Farsan byggde huset på 70talet, som morsan bor ensam kvar i.
Det finns alltså ingen inköpssumma.
Finns inga kvitton.
Finns det nån uppskattnings schablons summa man kan dra av från försäljningen,
eller måste man skatta 22% på hela summan ?
 
Taxeringsvärde lär du kunna använda att dra av emot. Rekomenderar att ringa skatteverket för att dubbelkolla, dom brukar vara hjälpsamma.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Taxeringsvärde lär du kunna använda att dra av emot. Rekomenderar att ringa skatteverket för att dubbelkolla, dom brukar vara hjälpsamma.
Tack, Luddis !
Jag får nog ringa Skatteverket, men det är kul o va lite påläst. Så om försäljningsvärdet är 2 milj och taxeringsvärdet 1,5, så blir alltså vinstskatten 22% av mellanskillnaden? Nån som har erfarenhet av nåt liknande?
 
Man kan inte dra av tax värdet vid en vinstberäkning om man inte byggt före 1952 men det är ju inte aktuellt i ditt fall
Om huset är byggt ex vis 1970 så kanske du kan fråga ngn som var med på den tiden och göra ett öppet yrkande i dekl med ett beräknat anskaffningspris
/ B
 
Hemmakatten
Nej, daydreamer, det är inte taxeringsvärdet idag som räknas som anskaffningsvärde. Finns tabeller att titta på, tror man räknar med något slags medelvärde mellan taxeringsvärde och marknadsvärde från köpeåret. Ditt faktiska vinstvarning som ska beskattas är betydligt högre än om du räknar med taxvärdet idag.
 
Mikael_L
Daydreamer Daydreamer skrev:
Tack, Luddis !
Jag får nog ringa Skatteverket, men det är kul o va lite påläst. Så om försäljningsvärdet är 2 milj och taxeringsvärdet 1,5, så blir alltså vinstskatten 22% av mellanskillnaden? Nån som har erfarenhet av nåt liknande?
Nope.
Skatten är 22% av försäljningsumman - anskaffningssumman (eller byggkostnaden) - vissa ombyggnationer under årens lopp - de senaste 5 årens upprustning.

Så du måste skaka fram papper på vad det kostade att köpa/bygga, samt papper på vad ev större ombyggnationer kostat samt papper på de senaste 5 årens investeringar.
Inte vare sig svårare eller lättare än så.

Fixar du inga papper så blir skatten på 2 mille 22% av försäljningspriset, dvs 440 tusen.


Man kan alltid yrka belopp och vara tydlig med att underlag saknas. Då kan SKV välja att godkänna detta, ty de är väl medvetna om att hus kommer inte gratis. Ett tips, var inte girig om du går den vägen, då är risken större att det blir avslag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan alltid yrka belopp och vara tydlig med att underlag saknas. Då kan SKV välja att godkänna detta, ty de är väl medvetna om att hus kommer inte gratis. Ett tips, var inte girig om du går den vägen, då är risken större att det blir avslag.
Detta brukar fungera mycket bra. Utgå från ett standardbelopp för husbygge 197?. Fundera på om större investering gjorts senare (friggebod, vatten/avlopp, värmeanläggning etc) och beskriv tydligt hur du höftat kostnaderna. Rådet att inte vara girig är mycket bra.
 
.
 
Intressant fråga som kommer att bli aktuell även för oss.
Men vi har en extra twist då huset är byggt, ombyggt och tillbyggt i omgångar mellan 1962 och 1975 - efter det har inga ytor förutom en friggebod tillkommit.
Inte helt enkelt att beräkna byggnadspriset...
 
Aha ,dränerade och bytte fr olja till luft/vatten för 7 år sen för några hundra tusen. De investeringarna får alltså inte räknas med för de är mer än 5 år gamla !!??
Enl SCB tabell byggkostnaden drygt 1000kr/m2, vilket innebär byggkostnad på bara 110.000kr. Säljer man för 2.5 milj, blir vinst skatten alltså:
2.500.000-110.000 x 0.22= 526.000kr.
Mkt skatt blire.....
 
Mikael_L
Jooo, det motsvarar ju en likaledes hög värdeökning.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jooo, det motsvarar ju en likaledes hög värdeökning.
jo men investeringen är ju mer än 5år gammal, då får den ej räknas, eller hur?
(Jag hoppas naturligtvis att jag har fel)
 
Mikael_L
Daydreamer Daydreamer skrev:
jo men investeringen är ju mer än 5år gammal, då får den ej räknas, eller hur?
(Jag hoppas naturligtvis att jag har fel)
Vissa saker får vara max 5 år gamla för att räknas, normalt underhåll t.ex. kan aldrig tillgodoräknas mer än 5 år.

Andra åtgärder, t.ex. tillbyggnader, räknas med hur gamla de än är. Jag har förstått det som att saker som varaktigt och för all framtid tillför mervärde är de som gäller.

Du kan börja med att försöka tolka vad som står här:
https://www.skatteverket.se/privat/...byggnation.4.6d02084411db6e252fe80009228.html

https://skatteverket.se/privat/fast...nerochunderhall.4.12815e4f14a62bc048f627.html

https://lawline.se/answers/hur-langt-bak-i-tiden-kan-man-gora-avdrag-for-forbattringar-pa-fastighet
Tänk på att kvalitén på svaren i lawline varierar. Generellt håller de ganska OK nivå, men man ska vara medveten om att det kan vara mer eller mindre fel beroende på vem som råkat svara.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vissa saker får vara max 5 år gamla för att räknas, normalt underhåll t.ex. kan aldrig tillgodoräknas mer än 5 år.

Andra åtgärder, t.ex. tillbyggnader, räknas med hur gamla de än är. Jag har förstått det som att saker som varaktigt och för all framtid tillför mervärde är de som gäller.

Du kan börja med att försöka tolka vad som står här:
[länk]

[länk]

[länk]
Tänk på att kvalitén på svaren i lawline varierar. Generellt håller de ganska OK nivå, men man ska vara medveten om att det kan vara mer eller mindre fel beroende på vem som råkat svara.
Nybyggnation, genom uppförande av exempelvis bostadshus, garage, carport, friggebod, friliggande växthus.Tillbyggnation, varvid husets rymd ökar genom exempelvis inglasning av uterum, uppförande av altan längs med huset, utökande av byggnaden med ett nytt rum.Ombyggnation, varvid byggnaden konstruktion, planlösning eller funktion förändras genom att t ex flytta köket, slå ut en vägg eller på något annat sätt byter ut mer än enstaka delar av den bärande konstruktionen. Nytillskott, varvid något nytt tillförs bostaden genom exempelvis installation av vitvaror, insättning av braskamin/kakelugn, dammläggning samt planetering av buskar och träd.

Åtgärderna måste ha lett till att fastigheten förbättrats jämfört med hur den såg ut tidigare. Kostnader för grundförbättringar har ingen tidsgräns utan får tas upp oavsett hur länge sedan de uppkom för ägaren. Okej om jag fattade rätt de som gäller längre än 5år de som man har sökt bygglov och bygganmält plus de som är permanent förbättra av bostaden..!!!!! ?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.