Hej, denna planlösning är fem före beställning nu på huset, men tänkte bara kolla med er om någon har nånting att inflika eller tillägga. Tack på förhand.
Dom som minns mig från renovera eller bygga nytt tråden, det bmev nytt
 
  • Planritning med titeln "Modifierad 'Kisorladan'" som visar rumsindelning och mått i ett hus inklusive entré, sauna och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För egen del hade jag nog inte uppskattat det faktum att alla WC/badrum är så långt ifrån Master Bedroom. Har inget direkt förslag på hur det kan göras bättre tyvärr, men det är i alla fall en punkt jag hade tittat närmre på.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Det är också en av våra funderingar, men detra är bästa lösningen för vår tomt, skog å bergsvägg i "sovrumssidan" och fin utsikt åt amdra, därför ritade jag alla sovrum där, och höll sociala åt andra sidan. Vi övervägde en stund att flytta lilla wc till sovrumsväggen, mem fick ingen bra lösning på det. Gillar inte iden med wc för nära sociala..
 
BirgitS
Har du fått bygglov?
Jag tycker det ser ut som att köket inte uppfyller tillgänglighetskraven, förutom att det ser jobbigt ut att använda. Det är möjligt att en del av det beror på att det ser ut som ovanlig hantering av symboler med två spisar/hällar (förutom den i tvättstugan).
Jag är osäker på om det lilla badrummet uppfyller tillgänglighetsreglerna (stora gör det absolut inte).

Det ser ut som att entrén kommer att kännas rätt otrivsam.

Dörren till stora badrummet verkar felhängd, normalt kommer man ju från huset när man ska in där och då ska den dörren öppnas åt andra hållet, dels för att man då slipper gå förbi dörren innan man kan öppna den och dels för att minska risken att när någon inne i badrummet öppnar dörren så får någon annan dörren i huvudet.

Klädkammaren till stora sovrummet verkar vara besvärlig att använda för två personer eftersom det blir trångt så fort någon är där och då växer irritationen när båda har bråttom på morgonen.

Det bör finnas en garderob i samtliga små sovrum.
Placeringen av dörrarna av de två sovrummen till vänster är dålig. Gör sovrummet som det står 10 kvm på likadant som det mittersta lilla sovrummet så får det en bättre dörrplacering. Flytta sen kaminen lite åt höger så att dörren till stora sovrummet kommer närmare hörnet så att det blir bättre för den som har bortre sängen och det inte blir ett utrymme som inte går att använda bakom dörren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du fått bygglov?
Jag tycker det ser ut som att köket inte uppfyller tillgänglighetskraven, förutom att det ser jobbigt ut att använda. Det är möjligt att en del av det beror på att det ser ut som ovanlig hantering av symboler med två spisar/hällar (förutom den i tvättstugan).
Jag är osäker på om det lilla badrummet uppfyller tillgänglighetsreglerna (stora gör det absolut inte).

Det ser ut som att entrén kommer att kännas rätt otrivsam.

Dörren till stora badrummet verkar felhängd, normalt kommer man ju från huset när man ska in där och då ska den dörren öppnas åt andra hållet, dels för att man då slipper gå förbi dörren innan man kan öppna den och dels för att minska risken att när någon inne i badrummet öppnar dörren så får någon annan dörren i huvudet.

Klädkammaren till stora sovrummet verkar vara besvärlig att använda för två personer eftersom det blir trångt så fort någon är där och då växer irritationen när båda har bråttom på morgonen.

Det bör finnas en garderob i samtliga små sovrum.
Placeringen av dörrarna av de två sovrummen till vänster är dålig. Gör sovrummet som det står 10 kvm på likadant som det mittersta lilla sovrummet så får det en bättre dörrplacering. Flytta sen kaminen lite åt höger så att dörren till stora sovrummet kommer närmare hörnet så att det blir bättre för den som har bortre sängen och det inte blir ett utrymme som inte går att använda bakom dörren.
Inget bygglov har blivit sökt, det jag tänker mest på här är att själva planlösningen blir bra, innerdörrar går att hänga och flytta hur man vill under bygget men att själva rumsplaneringen och fönster är rätt, köket har endast en ugn och en spishäll med inbyggd fläkt, båda placeras i köksön, som i för övrigt böir aningen större en på bilden.. Där placeras även handfat. I tvättstugan är det tvättmaskinen du syftar på.
Tillgänglighetskraven är nåt jag aldrig hört om? Kanske vi inte har sånt i finland, detta husets badrum planritning och wc kommer från ett hus som basritningen togs ifrån och ritades om.

Öppna spisen skulle nog faktist kunna flyttas åt höger, även walk in closeten har vi funderat på att stryka, för det blir aningen för lite rum i själva sovrummet om man vill få in nån barnsäng elr liknande. Och vi vill inte stjäla mer kvadrater ur barnrummen..
 
