Hej, vi är nyinflyttad i hus och detta är våran första vinter.

OBS vi har ingen kamin!
Vi har en luftvärmepump, troligtvis av lite äldre modell men funkar. Elementen som vi har är troligtvis lika gamla som huset - 69, direktverkande el.
Vad jag har förstått det som så är de elementet vi har mycket elförbukande. Se bild :) vad säger ni?
Vad finns det för alternativ för att vi inte ska betala mycket i el?
Ska vi byta ut elementen mot oljefyllda element? Är det mer värt i längden? Finns det andra alternativ?
Luftvärmepumpen är på mesta delen av tiden, däremot tycker jag att den inte är så stark, osäker om den kommer ge värmen vi behöver inför vintern.

En andra fråga, ni som har hus, sätter ni på elementen i ALLA rum i huset som används? Dygnet runt?
 
  • Gammalt direktverkande element i ett rum med texturerad vägg och trägolv bredvid termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ett el element drar lika mycket oavsett vad det är för nån typ. Det som kan göra värmen jämnare är ju oljefyllt eller en bra termostat men elförbrukningen blir ju samma oavsett.
Rent krasst skulle jag nog fundera på en lvvp till beroende på planlösning alternativt en kamin om du har tillgång till ved.
Att byta ut ett el element mot ett annat el element är rent ut sagt bara korkat och ger noll besparing.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Det kan vara värt att serva luftvärmepumpen om den är av ett välkänt märke. Igensatta filter och smutsiga flänsar gör att den blir mindre effektiv. Att byta ut elradiatorerna gör inget, alla elradiatorer har 100% verkningsgrad (all tillförd energi blir värme).
 
  • Gilla
camberg
  • Laddar…
I ikeo skrev:
ett el element drar lika mycket oavsett vad det är för nån typ. Det som kan göra värmen jämnare är ju oljefyllt eller en bra termostat men elförbrukningen blir ju samma oavsett.
Rent krasst skulle jag nog fundera på en lvvp till beroende på planlösning alternativt en kamin om du har tillgång till ved.
Att byta ut ett el element mot ett annat el element är rent ut sagt bara korkat och ger noll besparing.
I ikeo skrev:
ett el element drar lika mycket oavsett vad det är för nån typ. Det som kan göra värmen jämnare är ju oljefyllt eller en bra termostat men elförbrukningen blir ju samma oavsett.
Rent krasst skulle jag nog fundera på en lvvp till beroende på planlösning alternativt en kamin om du har tillgång till ved.
Att byta ut ett el element mot ett annat el element är rent ut sagt bara korkat och ger noll besparing.
Jag tänker att vissa element är energisnålare än andra, men jag kanske har fel?
Någon kamin har vi tyvärr inte.
 
El-radiatorer kan bara göra av med elen på ett sätt och det är att skapa värme.

Enda finessen är att nyare/bättre håller en lite jämnare rumstemperatur och termostaterna låter inte (knäpper av/på).

Satsa på Luftvärmepump om du vill spara på el är nog det enklaste/bästa rådet.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
C camberg skrev:
Jag tänker att vissa element är energisnålare än andra, men jag kanske har fel?
Någon kamin har vi tyvärr inte.
Termodynamikens lagar säger att energi varken kan skapas eller förstöras, bara omvandlas. En elradiator varken, lyser, låter eller förflyttar sig. All tillförd energi blir alltså till värme, oavsett fabrikat eller årsmodell.
 
Magnus E K
Det spelar heller ingen roll om alla elementen är på och får jobba lite eller om hälften är avstängda och andra hälften får jobba hårt. Det enda som kan ge besparing med ren elvärme (frånsett att förändra byggnaden) är att sänka temperaturen. Samla hela familjen i köket, stänga dörrarna till övriga rum och låta det bli 10 grader i dem funkar till viss del.
 
Man kan dock tänka sig att regleringen på en elradiator är så dålig att den värmer mer än vad du behöver under vissa perioder. Du har förvisso fått mer värme, men du kanske lika gärna haft det kallare i rummet. Dock borde den värmen över tiden spridas i huset. Men konsekvensen kan lika gärna vara att värmen står på samtidigt som ett fönster är öppet.

Så, det finns inte i teorin effektivare element, men det finns nog element som värmer vid fel tillfällen och därav i praktiken är dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.