Hej! Jag har tänkt köpa ny panna för att bättre matcha ackumulatortankarna jag har införskaffat.
Har idag seriekopplat tre st tankar på totalt 3300 liter till min "veda 35kw". Jag råkade köpa ännu en tank till på 1800liter som var förmånlig.

Det tar idag minst 12 timmar att ladda 3300liter beroende på uttag och fyra ilägg.

Jag vill klara av att ladda 5100 liter på start brasa och två inlägg.
Har frågat offert på eta 40kw och effecta 60kw men de är för dyra tycker jag.

Det lutar nu mot en atmos 50kw för ca 2600€ plus frakt.
Jämfört med:
Effectan 9700€,
Eta:n ca 13000€

Finns det några argument överhuvudtaget att köpa en lambda panna när priserna springer iväg på det viset?
Tips på andra förmånliga pannor?
 
Baxi excellent 50 kw om man inte går på de dyrare pannorna (eta, fröling, hargassner)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Annars om du kan tänkta dig begagnad så baxi innova 50 kw då kommer du riktigt billigt undan och får en kanon panna.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Baxi excellent 50 kw om man inte går på de dyrare pannorna (eta, fröling, hargassner)
Tack för svar.
På baxis hemsida kostar excellent 50kw 75000kr utan lambda och 85k med lambda. Så ganska lika i pris om man räknar per kr/kw mot effectan.
Men att köpa en begagnad panna kunde vara ett alternativ jag inte tänkt på!
 
Baxin har tändlucka och väger 820kg jämfört med effectans 540 kg, samt större vedmagasin. Bägge är säkert bra men skulle jag valt mellan dem ligger baxin bättre till trots lite lägre effekt.
 
Finns det trådlösa givare som passar ihop med automatshunt?
Jag har installerat golvvärme i källaren men fördelnings stocken där pump och shunt befinner sig är i södra gaveln av huset. Det blir inte snyggt med en synlig kabel någonstans för att få givaren 15 meter till norrsidan.
 
Kör du bara med ved? Varför inte bergvärme eller luftvatten som medhjälpare ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör du bara med ved? Varför inte bergvärme eller luftvatten som medhjälpare ?
Kör enbart med ved. Har egen skog så därför ;)
 
Hur stor yta att värmas?
 
Det finns shuntar med trådlösa givare.
 
  • Gilla
Einar b
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stor yta att värmas?
Huset är 150m2 och tvåvåningar. Golvvärme i 3/5 delar av källaren och radiatorer på övrevåningen.
 
Kommer att tänka på kaminmannen! Tror det var från serien Percy tårar. Varför ska du ladda på såna stora mängder i tankarna när du inte har en herrgård?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför ska du ladda på såna stora mängder i tankarna när du inte har en herrgård?
Jag vet inte, men kanske att TS mer vill elda när han vill, istället för att elda när man måste.
Om anläggningen TS vill ha kommer att funka så räcker det ju att elda varannan dag eller kanske till och med var tredje dag...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Helt rätt med stora tankar. Låt inte tanken bestämma när det är dags att elda, bestäm själv istället. Åk bort en helg utan att fundera på om det blir kallt hemma.
Jag har en Atmos 50kw som jag är nöjd med för det priset jag betalat. Dock har jag alltid sett den som ett halvfabrikat, den kräver pyssel och intresse för att brinna perfekt.
Med den rutin jag fått kan jag tända pannan underifrån med torr flis på någon minut.
Det brinner för fullt med lambda 1,3 inom bara några sekunder från uppstart. Sen sitter jag med pannan i kanske 10min för att kolla å justera spjäll så lambda å temp ligger bra.
Sen måste jag tillbaks inom 20-30min igen för att justera spjäll. Det är en bra dag, då gillar jag min Atmos.
Kanske var 10e inlägg (oftare om man eldar krokig kvist som ej travas kompakt) så missar jag efterkontrollen eller så har vedmagasinet övertänt för man travat för slarvigt. Då puffar Atmosen som en ångmaskin och röken luktar oförbränt.
Min eftermonterade lambda visar perfekt 1,2-1,4 men det brinner inte i brännkammaren, bara i vedmagasinet.
Visst, går man där ifrån så blir ju pannan så småningom tom och vattnet blir varmt men det brinner inte så perfekt som jag vill. Och grannarna får smaka på tjock rök. Normalt märker de inte att jag eldar.
Brinner andra dyrare pannor bättre? Jag har aldrig provat men det verkar så. Det är en konst att utvekla brännkammare och munstycke så att puffar inte uppstår och Atmos verkar ligga steget efter där.
 
Fyndade själv en solo innova 50kw för något år sen men inte kommit så långt i hus process att den blivit insatt än. Jag skulle säga att 3300 liter nästan är lite för lite.. Jag siktar på ca 10 m3 just för att man ska kunna åka bort och kunna elda lite när man har lust. Så är de npn som har en dylik tank ståendes så är jag sjukt intresserad Även större tank går fint
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.