målarsoda tar väl fett och smuts har jag för mig..det används ju flitigt i målarbranchen..nån primer är inte nödvändigt på en rengjord yta i köksmiljö..det är bra med primer om man har lagt på sandspackel innan men det är ju inte aktuellt i ditt fall..
 
har jag aldrig varit med om på putsade väggar...tapet däremot är ingen höjdare att kakla på..
 
man ska inte göra det onödigt jobbigt för sig....vi använder tapet som underlag när vi kaklar köksmiljöerna på ikeas interiörer och det ENBART för att det är det enda sättet att få bort plattorna hyfsat lätt eftersom vi river och bygger om väldigt ofta..jag satte tidigare direkt på målad spånplatta men eftersom detta medförde att stora kakor av spånplatta följde med ner vid rensningen med kofoten så gick vi över till skiktlimmad tapet..

så det så....kixie

du kan alltid skrapa på ytan för att se om färgen sitter eller inte..om det blir flagor som av gammal solbränna så måste den bort
 
det är lätt att skriva och vara bror duktig när nån annan skall göra jobbet...frågan är om du själv hade gjort dig besväret att slipa ner all färg till betongrent..skulle du gå och hyra en betongslipmaskin då eller, för det lär ju inte räcka med slipmaskinen..jag har aldrig sagt att man skall kakla på tapet om du kan läsa vad jag skriver.

man slutar aldrig förvåna sig ???

ps: (hyr en sandbläster ...eller vad tror du om det buddha)
 
JohanS skrev:
Tack för råden. Om det är silikatfärg så kan den väl inte lossna?

Jag ska se till att välja rätt spackel när jag reparerar väggen efter nedtagning av det gamla kaklet. Husfix borde duga om det blir större skador.
Nej, är det silikatfärg så kan den knappast lossa eftersom den har förenat sig kemiskt med putsen ;)

Tvätta av med målarsoda och borste, (alkaliskt och luktar inte så mycket som ammoniak gör) torka av med vatten flera gånger och för att vara säker på att inga alkalirester finns kvar, tvätta av med lite citronsyrelösning.
Om det är någon annan färg lär du märka det när du tvättar ::)
Och jag kan inte förstå varför du skulle behöva ha primer eller fuktspärr i köket ??? ???
 
haha ;D

jag säger inte emot dig på den punkten heller..visst är det bra att göra ett grundligt jobb ..men frågan är om det är nödvändigt...jag tycker nog inte det ..ska man få nånting gjort så är mitt råd att skrapa på ytan och kolla..sitter färgen så är det bara att köra.

du skrev ju själv precis om sunt förnuft. ;)
 
Och jag kan inte förstå varför du skulle behöva ha primer eller fuktspärr i köket
Du bör använda primer om du har en sugande yta, ex renskrapad betong, eller gipsskiva. Det är för att fixet skall fästa ordentligt. Om ytan suger så suger den i sig vattnet från fixet så att fixet inte "brinner" ordentligt, man får ett tunt skikt mot väggen där fixet i princip är pulver som då släpper lätt.
 
KIXIE skrev:
Till Mr. Ikea

Ring en fixtillverkare, vilken du vill.
Om dom ska lämna garanti på deras produkter, så ska färgen bort PUNKT.

Har gjort ett antal såna jobb, har varit i kontakt med BKR samt ett flertal tillverkare.

Det finns en verklighet utanför Ikea.
Men om det nu är silikatfärg som har förenat sig med putsen, se nedan kopierat från Beckers hemsida
"Silikatfärg är en helmatt, enkomponents fasadfärg avsedd för målning på mineraliska underlag inom- och utomhus.
Den ger en kemisk förankring till underlaget. Produkten är baserad på stabiliserat kalivattenglas."

Hur ska man få bort den ??? ??? ??? Putsa om helt och hållet ??? ??? ???
 
tja....vad mer säga..tycker du gör en höna av en fjäder i alla fall...jag lägger ner stridsyxan nu och låter johan själv få ta ställning..

 
Buddha, skiljer du på målarfärg och silikatfärg ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.