Bob_the_builder skrev:
Jo, det finns någon/några här på forumet som använt sig av sådan vindskyddsväv (Fasting65 är en). En produkt heter i allafall Windy, minns inte om det är Parocs eller Roxulls.
...och jag är en av de andra som använder Windy från Icopal: http://www.byggweb.se/ftg_index.asp?dest=3&ftgid=4254&systid=35

8) Mycket smidigt att hantera. Å en annan behöver inte bekymmra sig om stabilitet under stomresningen. ;) ;D

Kolla hemsidan så förstår du. ;)
 
Hur stora partier kan man göra väggarna i?
På plats ska dom bli 11,6m rsp 8,6

 
motleycrue skrev:
Hur stora partier kan man göra väggarna i?
Gör dom inte större än du kan hantera dom, annars blir det besvärligt. ;)
 
Var den isolerad och gipsad då ?
 
Om du isolerar och gipsar innan du reser upp väggen får du nog problem! :surprised:

Möjligen kan du sätta på utegips när du bygger väggen, men allt annat görs efter att väggen reses upp och spikas fast i syllen.
 
KAn inte förstå vad vinningen ÄR med att bygga väggen liggande. Då kan du ju inte använda vattenpass för att få allt rakt....? Om man dessutom inte kan göra mer än stomme + utv. gips?

/Thrax / undrande
 
Dom flesta byggare bygger väggar liggande.....så det finns nog en hel del fördelar.

Min erfarenhet är att så länge virket är rakt och fint så är det enkelt att få en rak vägg när man bygger den liggandes. Dessutom kan man spika genom de liggande reglarna rakt in i de stående (eftersom väggen ligger ned, och de stående reglarnas ändar är åtkomliga). Det ger en starkare vägg, enligt min åsikt. Jag brukar slå in två spikar på det sättet, och sen en skråspikad spik ovanifrån. Då blir det starkare än endast skråspikade spikar ovanifrån i varje stående regel, som man ju får om man bygger väggen på plats, stående.

Dessutom, som något tidigare inlägg sa, så är det ingen konst att resa också en stor vägg om man bara är några gubbar.

De enda gånger jag bygger väggar på plats är när det är för trångt för att bygga en hel sektion på golvet och sen resa den upp.
 
Jag förstår helt enkelt inte.

Jag gjorde så här:

1. Proppa fast syllen i plattan.
2. Rita på syllen var alla reglar ska stå, fönster osv. tror det var 73 stående reglar i vårat hus.
3. Res en regel, loda in i sidled, sät sträva (obs skruva annars rörs hela alltet när du bankar med hammaren)
4. Forsätt längs hela väggen. Sätt långa strävor på diagonalen, och io kryss.
5. Lägg hammarbandet ovanpå reglarna. Ta en pall eller trappstega och spika uppifrån ner i de stående reglarna.
Räta upp väggen i länsriktning samtidig som du spika hammarbandet.
(om man vill ha starkare vägg/hammarband, så kan man fälla in en regel på högkant under hammarbandet)
6. Utvändig gips.
7. Takstolar.
8.........

/Thrax
 
Whatever floats your boat...

Jag tycker i alla fall att det är enklare och bekvämare att bygga väggen på marken/golvet, och sen resa den.

Men som sagt.....smaken är som....ja, ni vet ;)
 
Vi byggde oxå våra väggar liggande, med regelvägg, utegips, spikläkt och fasad. På så sätt slipper du hålla i alla brädor med en hand och spika/skruva med den andra, nu lägger du ju bara virket ner.

För att det skall bli i lod så mäts diagonaler på regelväggen innan gipsen sätts på och du ritar (smäcker) linjer för spikreglar och fasad. Sedan lodas hela blocket in när det restes.

Vi var 4 som reste en 8,5 m vägg på detta sättet. Sedan behövde vi bara vara 2 (jag och min sambo) då vi reste resten av väggblocken då vi gjorde dem ca 4 m breda.

Vi har gjort på båda sätten, och jag måste då säga att det är mycket smidigare att ha väggen liggande.
 
Om man kör panelen oxå då ser jag vinningen!
/Thrax
 
Är det inte svårt att få väggen rak på syllen när man bygger liggandes och flyttar inte väggen sig när den spikas fast?
 
När du reser väggblocket upp så lodas det in och fästes med strävor och sedan kan du borra och fästa med syllskruv.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
När du reser väggblocket upp så lodas det in och fästes med strävor och sedan kan du borra och fästa med syllskruv.

blue_thumbup.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.