Har varit och tittat på ett hus som har torpargrund. Gullringshus byggt 1986. Tittade lite snabbt i grunden och såg då att garaget också hade torpargrund.
Vilket jag tyckte var lite konstigt istället för gjuten platta.
Någon som har erfarenhet av det?

Har även läst en del om uppvärmningen dom använde i husen vid den tiden. Både Gullrings och borohus. Undrar om någon bor i ett hus med den uppvärmningen och hur dom upplever den?

uppvärmning beskrivet av mäklaren

”UPPVÄRMNING
Luftburen takvärme via frånluftsvärmepump, luftvärmepump samt kamin
Märke: NIBE Fighter 200P”
 
Grannen har ett Borohus med garaget i huskroppen och alltså torpargrund. Jag trodde länge, som du, att det var en gjuten platta i garaget. Är enligt grannen inga problem/konstigheter med denna konstruktion.
 
joel123456 joel123456 skrev:
”UPPVÄRMNING
Luftburen takvärme via frånluftsvärmepump, luftvärmepump samt kamin
Märke: NIBE Fighter 200P”
Har hört både de som tycker luftvärmeaggregat fungerar helt okej och andra som inte gillar det alls så det är individuellt. Blir svårare när man är ute efter ännu lägre energiförbrukning och dessutom kör med en luftluftvärmepump i huset. Man får då acceptera delvis olika temperatur i olika delar av huset beroende på hur långt värmen från luftluftvärmepumpen sprider sig.
 
M Myckling skrev:
Grannen har ett Borohus med garaget i huskroppen och alltså torpargrund. Jag trodde länge, som du, att det var en gjuten platta i garaget. Är enligt grannen inga problem/konstigheter med denna konstruktion.
Okej. Ska besikta huset nu på söndag. Mäklaren sa att alla papper från husbygget mm skulle ligga i köket. Tänkte jag ska kolla lite om det framgår någon typ av Max belastning i garaget.

Ägaren av huset har gått i graven.
Enligt mäklaren hade hon aldrig kört in en bil idet, samt att gäster ej fick parkera på den plattsätta infarten.
 
Inga problem. Alla parkeringsgarage har ju ”torpargrund” så att säga:rofl:
 
Vi bor i ett Gullringshus från 1991 med luftvärme sedan 4,5 år. Dock har vi riktig platta till garaget.

gällande luftvärmen så gissar jag att du har samma lösning som vi dvs en CTC LVA-1 och en frånluftsvärmepump (IVT 490 om jag inte minns fel). Jag tycker att det fungerar bra, har varmt och gott i hela huset, har ca 22 grader på vintern och gör av med ca 12 MWh/år med 2 vuxna och en 4 åring på våra 144 kvm. Ända negativa är väl att man alltid har ett sus/ventilationsljud i huset men det vänjer man sig vid. Vi har planer på att byta luftvärmeaggregatet om något år men även lägga golvvärme i köket i samband med en byte av köket och en liten utbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.