Jag är helt novis på pannor!
Huset har vedpanna/elpatron med ack tank. 20 årigt vattenburet system tror jag.
Jag behöver veta hur jag skall göra de långa perioder jag vill hålla 10 graders underhållsvärme.
Om detta blir dyrt, är det då bättre att stänga det vattenburna systemet och köra med luft/luft? Fast riskerar jag då att elementen frostsprängs?
Huset är 1 plan 80 kvadrat m källare södra Sverige
 
Ved-/elpannan har väl en shuntautomatik som man får ställa ner så det blir runt 10° i huset? En luftluftvärmepump kan förmodligen inte täcka hela huset med värme när det är källare också utan det vanliga värmesystemet måste vara på och vara varmt. Har man gratis ved är kanske vedpanna första valet men annars skulle nog en luftvattenvärmepump passa bra.
 
Tack för svar. Finns säkert en shunt. Men hur får den information hur varmt det är på bostadsvåningen? Och hur kallt det är ute?. Om jag vill ha 10 grader som underhållsvärme så skall den ju inte värma alls om innetemp är >10 grader, en vårdag t ex. Däremot skall den ju värma huset till 10 grader när utetemp är t ex minus 10.
Jag kommer att vara där sällan och kan bara fixa med shunten 1 gg/ halvår
Därmed faller ju vedalternativet helt bort.
Förstår du hur lite jag kan om pannor!
 
Om det finns en shuntautomatik ska det också finnas en utetemperaturgivare. Denna monteras normalt på norrsidans fasad. Då får man ställa in värmekurvan så att shunten hela tiden skickar ut den temperatur som ger ungefär 10° inne. Är det en mycket gammal panna med bara en manuell shunt måste någon givetvis vara där och sköta den. Då är det enklare att köpa några små byggfläktar med termostater och placera ut på några olika platser i huset.
 
(y) Tack. Får kolla om utegivare finnes och hur den fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.