BirgitS
För bygglovet i Sverige så är det väldigt viktigt att ritningen är korrekt och uppfyller alla krav. Det får inte heller ske några större förändringar under bygget. När det gäller dörrar så finns det krav på bredd och om de går inåt eller utåt när det gäller vissa dörrar. Vad som gäller i Finland har jag ingen aning om.

Tillgänglighetskraven går bland annat ut på att man ska kunna bo kvar i huset även om man blir tillfälligt eller permanent rörelsehandikappad pga. t.ex. trafikolycka, sjukdom eller ålderdom. Det ska därför vara möjligt att använda ett badrum även om man behöver en rullstol.
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Ja, klädkammare stjäl rätt mycket golvyta jämfört med garderober.
Här används bara "blixt"-symbolen för spisen, annars skriver vi K, F, TM, TT etc. för kyl, frys, tvättmaskin och torktumlare.

Ska jag ta upp något övergripande när det gäller planlösningen är det just entrén. Första intrycket för dina gäster kommer att bli att det är ett lite mörkt och trångt hus. Dock har jag ingen lösning till det annat än en rejäl omdisponering av rummen.
 
Jag skulle funder på skjutdörrar till lilla toan och från vardagsrum till kök, om du vill behålla denna planlösning.
 
BirgitS
Jag skulle inte vilja ha skjutdörr till en toalett. De är jobbiga att öppna och stänga så de tenderar att inte bli stängda när man går ut från toaletten. De har även sämre ljuddämpning. Så jag ser det som en nödlösning i ett gammalt hus men inte något man ska planera in i ett nybygge.
 
Detta ska granskas av en arkitekt eller liknande på husfirman och göras korrekt. jag har ritat denna och har ingen utbildning inom området.
Entren har jag frågat pris på att göra full höjd till nock i, alltså att det skulle vara full höjd i både sociala plus entren, tror det skulle skapa mera rymlig känsla då.
Skjutdörrar kommer inte på tal i just wc, skjutdörrar överlag är endast nåt jag skulle lägga i en garderob, annars blir det ej som sakt nånting dom stängs..
Jag kan bifoga fasadritningar jag själv gjort, som inte heller är godkända eller omritade, utan skiss. Men så ni får uppfattning över dörrar å fönster.
 
  • Skiss av en byggnadsfasad med flera fönster, en dörr och en yttre trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av husfasad med taknock, fönster och dörr, ej slutgiltig eller godkänd arkitektritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här en bild av en likadan entre i samma husmodell, samma dörrar ich fönster hade jag tänkt mig. Och samma tak. Tagen från Instagram
 
  • Entré med modern svart dörr och sidofönster, träbeklädd vägg och tak med infällda spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite osäker på om jag förstår alla symboler rätt, men är det bara en dusch i huset?
Med tanke på att det är 4 sovrum så hade jag satt två duschar.
(Om det är två duschar och jag inte förstår ritningen så ber jag om ursäkt. Hyvää päivää)
 
Dubbel dush nog, men i samma rum, här i finland bastar hela släkten tillsammans
 
B BondenFredrik skrev:
Dubbel dush nog, men i samma rum, här i finland bastar hela släkten tillsammans
Okej.

Jag hade flyttat diskhon i köket längre upp i bild, så att du får mer bänkyta mellan disko och spis/häll.
Sen hade jag helt klart fimpat utrymmed bakom sängen i master bedroom, ställt sängen mot väggen och kört vanliga garderober på väggen till höger. Men det är för att jag inte gillar "walk in closet" där alla kläder hänger fritt och blir dammiga

Tvättstuga på 15 m2 känns rätt rejält, givet övriga ytor i huset.

Med tanke på att alla sovrum ligger nära kök/vardagsrum så hade jag satsat på ljudisolerade innerväggar och massiva innerdörrar för att få ner ljudnivån i sovrummen, om någon vill sova när övriga är uppe :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tänker vara ärlig, planlösningen är inte jättebra. Enbart ett badrum på fyra sovrum? Och det nås via tvättstugan?

Tvättstuga vägg i vägg med sovrum = Oljud
Tänkte ni inte ha någon TV? Hur ska ni placera soffan mot den om sådan finns?
Konstig placering av dörrar i två vänstra sovrummen.
Kamin precis vid sidan av dörrarna? Helgalet tycker jag. Den ska stå vackert och fritt.

Ska alla springa näck från toaletten via vardagsrummet till sitt sovrum för att hämta kläder?

Vet inte hur mycket du har funderat på den där planlösningen, men min tog jag fram tillsammans med byggaren under säkert ett halvår av finjusteringar och planeringar. Fönster och dörrpositioner planerades in med 10cm noggrannhet för att få plats med garderober, gardiner osv osv. La hundratals timmar på att få med allt jag ville ha, och ändå blev det inte helt rätt.
 
Karlia
Med små barn och partner kan det fungera med ett gemensamt duschrum. Snabbare än blixten har man tonåringar som hellre dör än visar sig nakna för sina föräldrar. Då är det bra med separata duschar..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.