Jag har inte fakturan här och jag minns inte exakt vad de kostade. Jag prutade några procent också. Men det var något i den stilen, inklusive moms.

Sen ska man ha klart för sig att det bara är början. Enbart all rostri material (plåtar, vinklar, balkar, skruvar, muttrar och brickor) för att fästa tre paneler på taket kostade mer än en solpanel.

Jag visste faktiskt inte att de var de effektivaste när jag köpte dem, för de hade inte hunnit göra provningen då. Men de verkade vettiga, samt att jag gillade leverantören. Det har ju viss betydelse...
Som ett exempel var det fel på håltagningen i de tolv plåtar, som sticker upp genom tegelpannorna. Jag beklagade mig över merarbetet detta orsakade. Leverantören strök de felaktiga delarna från fakturan. Tycker det är seriöst med sådana som tar ansvar för ev. misstag eller felaktigheter.

Efterhand som det kommer hit fler modeller, där priset är lägre, pressar det ju marginalerna. Det är inte så länge sedan liknande solfångare var dubbelt så dyra. Först hade jag tänkt att jag skulle ha plana, men sen insåg jag att det inte skulle ta lika stor plats på taket (de plana jag tittade på behövde dubbla ytan för samma effekt), jag fick köpa dem från en annan leverantör, som inte hade pannan som passade mig och så känns det som att det är kul att ha något som är lite mer "högteknologi".
Glöm inte bort att billigare solfångare, som kräver större yta, också kräver mer (dyrt) monteringsmaterial.
Motsvarande vakuumrör till halva priset, det är säkert en bra idé. Det kommer nog, eller finns kanske redan. Sfinx?

Jämfört med oljan jag körde med innan betalar totala anläggningen sig i ett nafs (5 år). Jämfört med att alltid elda med ved betalar sig inte soldelens av det totala i min livstid, skulle jag tro. Men jag har inte lust att elda hela året, därav soltillskottet. Bekvämlighet får kosta lite.
 
Jag eftersom dom kommer sitta på en vägg så kan
det vara värt att skaffa vacum.

Kan man sätta heatpipe rakt på väggen eller måste
dom luta lite?

 
Jag har sett båda uppgifterna. Somliga säger att de måste luta minst 20° från vertikalplanet, andra att det går att sätta dem lodrätt. F-n vet vilket som är rätt.

Mina paneler har 24 rör, inte 18 som i länken från Arsite. Gör ju någon skillnad, även om det fortfarande är billigt. Gruppköpen är en annorlunda affärsmetod, något som givetvis ska göra skillnad på priset.

Det är bra att det kommer fler alternativ. Det lär trycka ner priserna, tillsammans med att fler och fler installerar solvärme.

De rör som visas på bilderna från Honglesolar är inte identiska med de rör jag har, men det hindrar ju inte att de kan vara tillverkade där i alla fall.
 
Andreas_Hansson skrev:
[quote author=2an link=1141239981/0#10 date=1141488257][quote author=Andreas_Hansson link=1141239981/0#9 date=1141470250]apersson850 vad fick du ge för en av dina paneler.
Dom är väl en av dom effektivaste.
Solenenergiteknink har tagit 13600:-/panel för sina intelli-heat men de kan ju blivit dyrare nu då de priset är 1 år gammalt..[/quote]

För det priset får det priset får man 3 st Lesol 5ar

Är det så stor skillnad på vacum o vanliga?[/quote]

Tydligen.. Såg att solenenergiteknink gav rådet till en med 1800 l acktank att skaffa 3-4 paneler till att börja med o ev köpa till 1-2 paneler senare = 5-6 paneler..
4 st paneler 54400:- :surprised:
 
2an skrev:
Tydligen.. Såg att solenenergiteknink gav rådet till en med 1800 l acktank att skaffa 3-4 paneler till att börja med o ev köpa till 1-2 paneler senare = 5-6 paneler..
4 st paneler 54400:-  :surprised:
Det är dyrt med vakuumrör :-/ :-/. Vad mina solfångare ger kan jag numera läsa av på min värmemätare som äntligen kommit på plats.

Dagens resultat 15 kWh. För att erhålla detta förbrukade anläggningen ca. 0,4 kWh :cool:.
 
Hur många paneler har du roli?
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur många paneler har du roli?
7 st har han o de räcker o blir över på sommaren fast han har en tank på 1800 l..
 
Solenergiteknik vill ju sälja paneler, förstås. Det är ju det de lever på.
Min leverantör av deras grejor sa "börja med två". Då tyckte jag att jag lika gärna kunde sätta upp tre, när jag ändå var igång.

Jag har 2250 liter (3 * 750).
 
2an skrev:
[quote author=Andreas_Hansson link=1141239981/0#20 date=1141677671]Hur många paneler har du roli?
7 st har han o de räcker o blir över på sommaren fast han har en tank på 1800 l..[/quote]

Det finns de som har kontroll på en.... ::). Det går inte att luras här...
 
Skulle man kunna dra ner solvärmen i en kulver 10 meter?

En kopparflex eller vad den heter kulvert kanske skulle vara bra.
Då kan jag få upp panelerna på gäst huset som har sluttande tak i söder läge.

 
Mitt hus är så högt att jag har 40 meter rör till panelerna, totalt, alltså. 20 meter enkel sträcka.
Men ev. förlust längs vägen får jag inne i huset.
 
Andreas_Hansson skrev:
Skulle man kunna dra ner solvärmen i en kulver 10 meter?

En kopparflex eller vad den heter kulvert kanske skulle vara bra.
Då kan jag få upp panelerna på gäst huset som har sluttande tak i söder läge.
Det är inga problem...
 
roli skrev:
[quote author=2an link=1141239981/0#21 date=1141683480][quote author=Andreas_Hansson link=1141239981/0#20 date=1141677671]Hur många paneler har du roli?
7 st har han o de räcker o blir över på sommaren fast han har en tank på 1800 l..[/quote]

Det finns de som har kontroll på en.... ::). Det går inte att luras här...[/quote]

Nä du de går inte.. ;)

Tänkte om han ville ha snabbt svar.. :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Istället för att skaffa en plattvärmeväxlare skulle jag ju kunna köra in solen i mina 2 varmvatten slingor och göra tappavarmvatten med en sån här.
[länk]

Det borde ju bli super.
Det borde bli optimalt... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.