Hej, jag skulle uppskatta några råd och tankar. Jag har möjlighet att köpa en liten Ulmia justersåg, 254 mm klinga. Jag känner inte till märket. Är det en av dessa gamla sågar som kommer att hålla hobbysnickaren I mig glad livet ut? Vad är ett rimligt pris?

All hjälp vore uppskattad. Måste bestämma mig fort.
 
S Sven_Norberg skrev:
Hej, jag skulle uppskatta några råd och tankar. Jag har möjlighet att köpa en liten Ulmia justersåg, 254 mm klinga. Jag känner inte till märket. Är det en av dessa gamla sågar som kommer att hålla hobbysnickaren I mig glad livet ut? Vad är ett rimligt pris?

All hjälp vore uppskattad. Måste bestämma mig fort.
Utan bilder och eller modellbeteckning blir det gissningar. Likaså utan att veta vad du har för krav på sågen. Ulmia som märke är bra och högst troligt duger den utmärkt för hobbysnickeri.

Som med alla gamla maskiner, inspektera höj/sänk och lutningsmekanismer samt att borden är hyggligt plana +att anhållet fäster in bra.
 
Tack för svar. Bra att få bekräftat att det är en riktig såg. Jag skulle naturligtvis gett mer data. Här är en bild. Den har tydligen hobbyanvänts av en numera avliden herre.
 
  • En begagnad grönmålad ULMIA snickerisåg med skjutmått och cirkelsågsblad, placerad i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp!

Rimligt pris? Tja, jag skulle lätt gett 10.000 för den om jag letat såg och den funkar utan större skavanker.
 
Du har förmodligen köpt den men hur som, jag har modellen större, haft den i 15år kanon! gav 12500 + moms för min så 10 är ett bra pris.
 
Den har blivit köpt och nerställd i källaren, puh. Tack för svaren här. Nu återstår att justera den. Jag har lovat mig själv att uppskatta den nu och inte tänka på om det var ett bra pris.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.