Nu ska vi se om jag kan väcka liv i en gammal tråd.

Ska lägga trädäck inom kort med reglar liggandes på betongplattor. Passade på att få tomten uppgrävd och fylla upp med makadam i samband med att byggföretaget grävde ur för betongplattan till uterummet. Markduk lades under makadamen.

Nuvarande makadambädd är för tjock, dvs ligger på för hög nivå. Min tanke var att golvet i uterummet skulle hamna i ungefär samma nivå som golvet i huset och att trädäcket framför uterummet skulle ligga på ungefär samma nivå som golvet i uterummet. Nu blev det av olika anledningar inte riktigt så, vilket betyder att marknivån inklusive makadambädden är för hög för att min tänkta konstruktion med 40 mm betongplattor, 120 mm-reglar och 34 mm-trall ska få plats. Jag får alltså skyffla bort en hel den makadam, men det innebär också att den kvarvarande makadambädden inte kommer att bli mycket mer än 4-5 cm tjock vilket i sin tur betyder att dräneringen blir lidande och möjligen även stabiliteten för betongplattorna (även om marken är fast).

Vad är bäst att göra i den här situationen? Ska jag ta bort så mycket makadam så att jag lämnar kvar en makadambädd på 4-5 cm och därefter padda makadamen? Eller ska jag padda makadamen på den nuvarande nivån och sedan gräva en fördjupning på 4 cm där varje betongplatta ska ligga (och ta bort eventuell makadam som hamnar under regeln), dvs försänka plattorna 4 cm ner i makadamen? På det sättet hade jag kunnat behålla relativt mycket makadam mellan reglarna. Eller finns det risk att vatten rinner på makadamen och vidare på reglarna om man gör så? Någon som kan?
 
Jag hade exakt samma förutsättningar som du - fast mitt makadam var inte så mycket för högt. Jag hade grävt ur där du ska ha betongplattor endast. Men... det finns väl lika många svar som det finns frågor så någon annan har säkert en god idé ;)
 
P Pickadollen skrev:
Jag hade exakt samma förutsättningar som du - fast mitt makadam var inte så mycket för högt. Jag hade grävt ur där du ska ha betongplattor endast. Men... det finns väl lika många svar som det finns frågor så någon annan har säkert en god idé ;)
Det var ett rappt svar minsann :) Jag tog nog i med hur mycket för tjockt det är (editerade därför) men ett alldeles för tjockt lager är det i alla fall. Jag vill inte gå ner i dimension varken på regel eller trall.

Grävde du ur 4-5 cm för betongplattorna? Det jag funderar lite på är om man riskerar att förstöra den paddade/komprimerade makadamen just där man gräver ur för betongplattan och därmed kanske påverkar stabiliteten för plattan?
 
P PFA skrev:
Det var ett rappt svar minsann :) Jag tog nog i med hur mycket för tjockt det är (editerade därför) men ett alldeles för tjockt lager är det i alla fall. Jag vill inte gå ner i dimension varken på regel eller trall.

Grävde du ur 4-5 cm för betongplattorna? Det jag funderar lite på är om man riskerar att förstöra den paddade/komprimerade makadamen just där man gräver ur för betongplattan och därmed kanske påverkar stabiliteten för plattan?
:p

Ja just det, men jag behövde nog bara gräva 2-3 cm för mina plattor. Jag struntade i att padda efteråt där jag grävt, får se om 10 år hur det ser ut :crysmile: Det värsta som kan hända är att jag får lyfta på trallen och palla under vid någon platta... Mitt trädäck är helt flytande - inte förankrat i huset. Du får väl slänga i stenmjöl i botten där du ska ha plattorna annars då blir det stabilt och kompakt (y)

mitt trädäck är 35 kvm, byggt med 145*45 regel och 34*145 trall. Jag hade för många betongplattor dock och jag hade inte användning för de som blev över så jag la ner dem också så jag har bara 90-100 cm mellan varje platta och det är ju överdimensionerat så det visslar om det (tror max spännvidd är ca 2 meter på regel 145*45)
 
P Pickadollen skrev:
:p

Ja just det, men jag behövde nog bara gräva 2-3 cm för mina plattor. Jag struntade i att padda efteråt där jag grävt, får se om 10 år hur det ser ut :crysmile: Det värsta som kan hända är att jag får lyfta på trallen och palla under vid någon platta... Mitt trädäck är helt flytande - inte förankrat i huset. Du får väl slänga i stenmjöl i botten där du ska ha plattorna annars då blir det stabilt och kompakt (y)

mitt trädäck är 35 kvm, byggt med 145*45 regel och 34*145 trall. Jag hade för många betongplattor dock och jag hade inte användning för de som blev över så jag la ner dem också så jag har bara 90-100 cm mellan varje platta och det är ju överdimensionerat så det visslar om det (tror max spännvidd är ca 2 meter på regel 145*45)
Ja, den som lever får se :) Om jag ska lägga stenmjöl under plattan så får man väl i så fall ta bort all makadam?

Fann en annan länk om makadam som gjorde mig lite orolig: https://www.byggahus.se/forum/threads/maengd-makadam-under-altan-pa-plattor.378488/
Det vill man ju helst inte råka ut för. Hm.
 
P PFA skrev:
Ja, den som lever får se :) Om jag ska lägga stenmjöl under plattan så får man väl i så fall ta bort all makadam?

Fann en annan länk om makadam som gjorde mig lite orolig: [länk]
Det vill man ju helst inte råka ut för. Hm.
Vet ej, jag stenmjöl rätt på makadamen (inte överallt dock) men det kanske har regnat bort nu :D. Mitt trädäck är helt flytande så jag är inte orolig för att det trycks upp om det fryser. Det värsta som kan hända är som sagt att jag får skruva bort lite trall och göra om lite. Men alla har olika förutsättningar, beroende på hur man gör däcket, vart man bor osv. Här i närheten av Göteborg blir det sällan en kall vinter tyvärr :rolleyes:
 
P Pickadollen skrev:
Vet ej, jag stenmjöl rätt på makadamen (inte överallt dock) men det kanske har regnat bort nu :D. Mitt trädäck är helt flytande så jag är inte orolig för att det trycks upp om det fryser. Det värsta som kan hända är som sagt att jag får skruva bort lite trall och göra om lite. Men alla har olika förutsättningar, beroende på hur man gör däcket, vart man bor osv. Här i närheten av Göteborg blir det sällan en kall vinter tyvärr :rolleyes:
Mitt blir också flytande. Nåja mestadels i alla fall. Jag ska fälla ner ett Spabad i ena sidan av samma trädäck och där har jag en lägra nivå på makadamen. Där kommer bärreglarna vara förankrade i stolpar/markskruv. Frågan är vad som händer om trädäcket lyfter. Ja, du vet ju hur vintrarna är i Skåne :)
 
P PFA skrev:
Mitt blir också flytande. Nåja mestadels i alla fall. Jag ska fälla ner ett Spabad i ena sidan av samma trädäck och där har jag en lägra nivå på makadamen. Där kommer bärreglarna vara förankrade i stolpar/markskruv. Frågan är vad som händer om trädäcket lyfter. Ja, du vet ju hur vintrarna är i Skåne :)
Det är väl alltid bäst att ta det säkra före det osäkra kanske :). Annars kan du ju alltid gräva djupt och gjuta plintar - om du vill vara 100 % säker men vilket jobb :surprised:
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.