Hej igen!

Jag har lagt upp bilder (2st) på förslag på planlösning från hustillverkaren på följande sida:

http://pg.photos.yahoo.com/ph/karinviberg/my_photos

Kommentarer och åsikter emottages gärna. Huset är på 2 plan och har 85 kvm i bottenplan och 75 kvm i överplan.

Vi ska träffa hustillverkaren imorgon och det vore bra med lite input från er som är igång och kan så mycket! ;)

Tjing och stort tack i förhand!
 
Dörr från sov 1 till balkong, om inte annat för vädring?

Berit
 
Trevligt! Jag såg ingen balkongdörr från bottenplanet, men jag kanske missade den... eller oxå vill ni inte ha nån.
 
Betina
Hej, detta ser jag:

fönster i arb.rum
vänd trappan
minska kapprummet och gör tvättstugan lite större
byt plats på klk och wc

Annars fint, lycka till!

 
Bra planering,

Vilket husfabrikat?

Vilket pris?

 
Ta bort väggen mellan matrum och vardagsrum, i övrigt håller jag med övriga inlägg. Kanske kapprummet inte ska ha väggar utan hallen blir ett stort rum...
 
Jag tycker ni har en mycket bra planlösning, såg också det där med fönstret i arb.rummet men utgick från att det måste vara en "miss" på ritningen, annars sätt in fönster.
Håller med Berit ang. balkongdörr på övervåningen, och beroende på vad som finns utanför v-rummet så skulle jag sätta balkongdörrar även där, om det nu inte är gatan därutanför, förstås ;).
Kapprum, trappa samt väggen mellan matrum och v-rum skulle jag låta vara oförändrade tex. kan en bred skjutdörr emellan matrum och v-rum vara praktiskt då det ger stor valfrihet i användningen av de båda rummen beroende på familjesituation, små/stora barn osv.

Ser ut att bli ett kanonfint hus :)

//Christina.
 
thcn skrev:
Bra planering,

Vilket husfabrikat?

Vilket pris?
Ser ut som ett typiskt Skiftesgårdenhus / Willa nordic...

Priser...höga :) (innan vi bestämde oss för lösvirke och arkitektritat kollade vi på skiftesgården, fick pris på en 180-kvadratare i grundstandard...2,7 Mkr)

Alter ego
 
Tack för alla bra kommentarer!

Berit, tack för att du såg att det inte var någon balkongdörr fr sovrummet till balkongen. Varken jag eller sambon hade noterat detta utan bara tagit förgivet att det var en dörr där. Är dock lite tveksam till balkongen överhuvudtaget eftersom vi kommer ha en terass från vardagsrummet ut och då blir det lite kaka på kaka. Ev. gör vi bara en fransk balkongdörr från sovrummet och ingen från allrummet.

Pillan, balkongdörr ut till terassen från vardagsrummet ska vi ha.

Betina, det är ett hörnfönster i arbetsrummet, alltså ett som går från ena kortsidan och även på långsidan.
Ska kolla det där med att vända trappan. Håller med om att det kan se bättre ut, frågan är hur det blir på plan 2??
Är det ngn speciell anledning till att klk och wc ska byta plats?

Thcn, hustillverkaren är Sävsjö Trähus. Vi har själva gjort skiss och de har ritat utifrån den. Pris...troligtvis "lite" drygt 14,000 / kvm. Vi bygger 160 kvm är det tänkt.

Flitiga Lisa, väggen mellan matrum och v-rum ska bort, håller verkligen med om det, vi vill ha en öppen planlösning. SKa kolla det där med kapprummet och väggarna!

Christina, det ska vara en balkongdörr från v-rummet på plan 1, där är trädgården i söderläge.

Alter ego, se ovan, Sävsjö trähus, hmm dyrt ja

;)

Tack alla för era uppmuntrande kommentarer och åsikte, det betyder väldigt mycket!

Ha en bra helg!
 
