Inte nog med alla inomhusprojekt så ligger jag sömnlös över vad jag ska göra med den gamla ladan där taket snart rasar in. Min högsta önskan är att bevara ladan men det blir antagligen jättedyrt. Dels vill jag bevara gårdsbilden med två bostadshus, en vedbod och en lada större än den fallfärdiga. Jag vill även ha kvar denna fallfärdiga lada , som är så fin förutom taket.
Har någon en ide om vad man kan göra för att rädda ladan. Någon som har ett hum om vad kostnaden kan bli? Borde ju mätt hur stort den kan vara förstås, men det är en ganska normalstor lada. Kanske 15-20 m lång. och i två plan. En gammal röd lada med skadat tegeltak omgiven av högt gräs, ger en känsla av försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal röd lada med skadat tegeltak omgiven av högt gräs, ger en känsla av försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimmig interiörbild av ett gammalt ladans insida med träpelare och en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal röd lada med skadat tegeltak omgiven av högt gräs, ger en känsla av försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal röd lada med slitet tak och synliga skador, omgiven av högt gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändig vy av en gammal lada med synligt slitet träverk, förstärkningsbjälkar och dagsljus som sipprar in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimmig interiörbild av ett gammalt ladans insida med träpelare och en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en gammal lada med synliga träbjälkar och tecken på förfall, ljus sipprar in genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför rasar taket snart in?
Läcker det in vatten så bärande delar är rötskadade?
 
Första åtgärden är att byta tak. Gör som alla bönder har gjort på dessa lador sedan 60-talet, på med plåt.
 
  • Gilla
Sillmjölk och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Varför rasar taket snart in?
Läcker det in vatten så bärande delar är rötskadade?
Tack för svar!
Vet inte alls. Familjen köpte den lilla gården med tillträde i juni. Vi vet inte något egentligen eftersom den varit uthyrd av en godsförvaltning i 20 år men ekonomibyggnaderna ingick inte i avtalet, och godsförvaltningen hade inte brytt sig alls. Dessutom är ledningen för Godsförvaltningen utbytt sedan några år tillbaka så vi kan inte få några svar. Vi har inte varit uppe på taket eftersom det verkar så dåligt . Men man borde så klart kolla bärande delar närmare precis som du säger. Vi måste försöka göra det på något sätt. Tack för dina synpunkter!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Första åtgärden är att byta tak. Gör som alla bönder har gjort på dessa lador sedan 60-talet, på med plåt.
Tack för svar!,
Jag har också tänkt plåt, Inte det snyggaste men viktigast är ju att förhindra att ladan rasar in. Är bara rädd för kostnaden eftersom vi inte kan göra det själva.







Jag har också tänkt plåt. Inte det snyggaste men viktigast är ju att bevara ladan. Är bara rädd för kostnaden eftersom vi inte kan göra det själva. Fastigheten är klassad som jordbruksfastighet så man får väl inget ROTavdrag.. Inget aktivt jordbruk = inga inkomster att kvitta mot heller såvitt jag begriper. Men skulle du själv bevara ladan? Kanske vansinnigt rent ekonomiskt.









fa
Fotografen Fotografen skrev:
Första åtgärden är att byta tak. Gör som alla bönder har gjort på dessa lador sedan 60-talet, på med plåt.
Fotografen Fotografen skrev:
Första åtgärden är att byta tak. Gör som alla bönder har gjort på dessa lador sedan 60-talet, på med plåt.
Fotografen Fotografen skrev:
Första åtgärden är att byta tak. Gör som alla bönder har gjort på dessa lador sedan 60-talet, på med plåt.
 
Jag skulle bevara. Jättebra förvaring av allt möjligt, eller logdans ;)
. Dessutom är jag inte säker på att taket är så dåligt. Inte utifrån bilderna iallafall. Lite nockbrädor fattas etc men det är ju en öppen struktur så det torkar ju ut.
 
  • Gilla
Sillmjölk
  • Laddar…
Om jag fattat det här med jordbruksfastighet rätt så behöver ni revisor, prata den om möjligheter till avdrag. En kollega som köpte något liknande pratade om förlustavdrag.
 
Magnus E K
Fotografen Fotografen skrev:
Första åtgärden är att byta tak. Gör som alla bönder har gjort på dessa lador sedan 60-talet, på med plåt.
Nja, det var visserligen före min tid men fortsatte inte eternit vara vanligt som takmaterial fram till 1975? Verkar ologiskt att använda det till bostadshus men sluta tidigare till större byggnader. Håller dock med om att det nu är bättre att välja plåt än någon form av ny-eternit, även om klart snyggast vore att fortsätta med tegel.
 
