Hej, jag ska bygga ett nytt badrum under vintern. Jag har bestämt mig för målade väggar i hela badrummet. Flera tillverkare Har godkända system för detta. Var inne hos min lokala Flüggerbutik. Deras väv ser ut som en mardröm från 1982, så måste gå vidare och undersöka andra märken. Det är svårt att se hur väven de olika fabrikaten har ser ut genom att titta på nätet. Jag ser framför mig att springa runt i varenda färgbutik och känna på väv samtidigt som jobb, barn, fritidshusbygge osv... stressigt.

Jag undrar därför om någon byggahusare har undersökt marknaden och hittat den absolut slätaste väven från ett fabrikat som också gör bra färg?
 
Tack för tipset! Jag ska titta på den. Jag undrar fortfarande om det som tillverkarna kallar slät väv verkligen är slät? Är det skillnad i struktur mellan de olika märkena?
 
Det gäller att du hittar en väv som är en typgodkänd del av ett våtrumssystem. Det innebär att valfri väv kan fungera alldeles utmärkt. Den är dock inte typgodkänd i ett system. Färgtillverkare testar några kombinationer och står för att de fungerar genom att lämna ett godkännande.
Du tar hela ansvaret själv om du väljer annan väv än den som är godkänd. Flüggers släta fiberfilt fungerar väldigt bra, men fortfarande inte godkänd i VT-systemet. Det finns ingen slarvmån.
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
Tack! Jag kommer att välja mellan de som är typgodkända! Vill helt enkelt inte ta risken att få ett försäkringsärende utan ände på halsen. Tyvärr går Flügger bort då, deras godkända väv är verkligen inte slät (även om jag verkligen gillar deras väggfärg). Frågan är om andra tillverkare verkligen har slät väv, eller om de bara kallar den slät?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Tack för tipset! Jag ska titta på den. Jag undrar fortfarande om det som tillverkarna kallar slät väv verkligen är slät? Är det skillnad i struktur mellan de olika märkena?
Jag har den och den är inte helt slät nej. Men enligt uppgift den slätaste på marknaden. Jag tycker inte att det stör men är man ute efter en superslät vägg får man antingen förlika sig med att det inte kommer att uppnås eller välja något annat. Kanske färgad microcement vore ett alternativ att kolla upp? Är inte så insatt i den produkten själv. Här är iaf ett par dåliga bilder som kanske kan visa lite. Vägg med lätt strukturerad yta ovanför kakel, möjligt alternativ till superslät ytfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med lätt ojämn struktur och två svarta eluttag, diskussion om väggens släthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack Manfreds! Då vet jag vad det slätaste som finns är. Jag tycker att det ser fint ut! Inte helt slätt, men ser absolut inte ut som vävtapet från 80- och 90-talsbadrum.

Skönt att se en bild "på riktigt" och inte i färgtillverkarnas reklammaterial.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Tack Manfreds! Då vet jag vad det slätaste som finns är. Jag tycker att det ser fint ut! Inte helt slätt, men ser absolut inte ut som vävtapet från 80- och 90-talsbadrum.

Skönt att se en bild "på riktigt" och inte i färgtillverkarnas reklammaterial.
nej det är inte 80-90-tal men är man ute efter en minimalistisk känsla kan det vara för mycket. Vi har väldigt mycket naturligt ljus i badrummet så då syns det också mer.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
nej det är inte 80-90-tal men är man ute efter en minimalistisk känsla kan det vara för mycket. Vi har väldigt mycket naturligt ljus i badrummet så då syns det också mer.
Kommer ha ett lite mindre fönster i badrummet. Det är ett fritidshus, så kostnaden är en bra orsak att välja målat! Microcement har jag förstått är svårt att göra själv! Får bli en kompromiss: så slätt som möjligt, Så billigt som möjligt.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Kommer ha ett lite mindre fönster i badrummet. Det är ett fritidshus, så kostnaden är en bra orsak att välja målat! Microcement har jag förstått är svårt att göra själv! Får bli en kompromiss: så slätt som möjligt, Så billigt som möjligt.
Ja men då tror jag att det blir dugligt för man får absolut inte den där gamla vävkänslan, det hade vi i hela huset (utom badrummet) när vi köpte. Den upplevs slät, men hade som sagt inte funkat i ett minimalistiskt och avskalat badrum. Så det blir ett bra och prisvärt alternativt. Pluss att det finns ett bra urval av färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.