Var för du ska byta plats på WC och klädkammare? Klädkammaren kommer närmare tvättstugan = mer praktiskt och WC kommer närmare de utrymmen man vistas i och även ens gäster och närmare entrén (du vet när man rusar in och måste kissa NU!) = praktiskt!
 
Betina
Kaugan.
Vänder ni trappan så har barnen kortare vär uppe, men framför allt är det lättare att nå övervåningen från entrén och de "dagliga" utrymmena. Och anledningen till att ni borde byta plats på klk och wc är att wc:n då kommer närmare entrén (alltid mest spring mellan entré och wc), då slipper ni skitiga skor så långt in i huset. Iom att ni minskar ned på kpr och lägger det utrymmet i tvättstugan så kommer wc ännu närmare entrén och köket.

Men sedan upptäckte jag en sak till, dörren och fönstret i tvättstugan borde byta plats (har aldrig förstått varför arkitekter envisas om att sätta två ytterdörrar på samma sida av ett hus, också ofta förvirrande för gäster) iom att du får mer plats där kan du ju sätta in en bänk under fönstret där du kan sy eller fixa med blommor. Nu kommer du även att få plats med att vika lakan... ;) :D
 
Jamen det är ju hur smart som helst det där med wc och klk...ibland är man lite tappad känns det som. Självklart ska jag be dem byta det.

Ska kolla med dem ang. dörren till tvättstugan, det är nämligen ett berg på den kortväggen mot tvättstugan. Vi kommer ha en passage mellan det höga berget och huset, men det kanske inte finns plats för en dörr som öppnas. Men det tåls ju att kolla. Dessutom hänger man ju kläder för tork utomhus på baksidan så det vore en smartare lösning.

Tack igen! :D :D ;D
 
Kom på att det finns en fördel med att ha kvar trappen som den är beroende på hur gamla barn ni har. Om ni vänder på den är det lätt att rusa ut från barnens sovrum och rusa ner för trappen lite väl hastigt...
 
Jag såg att många hade föreslagit platsbyte mellan wc och klk och jag håller med. Alltid wc så nära entrédörren som möjligt. Om ni dessutom möblerar wc:n enligt ritningen så kan ni kanske göra en liten liten dörr brevid duschen in till en liten liten framtida bastu i klädkammaren.

Trappan tror jag kommer funka bra som den är vänd på ritningen, det blir ochså en slags markering att "här slutar vardagsrummet och de privata rummen tar vid".

Annars ser det mycket bra ut förutom en liten grej: Den lilla hörnan av vardagsrummet mellan trappan och arbetsrummet. Det är väl ingen vägg där ut mot hsall/tvättstuga/wc? Om det är det kan jag tänka mig att vända trappan ändå. Om det INTE är det - hur möblerar man i den hörnan? Vardagsummet ser över huvud taget svårmöblerat ut, inte många väggar att ställa saker mot.

Vad gäller balkongen: jag vet inte hur huset är orienterat gentemot väderstrecken men ibland kan en balkong 2,5 meter upp i luften göra hela skillnaden mellan kvällssol till 18.00 eller 21.00.

Lycka till!
 
LNU,

Vi ska träffa Sävsjö ikväll för att gå igenom detaljerna. Wc och klk har vi bytt plats på nu, så om man vill i framtiden kan man ju lägga in en bastu där. Smart!

Den lilla hörnan kommer inte vara en hörna, det är helt öppet ut mot hallen etc. I "burspråket" i v-rummet finns det vägg som inte har fönster hela vägen samt en yta som inte har fönster alls, så möbleringen blir sparsam men bra.

Ang. balkongen så har vi tagit bort den helt på plan 2 eftersom den låg i exakt samma läge som terassen (syd/sydväst). Istället gör vi en fransk balkong där för luftning och svänger om terassen om hörnan också för att nå kvällsolen. Hoppas vi når den hyfsat :)

Tack för idéerna!


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.