Hej, jag har blivit erbjuden att köpa en fastighet där skrotbilar stått och skräpat tidigare.
Det rör sig om cirka 0,5 hektar.

Är det någon sanerat mark tidigare och vet vilken prisbild det rör sig om? & hur mycket tror ni att en gammal parkeringsplats för skrotbilar har förstört marken (och grundvattnet) utifrån era erfarenheter?
 
Har det varit en "riktig" skrot eller bara en bilintresserad gubbe ?

Har det varit en riktig skrot så skulle jag bara avstå, det kan kosta vad som helst, men inte mindre än du tror. Ibland väntar kommuner på att fastigheter ska byta ägare, innan de slår till med föreläggande etc.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ebba?
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 1 till
  • Laddar…
Avstå det kan sluta i många miljoner
 
I InsidersUnited skrev:
Har det varit en "riktig" skrot eller bara en bilintresserad gubbe ?

Har det varit en riktig skrot så skulle jag bara avstå, det kan kosta vad som helst, men inte mindre än du tror. Ibland väntar kommuner på att fastigheter ska byta ägare, innan de slår till med föreläggande etc.
Marken har använts illegalt av främlingar för att dumpa gamla fordon, bildäck och containers.

Har grävare att tillgå, men det är oklart om jag får ta saken i egna händer.
 
Byta massor 1-5 m djupt typ 1500-7500 kr/m² i deponi sen återfyllnad 80-400 kr/m²
I material så materialkostnaden blir typ 8-40 mkr på 5000m²
 
Omöjligt att ge ett riktigt svar innan markprover tagits......
Själv tittat på en gammal bilskrot som senare användes för sopsortering...... först krävdes ingen sanering av marken sen efter diverse strulande och nya markprover uppskattades saneringskostnaden till mellan 11 & 22 miljoner med reservation om att mycket material kunde nog återanvändas efter ytterligare provtagningar.......
Jag skulle gissa att korrekt provgrävning och provtagning landar på 100-200.000kr innan man vet hur dyrt det kan bli.
 
Finns området registrerat av länsstyrelsen som misstänkt (eller konstaterat) förorenat område? Vad har det isf för riskklass?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Finns området registrerat av länsstyrelsen som misstänkt (eller konstaterat) förorenat område? Vad har det isf för riskklass?
Området är inte registrerat på EBH-kartan.
 

Bästa svaret

K kashedian skrev:
Området är inte registrerat på EBH-kartan.
Nämen då så, höll jag på att säga. Då kan du alltså själv avgöra när eller om du vill sanera området.

(För övrigt finns ingen större anledning till panik, det absolut vanligaste vad gäller marksaneringar är att markägaren själv tar initiativ till sanering för att det t ex ska byggas bostäder på platsen - inte att länsstyrelsen kommer med skarpt vitesföreläggande.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.