Jag kommer ha ett liknande problem. Min, ej färdigtänkta, tanke är att snickra en lite högre sockel.
Tilläggas skall att jag tycker arbetsytorna i ett kök är i lägsta laget och jag är ganska kort.
 
Byt till en inredning med högre sockel.
 
Mikael_L
Det är svårt med sidodragningar i IKEAs nya metodkök.

Klarar man inte fallet och andra problem med de 8 cm under skåpen så föreslår jag antingen en annan köksleverantör eller att dra fram stommarna så det blir utrymme bakom för avloppet och sen sätta en djupare bänkskiva.
Och det är faktiskt väldigt lyxigt och trevligt med 5-10 cm mer djup på arbetsbänken. :)


Och beroende på vad vägg det är så kan det även gå att få in avloppsrören i väggen bakom stommarna också.
 
P
Det är väldigt populärt att sätta smala rör på köksavloppet men inte lika populärt när det blivit stopp på grund av allt man spolar ner i ett köksavlopp. Ta hellre grövre rör och slipp rensa avloppet stup i kvarten.
 
jag är lite nyfiken på hur du löste det?
 
Fulkemisten
Jag har sidodragit och har metod bänkskåp. 120 cm är sträckan ungefär. Jag löste det genom att modda stommarna till 75 cm höjd, mest av estetiska skäl då jag har ett funkiskök. Luckor och lådfronter beställdes alltså utifrån den höjden från extern leverantör, ska man bara ha lådfronter så bör det gå att plocka ihop en 75 cm hög kombo på Ikea.
Sockelhöjden på 13 cm gav möjlighet att dra 75 mm avlopp med fall och i princip ingen marginal då röret som tidigare påpekats kan sticka upp lite ur golvet och gjorde så i mitt fall.
Själva moddningen gjordes genom att såga av sido och bakstycken 50 mm i överkant och sedan lägga på den avsågade biten och använda denna som hålmall och borra nya hål. Det var enkelt. Snittet smordes med silikon och döljs av bänkskivan såklart.
Ytterligare en nackdel med 80 mm sockelhöjd som jag sett i en annan tråd är att robotdamsugare inte kommer in under skåpen mot sockeln där smulorna finns.
 
Man kan enkelt "regla ut" ett 60cm kök med 9,5cm reglar som skruvas fast liggande direkt i väggen. Då har man plats bakom skåpen att dra ett 7,5cm avloppsrör och även el. Sen väljer man en 70cm djup bänkskiva/diskbänk så blir det gott om plats även där. (y) Har man synliga skåpsidor får man även sätta en täcksida. Sen reglar man lämpligtvis ut överskåpen 4,5-7cm också på samma sätt. Så gjorde vi och har varit kanon i 14 år.
 
  • Gilla
C Husfixare
  • Laddar…
Vart hittar man 70cm bänkskiva, ser bara 63 på Ikea?
Om vi ”bara” ska ha inkommande vatten och avlopp till en tvättmaskin då kan vi väl använda flexibla slangar och dra dem bakom lådorna?
 
Vi tog från Ikeas "beställningssortiment" så att vi fick en tjockare skiva också. Annars har jag sett det på Bauhaus/K-rauta/Hornbach och liknande.

Inkommande vatten är ju enkelt eftersom det är smala rör/slangar. Det är själva köksavloppet som man helst vill ha 7,5cm på.
 
Tack för svar, kan inkommande och avlopp till diskmaskin ligga under skåpen eller bör de ha en lutning?
 
  • Gilla
michael-s
  • Laddar…
Fulkemisten
Det enkla svaret är att inkommande kan dras under skåpen vid 80 mm sockelhöjd (inga inbyggda skarvar bara), avlopp kan inte dras med fall (ja det behöver lutning) under Ikeas skåp utan det måste till en annan lösning (höj skåpen, regla ut skåpen, bryt upp golvet eller välj annan köksleverantör).
 
Fulkemisten
Själva slangen från diskmaskin behöver såklart inte fall, där pumpas ju vattnet.
 
Jag skrev fel, skulle stå tvättmaskin men det kanske är samma sak?
Så jag hänger med, både in kommande vatten och avlopp från tvättmaskin kan gå under sockel?
 
F Erica Wyse skrev:
Jag skrev fel, skulle stå tvättmaskin men det kanske är samma sak?
Så jag hänger med, både in kommande vatten och avlopp från tvättmaskin kan gå under sockel?
Om du tänkt ha tvättmaskin i kök så gäller speciella regler för det.
 
Fulkemisten
Räcker ju med en vattenfelsbrytare och tätt underlägg. Men jo, särskilda regler gäller. Hade det i en tidigare lgh. Hur lätt som helst att installera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.