Är detta rätt forum annars får mod flytta till var det skall vara.

Nu till frågan: Vi har nyligen flyttat och jag håller på att installera mig i garaget/ snickeboa.Det är ett ojämnt (lite grovt och i alla fall inte stålslipat) betonggolv med vad jag uppfattat som platta på mark. Jag har inte kollat om det finns fukt i plattan men det gör det ju vanligtvis hursomhelst. Jag behöver göra nåt och funderar på ett öppet golv typ Bergoplattor. Vad säger expertisen - hur går det att använda dagligdags och hur funkar det med städning? Finns det några som har erfarenhet så kom gärna med förslag/tips och vadsomhelst som kan vägleda mig.Jag skall huvudsakligen använda utrymmet till träbearbetning, har bandsåg, bordssåg, hyvel och svarv här.
Tack
/T
 
R Rönnis skrev:
Är detta rätt forum annars får mod flytta till var det skall vara.

Nu till frågan: Vi har nyligen flyttat och jag håller på att installera mig i garaget/ snickeboa.Det är ett ojämnt (lite grovt och i alla fall inte stålslipat) betonggolv med vad jag uppfattat som platta på mark. Jag har inte kollat om det finns fukt i plattan men det gör det ju vanligtvis hursomhelst. Jag behöver göra nåt och funderar på ett öppet golv typ Bergoplattor. Vad säger expertisen - hur går det att använda dagligdags och hur funkar det med städning? Finns det några som har erfarenhet så kom gärna med förslag/tips och vadsomhelst som kan vägleda mig.Jag skall huvudsakligen använda utrymmet till träbearbetning, har bandsåg, bordssåg, hyvel och svarv här.
Tack
/T
Varianten med hål i? Har sådana i källaren här men inte i verkstan. I källaren samlas det.oändligt mycket skit under det golvet. Som man sen måste lyfta på för att kunna suga bort det..
 
Jag har det i mitt hemmasnickeri. Rummet har klinkers på golvet som även är rätt ojämnt. Hade jag valt igen hade jag tagit varianten utan hål då det fastnar spån i hålen, ibland även skruvar och andra småsaker. Det finns en variant som är lite dyrare för garage/industri mm som jag haft på dom ställen jag har tunga maskiner, hade jag gjort det idag hade jag tagit hela utrymmet med sådant.
 
Tack @SamiHus och @Frustrator för delad erfarenhet. Då skippar jag tanken att lägga in den traditionella varianten med hål. Jag letar efter nåt bra. Helst skulle jag haft trägolv men med tanke på fukt vill jag inte ta risken. Platta på mark är ju inte det optimala när man vill ha nån ytbeläggning. Måste ju vara nåt som inte är fuktkänsligt/ andas. Vad tror du - blir det halkrisk med den andra varianten utan hål när det kommer slipdamm och spån på golvet?

Finns det nån här som har nån briljant ide och löst problemet på ett tillfredsställande sätt? Jag är idel öra.

/T
 
R Rönnis skrev:
Tack @SamiHus och @Frustrator för delad erfarenhet. Då skippar jag tanken att lägga in den traditionella varianten med hål. Jag letar efter nåt bra. Helst skulle jag haft trägolv men med tanke på fukt vill jag inte ta risken. Platta på mark är ju inte det optimala när man vill ha nån ytbeläggning. Måste ju vara nåt som inte är fuktkänsligt/ andas. Vad tror du - blir det halkrisk med den andra varianten utan hål när det kommer slipdamm och spån på golvet?

Finns det nån här som har nån briljant ide och löst problemet på ett tillfredsställande sätt? Jag är idel öra.

/T
Så länge det är en platta med underliggande isolering så är det väl mer eller mindre riskfritt med trägolv. Så byggs ju så gott som alla villor idag. Men det är kanske en gammal platta?
 
Och är det gammal platta så kan du köra på nivell-lösningarna. Beror såklart på vad deras lösning klarar för vikt..
 
Kolla upp Bergo Nova och elite. Tror inte det blir halt men kolla med Bergo, ena av plattorna har typ räfflor.
Sjyst är att man kan ha kablar dragna mellan plattorna, kika på deras hemsida så får du nog svar på mycket.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.