Skall sätta in nya parfönsterdörrar och vill att dörren som ej är gångdörr skall kunna öppnas 180 grader. Har sett att man kan få den typen av gångjärn från Velfac, men inte hittat någon annan tillverkare som har det, och vill gärna ha flera tillverkare att jämföra med. Så någon som vet vilka tillverkare som kan erbjuda 180-graders gångjärn?
 
Ofta är det dörrens placering i fasaden som avgör och för att man ska kunna öppna 180 grader så bör dörren vara i liv med fasaden.
Ibland kan foder vara i vägen men det beror på vad för foder som används.
Tänk på att inte beställa en fönsterdörr med öppningsbroms kopplad till spanjoletten.
 
1 123abc skrev:
Ofta är det dörrens placering i fasaden som avgör och för att man ska kunna öppna 180 grader så bör dörren vara i liv med fasaden.
Ibland kan foder vara i vägen men det beror på vad för foder som används.
Tänk på att inte beställa en fönsterdörr med öppningsbroms kopplad till spanjoletten.
Det är tegelfasad, och enligt Velfacs spec med det gångjärnet så kan karmen sitta max 50mm in från fasaden vilket är helt ok, så om andra tillverkare har liknande gångjärn så vore det toppen.
 
Kollade på velfacs hemsida och jag hittade några gångjärn som kan vara lika dom du tittat på men såg inget 0m 50mm men du kanske har en direktlänk.
Jag kan inte minnas några tillverkare som har liknande gångjärn.
 
1 123abc skrev:
Kollade på velfacs hemsida och jag hittade några gångjärn som kan vara lika dom du tittat på men såg inget 0m 50mm men du kanske har en direktlänk.
Jag kan inte minnas några tillverkare som har liknande gångjärn.
Gångjärnet finns beskrivet här:
https://produkter.velfac.se/products/18764/18782/19077/11528#p-14264
Såg tidigare i nån spec att det var max 50mm från fasaden som gällde då.
Tycker det är märkligt om ingen annan tillverkare har liknande gångjärn, men inte hittat det ännu i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.