch med inspektionslucka.
 
  • Gilla
Magu80
  • Laddar…
Det är en fördelare för vatten, antingen kallt eller varmt.

Jo Det ställer till det rejält, dom där måste få bort när du renoverar. Förhoppningsvis kan du få in det i väggen eller ner i källaren.

Ett alternativ kanske kan vara i mellanbjälklaget med lucka i källaren om du har träbjälklag.
 
  • Gilla
Magu80
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det är en fördelare för vatten, antingen kallt eller varmt.

Jo Det ställer till det rejält, dom där måste få bort när du renoverar. Förhoppningsvis kan du få in det i väggen eller ner i källaren.

Ett alternativ kanske kan vara i mellanbjälklaget med lucka i källaren om du har träbjälklag.
Tack! Då har jag några följdfrågor. Den ligger rätt långt ifrån både där huvudledningen går in, som också är samma ställe där ackumulatortank och bergvärme finns. Det ser ut att vara rätt många rör. Kan det vara både varm och kallvatten eller bara en typ? Alla rören sitter väl ihop i samma ledning?

Dras det mesta av vattenledningar i eyttt hus som mitt i mellanbjälklag eller i väggar? Eller är det helt olika och saknar praxis? Tar man bara upp dem nånstans i rum för att skarva och observera?

Många frågor. Jag tar all hjälp jag kan för att fatta detta bättre.
 

Bästa svaret

Magu80 Magu80 skrev:
Tack! Då har jag några följdfrågor. Den ligger rätt långt ifrån både där huvudledningen går in, som också är samma ställe där ackumulatortank och bergvärme finns. Det ser ut att vara rätt många rör. Kan det vara både varm och kallvatten eller bara en typ? Alla rören sitter väl ihop i samma ledning?

Dras det mesta av vattenledningar i eyttt hus som mitt i mellanbjälklag eller i väggar? Eller är det helt olika och saknar praxis? Tar man bara upp dem nånstans i rum för att skarva och observera?

Många frågor. Jag tar all hjälp jag kan för att fatta detta bättre.
Det är inte blandat varmt och kallt i samma fördelare utan separata.
Utan du har en matning in till den och sen fördelas det till olika punkter i huset.

Hur dom är dragna är mest gissning men mest troligen går dom i bjälkaget till sina olika ställen.

Men det kan ju även vara värme, men mest troligen inte.

Så när ni renoverar får ni se vart man kan flytta allt. Ett alternativ till kan vara ett bygga en falsk vägg för att få in det i ett fördelarskåp.

Så när ditt hus byggdes valde man badrummet för alla skarvar för det är ett våtrum där man ofta är och snabbt upptäcker ett läckage.
Jag hade samma o vårat badrum som var renoverat på 70 talet
 
  • Gilla
Magu80
  • Laddar…
Eftersom ena utgången på nedre fördelaren är proppad så är det till 99,99% fördelare för kallvatten (övre) & varmvatten (nedre).
Röret till vänster går troligen till toaletten eftersom nästa anslutning är proppad.


Edit:
Kallvattenrören går rakt igenom varmvattenfördelaren, alltså varmvattnet går utanför kallvattenrören i fördelaren.
Fördelen med detta sätt att bygga fördelare är att det bygger minimalt på djupet, man spar in ca 2-3cm på djupet
 
Redigerat:
  • Gilla
Magu80 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.