Släng skummet sen. Montera ordentligt och i rätt position och använd drev.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Ingen som gjort detta och kan säga ungefärlig tidsåtgång. Funderar om det är värt för 6 mm fel in o ut i två hörnor?
 
  • Gilla
Anders88
  • Laddar…
Vad är problemet att det är för mycket skum?
Vass kniv så är det löst på 15 minuter för att få bort ev rester på fönstret finns fogskumsrengörning på biltema bara prova så det inte löser ev färg på fönstret
 
B Simonbyggvm skrev:
Ingen som gjort detta och kan säga ungefärlig tidsåtgång. Funderar om det är värt för 6 mm fel in o ut i två hörnor?
Det tar väl typ fem minuter att såga lös fönstret och ytterligare tre för att skrapa bort skummet.


Fogskumsrengöring löser inte upp härdat skum.
 
Absolut! Låter rimligt. Är det nädvändigt att få bort alla rester om man ska skumma igen?
 
useless useless skrev:
Det tar väl typ fem minuter att såga lös fönstret och ytterligare tre för att skrapa bort skummet.


Fogskumsrengöring löser inte upp härdat skum.
Fönstret är nytt och ska inte sågas sönder. Eller menade du så?
 
Nej, varför tror du det? Såga genom fogskummet runt fönstret så lossnar det och kan lyftas ur.
 
Släng bort fogskummet och dreva. Fogskum är djävulens påfund för den som inte kan hantera sprutan med van hand.
Men du har väl monterat fönstret ordentligt först innan du sprutar dit sattyget? Skummet expandera och skjuter som du märkt enkelt hela fönstret ur läge.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Såga loss fönstret runt om med tigersåg eller fogsvans. Sedan släng fogskumsflaskan på återbruket.
Montera fönstret med riktiga karmskruv alternativt hylsor och dreva men vanligt drev!
Finns mest nackdelar med skum bl.a cancerframkallande och skitjobbigt att justera. Enda positiva är att det går snabbt om man vet vad man gör.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Skulle säga att jag kan hantera skummet. Har en stabiliserande effekt när fönstret hamnat 4 cm ifrån hålstenet.
 
  • Haha
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Sitter karmakruvar också
 
B Simonbyggvm skrev:
Skulle säga att jag kan hantera skummet. Har en stabiliserande effekt när fönstret hamnat 4 cm ifrån hålstenet.
Tydligen inte då det tryckt fönstret ur läge. Troligen har det dragit loss pluggen ur hålstenen. Du behöver troligen plastkilar mellan hålstenen och karmen för att stabilisera fönstret ordentligt om du ändå vill skumma fast det.
 
Är det fast eller öppningsbart?
 
Jag håller inte med om att skum är så dåligt. Visst det är kletigt och lite halvkrångligt att hantera. Men gör man det rätt blir slutresultatet bättre. Tätare och fixerar fast föntstret mycket bättre än enbart några karmskruvar.

För ytterdörrar är det ännu tydligare hur mycket stummare det blir att stänga dörren om karmen är fastskummad istället för enbart karmskruv.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag håller inte med om att skum är så dåligt. Visst det är kletigt och lite halvkrångligt att hantera. Men gör man det rätt blir slutresultatet bättre. Tätare och fixerar fast föntstret mycket bättre än enbart några karmskruvar.

För ytterdörrar är det ännu tydligare hur mycket stummare det blir att stänga dörren om karmen är fastskummad istället för enbart karmskruv.
Så klart är det så, men då behöver man kunna hantera skumsprutan och få i rätt mängd.
Min kusin köpte en Hilti skumpistol när han byggde sitt hus. Den är i alla fall riktigt bra och han kan hantera den. Men en burk från Byggmax eller Biltema vete tusan om den är så exakt. Fort gjort att spruta i för mycket skum och få hela karmen att bågna.
Men som du säger, när ett proffs hanterar utrustningen så blir resultatet säkert bra.
så det är snarare verktyget och kunskapen om hur mycket man skall spruta i, än själva materialet som är problemet.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.