Hej.

Har nyligen köpt en bostadsrätt i ett Fyrfamiljshus, jag har egen upplåten trädgård och en altan.

Nu till saken, jag vill gärna glasa in altanen, men de går inte då föreningen inte har bygglov för de.

Vad har ni för tips på vad jag kan bygga som är så nära som möjligt till en inglasad altan och inte kräver bygglov?

mått: ca 6x3m

Jag har funderat på höj och sänkbara glasräcken som täcks med en vanlig öppningsbar markis
eller
Höga vindskydd i trä som också täcks med vanlig markis..

Hur skulle ni gjort?
 
  • Altan vid hus med gräsmatta och trädgårdsparti, potentiell plats för höj- och sänkbara glasräcken eller vindskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-planritning av en bostadsrätt med möblerad altan och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju söka bygglov om du vill.
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
De kan man inte, de är föreningen som måste göra de.
 
jonnu jonnu skrev:
De kan man inte, de är föreningen som måste göra de.
Nja, det kan du nog göra. Men det blir föreningen som kommer att godkänna om du sedan får genomföra bygget. Och har de inget underlag att basera beslutet på så....Ja rundgång.
 
Kan du inte be föreningen söka bygglov, om du står för kostnaden?
 
Vem som helst kan söka bygglovet, måste inte vara fastighetsägaren. Men föreningen vill inte detta?
 
I vår förening funkar det så att man ber föreningen om tillstånd.
Sen skaffar man själv bygglov och står för alla kostnader.
 
Isakare Isakare skrev:
I vår förening funkar det så att man ber föreningen om tillstånd.
Sen skaffar man själv bygglov och står för alla kostnader.
Ja det är det normala. Föreningen vill troligen inte lägga tid på det för en enskillld medlem.
 
Det kan variera i stadgarna, så läs dessa noga. Troligen är det så att föreningen blir ansvarig för underhåll av inglasning i framtiden. Detta innebär i så fall en potentiell utgift för föreningen. Det kan också påverka andra medlemmar, beror förstås på hur det utförs. Vissa åtgärder på fastigheten kan inte beslutas av styrelsen utan kräver beslut vid stämma. Beroende på detaljer så kan detta gälla här. En möjlighet är ju att lägga en motion till föreningsstämman.
 
I vår förening har man även tagit höjd för den saken, altanen, uterummet, farstukvisten eller vad man nu byggt är innehavarens egendom. Man är även skyldig att bekosta ökade kostnader för föreningen. Hos oss har vi tex 4or som har 2 våningar, om huset ska målas om och det inte går att resa ställning för taket/uterummet är ivägen får innehavaren betala merkostnaden för tex skylift.

I det aktuella fallet verkar även altanen gå fram till tomtgräns, det är 4,5 meter som gäller även där.
Jag fick själv kapa ner min altan 1 meter, tidigare ägare hade byggt den större än han hade tillstånd till, men där kan ju reglerna skilja. Hos oss gäller bygglov för allt, eller uppvisande från kommunen att bygglov inte krävs, och det är 4,5 meter från föreningens tomtgräns på allt byggande.
 
Frågan behandlas till exempel i detta inlägg hos Bostadsrätterna. Om ansvaret för till exempel en altan ska vara enskilt och inte föreningens krävs att det införs i stadgarna. Det kan bli höga kostnader till exempel vid renovering. Notera också att det normalt krävs ett beslut på föreningsstämma för att godkänna en inglasning av altan

https://www.bostadsratterna.se/allt...rar-att-ta-bort-glasverandan-infor-renovering
 
N
Hej
Det är stor skillnad på uppvärmt uterum och ett ouppvärmt uterum.
 
Hej, spinner vidare på den här tråden istället för att starta en ny. Vi har flyttat till en radhus och vi bor i mitten. Mellan vår förråd och grannens förråd vill jag ha ett uterum med tak. Måtten är exakt 300x485 cm, dvs golvytan och taket blir cirka 15 kvm och under gränserna för bygglov.

Från uterummet vill jag bygga ett trädäck cirka 5 meter ut från uterummet. Men har läst nu att en altan/trädäck får endast byggas 3.6 från fasaden utan bygglov. Räknas mitt nya uterum med tak eller alternativt förrådet som fasad eller är det själva husfasaden, så fort jag går ut från vardagssrummet och 3,6 meter därifrån?

Jag är tacksam för svar
 
Altan kan du bygga över hela din tomt om du vill, enda regeln är ju att du ska kunna sköta om den från din egen tomt. Iofs max höjd regel finns också, men jag antar att du bygger i markhöjd.

Angående ditt uterum är jag mer tveksam(har själv ingen koll) om du behöver en bygganmälan eller bygglov för. Iom att det är radhus antar jag det är andra regler än för fristående hus, samt att som det låter så är du närmre än 4,5m från tomtgräns.

Ring din kommuns kontaktcenter och lufta frågan.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Altan kan du bygga över hela din tomt om du vill, enda regeln är ju att du ska kunna sköta om den från din egen tomt. Iofs max höjd regel finns också, men jag antar att du bygger i markhöjd.

Angående ditt uterum är jag mer tveksam(har själv ingen koll) om du behöver en bygganmälan eller bygglov för. Iom att det är radhus antar jag det är andra regler än för fristående hus, samt att som det låter så är du närmre än 4,5m från tomtgräns.

Ring din kommuns kontaktcenter och lufta frågan.
Hej,

En del kommer vara i markhjöd men sista metern kommer vara cirka 1.7 meter över marken. Det är en sluttning på baksidan tyvärr.

Kommer inte vara vara närmaren 4,5 meter från grannen. Men som sagt det handlar mer om vart dessa 3.6 meter från fasad räknas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.