Hej
Jag har ett element som ligger bakom mina köksskåp. Elementet ligger under mitt fönster i skåpet för diskhon, så det ger effekt, därav valde vi att behålla det.
Men, avluftnings ventilen ligger bakom diskmaskinen.
För att avlufta måste jag demontera socklar, skruva loss diskmaskinen och dra ut den.
Det funkar men jag börjar bli väldigt trött på proceduren som jag måste göra 1-2ggr varje år.
Just detta element är det som får mest luft och det ligger å klickar/porlar vilket är irriterande.

Min fråga är, hur skulle ni löst detta på bästa sätt?

tack
Jonas
 
En spacesaver elementfläkt är ett bra alternativ för att ersätta hela elementet istället. Den lägger man i sparksockeln. Annars kan du dra ett rör från avluftningen och dra fram det på nått sätt i ett skåp typ
 
Samt om man fyller på ständigt så föder man systemet med syresatt vatten och får på det sättet luft ständigt i nått element dvs en ond cirkel. Syre äter på allt som inte är rostfritt. Försök att inte fylla på eller lufta i onödan
 
Hej
Tack, att flytta/byta ut hela elementet är inget alternativ men det skulle kunna vara en lösning att flytta nippeln så att jag kommer åt den.

Jag försöker att inte fylla på med stressat vatten mer än nödvändigt, men det blir precis som du säger, en ond cirkel.

har du någon erfarenhet av automat avluftning? Om det nu funkar på ett element.
 
Automatisk funkar om man sätter en vinkel så det pekar uppåt, dock så kan automatare börja läcka efter en tid om dom står öppna och eftersom den är halvt inbyggd så blir det inget bra.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ok tack
 
Som deas34 sa kunde du dra en bit prisol rör från luftningshålet och sätta på en ballofix som är lätt åtkomligt. Därigenom behöver du bara öppna ballofixen då då. Frågan är dock värför du måste lufta 2 gånger om året. Det känns som mycket. Har du kollat på systemets tryck och sett om expansionkärlet fungerar?
 
Redigerat:
  • Gilla
deas34
  • Laddar…
Hej

Vi satte in ny värmepump för ca 2 år sedan, kan det fortfarande vara luft som frigörs efter så lång tid ?

jag ska be om en Cervice snart då kan jag be dom kolla så allt står rätt till.


L lostinsweden skrev:
Som deas34 sa kunde du dra en bit prisol rör från luftningshålet och sätta på en ballofix som är lätt åtkomligt. Därigenom behöver du bara öppna ballofixen då då. Frågan är dock värför du måste lufta 2 gånger om året. Det känns som mycket. Har du kollat på systemets tryck och sett om expansionkärlet fungerar?
L lostinsweden skrev:
Som deas34 sa kunde du dra en bit prisol rör från luftningshålet och sätta på en ballofix som är lätt åtkomligt. Därigenom behöver du bara öppna ballofixen då då. Frågan är dock värför du måste lufta 2 gånger om året. Det känns som mycket. Har du kollat på systemets tryck och sett om expansionkärlet fungerar?
 
Ja det kan det göra men det borde vara ganska fritt från syre efter två år
 
  • Gilla
Jonas Blom
  • Laddar…
D deas34 skrev:
En spacesaver elementfläkt är ett bra alternativ för att ersätta hela elementet istället. Den lägger man i sparksockeln. Annars kan du dra ett rör från avluftningen och dra fram det på nått sätt i ett skåp typ
Har själv en spacesaver ss80 sedan 3 år. Funkar som du säger bra om det är mindre ytor, och man slipper dra rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.