Jo, eternit var vanligt också. Man slipper plåtsmattret vid regn. Släktgården har ett eternittak som kom dit nångång på 60-talet, är friskt ännu.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Fint! Praktiskt till allt möjligt. I Storbritannien hade det blivit ett fint hus öppet till nock och med takfönster.
 
Magnus E K
En av ladorna här i närheten har snygg grönaktig plåt på ena sidan och eternit på andra, något man dock inte tänker på i vanliga fall eftersom man inte ser båda sidorna samtidigt från marken (vill minnas att jag noterade det första gången när jag kollade på flygfotot).

Så en idé är att om det går att få ihop tillräckligt med felfritt tegel för ena sidan så behåll det gamla teglet (lite ny läkt lär dock behövas) till den mest synliga sidan och lägg plåt på den andra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tänk bara på att på plåt rasar snön av fort, det tar längre tid på tegel eller eternit. Är det mycket snö kan det ev bli o-bra snedlast.
 
  • Gilla
Sillmjölk
  • Laddar…
Y
Bär också på takfixångest, speciellt när det regnar.
Stommar och mesta av undertaket är säkert bra. Jag vore mer rädd för bristande läkt än att trampa igenom.

Snickerifirma hade rivit och monterat ny läkt och plåt på 1-2 vekcor.
Min magkänsla är att det handlar om ~150-200tusen. Men jag har själv inte frågat priser än.

Vad som är skrämmande för oss ovana är troligen höjden, men överväg tanken att hyra en byggställning runt hela huset. Vilket är dyrt. Men det kommer snickerifirman göra ändå.
Med den ställningen så är det en annan känsla att stå där uppe.
Så lyfter man bort lite pannor för ta sig dit man ska. Och några pannor runt hålet.
Sågar bort rutten läkt. Täcker för hålet med masonit. Dit med ny läkt. och nya pannor som man hittar på blocket för några få kronor eller gratis.

Fast ta en stege, gå upp och titta om även dom "hela" pannorna börjar se ut att flagna sönder.
Jag trodde jag skulle byta 5 pannor men det blev närmare 50 pannor nu när väl kom upp på taket och såg bättre.


I och med att portarna är stora, och högt till tak så man kan ha billyft, så finns det ju visst funktionellt värde i byggnaden. Men jordbrukare hade inte fått in sina stora maskiner där idag. Hade det varit snett och vint med små dörrar och allmänt bara nostalgi så hade jag istället föreslagit att lägga pengarna på nytt dubbelgarage som man kan värma upp och mysa i även på vintern.
 
Redigerat:
Magnus E K
Fotografen Fotografen skrev:
Tänk bara på att på plåt rasar snön av fort, det tar längre tid på tegel eller eternit. Är det mycket snö kan det ev bli o-bra snedlast.
Ah, har inte tänkt på att takstolar och konstruktionen i övrigt kanske inte gillar snedlast. Även med olika tunga material på de båda sidorna blir det ju en viss effekt, även utan snö. Undrar om de som monterar solpaneler på ena sidan av ett stort tak tänkt på detta.

Å andra sidan, om det är ett tak där snön inte glider av så lätt och ena sidan vetter mot söder och den andra mot norr så lär ju sådan snedlast uppstå naturligt på våren när solen börjar smälta snön.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
En av ladorna här i närheten har snygg grönaktig plåt på ena sidan och eternit på andra, något man dock inte tänker på i vanliga fall eftersom man inte ser båda sidorna samtidigt från marken (vill minnas att jag noterade det första gången när jag kollade på flygfotot).

Så en idé är att om det går att få ihop tillräckligt med felfritt tegel för ena sidan så behåll det gamla teglet (lite ny läkt lär dock behövas) till den mest synliga sidan och lägg plåt på den andra.
Jättebra ide att samla tegel till ena och lägga plåt på den andra. Grön plåt vore rena drömmen.(y)

Magnus E K Magnus E K skrev:
En av ladorna här i närheten har snygg grönaktig plåt på ena sidan och eternit på andra, något man dock inte tänker på i vanliga fall eftersom man inte ser båda sidorna samtidigt från marken (vill minnas att jag noterade det första gången när jag kollade på flygfotot).

Så en idé är att om det går att få ihop tillräckligt med felfritt tegel för ena sidan så behåll det gamla teglet (lite ny läkt lär dock behövas) till den mest synliga sidan och lägg plåt på den andra.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.