Hej igen alla duktiga hjälpsamma människor. Senast fick jag jättemånga toppenbra tips om hur man tätar springor, så nu vet jag hur jag ska göra. Nu har jag ett annat takproblem. Vi har tagit fram det gamla taket i köket som var gömt under masonit. Det började så bra med fina målade plankor, men sen drygt en meter innan murstocken var det ett lapptäcke av mindre brädor. Kanske har där varit en murad kåpa, vet inte. Vet inte hur jag ska få det snyggt. Någon som har någon bra ide om hur jag kan göra. Köksinredning ska ju in (på väggen mot hörnet) och gärna en.vedspis eller kökspanna. En fläkt måste jag ju ha också. Tacksam om någon har en ide´ men inget lättlöst problem. Renoverat kökstak med ojämna träplankor och en plywoodplatta nära en skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat kökstak med målade plankor och område av omatchande brädor nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla takplankor med ojämn struktur och fläckar nära en murstock i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt kökstak med ojämna träplankor och en plywoodplatta vid skorstenen, behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick fram ett grovt planktak när jag rev i gamla "salen" grovsågade plank, återvunna handbilade brädor om vart annat, generalskarv i en tredjedel av taket. Jag skaffade mjukfog och fyllde de bredaste springorna, målad sedan vitt, halvblankt. Ingen fingranskar ett tak, skulle göra likadant i ditt kök. När de bredaste springorna inte lyser svart och hela taket har en enhetlig färg skulle jag tro det ser bra ut. Åtminstone i mina ögon, gamla hus behöver inte se nya ut. Låt lagningarna synas och ta det på historie och charmkontot.
 
Du känner inte att det är ett alternativ att måla dessa också, som en del av kökets historia?

Jag har ett golv som är lappat på motsvarande sätt och med enhetlig ytbehandling är det bara charmigt tycker jag.

Om du ska ha fläkt och eller spiskåpa och skåp kommer kanske inte så mycket av den här delen av taket att synas?

Eller är det nivåskillnaden? Att en del ser ut att sticka ut lite? Det går säkert att hyvla lite och minska den skillnaden i så fall.
 
Jiji Jiji skrev:
Du känner inte att det är ett alternativ att måla dessa också, som en del av kökets historia?

Jag har ett golv som är lappat på motsvarande sätt och med enhetlig ytbehandling är det bara charmigt tycker jag.

Om du ska ha fläkt och eller spiskåpa och skåp kommer kanske inte så mycket av den här delen av taket att synas?

Eller är det nivåskillnaden? Att en del ser ut att sticka ut lite? Det går säkert att hyvla lite och minska den skillnaden i så fall.
Jo jag har tänkt på att måla och har sett golv som gjorts så, men jag är inte övertygad. Om det var golvet som var lappat skulle jag måla det, men taket är jag tveksam till. Kanske byter jag lapptäcket till lika breda brädor och målar dem i samma färg. Gillar den befintliga färgen. Ska fundera lite mer.
 
U Urban J A skrev:
Fick fram ett grovt planktak när jag rev i gamla "salen" grovsågade plank, återvunna handbilade brädor om vart annat, generalskarv i en tredjedel av taket. Jag skaffade mjukfog och fyllde de bredaste springorna, målad sedan vitt, halvblankt. Ingen fingranskar ett tak, skulle göra likadant i ditt kök. När de bredaste springorna inte lyser svart och hela taket har en enhetlig färg skulle jag tro det ser bra ut. Åtminstone i mina ögon, gamla hus behöver inte se nya ut. Låt lagningarna synas och ta det på historie och charmkontot.
Håller med om att gamla hus inte ska nya ut. Det är ju därför jag vill bevara taket.
 
Innan du byter ut skulle jag testa att måla de omålade delarna, bara för att kolla hur det känns. Jag har precis fyllt i bitar av ett golv där det fattades, och det var mycket mer jobb än vad jag egentligen tycker att det var värt, för att få det snyggt. (fast nu saknades det golv så det var nödvändigt) att göra samma i ett tak verkar ännu jobbigare.

Så innan du river bort lagningen skulle jag testa att måla bara för att känna om det blir ok.

Annars, om du inte kan leva med det som det är går det ju att försöka hitta rätt dimensioner, eller beställa någonstans.
 
Jiji Jiji skrev:
Innan du byter ut skulle jag testa att måla de omålade delarna, bara för att kolla hur det känns. Jag har precis fyllt i bitar av ett golv där det fattades, och det var mycket mer jobb än vad jag egentligen tycker att det var värt, för att få det snyggt. (fast nu saknades det golv så det var nödvändigt) att göra samma i ett tak verkar ännu jobbigare.

Så innan du river bort lagningen skulle jag testa att måla bara för att känna om det blir ok.

Annars, om du inte kan leva med det som det är går det ju att försöka hitta rätt dimensioner, eller beställa någonstans.
Ja, jag kan absolut prova att måla innan jag byter ut lapptäcket. Om jag inte gillar det kan jag ju beställa brädor hos en såg som jag beställt pärlspont av. Jag kan kan ju ta bild när jag målat så får vi se vad ni tycker.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.