Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt skulle detta vara någon ytterlighet? En långresa vart tredje år tillsammans med sin partner är väl knappast extremt? Att handla för 200 tkr per år gör väldigt många familjer.
Det kan vara slut med den sortens bonus nu, enligt uppgift håller skatteverket på att se över detta. Dom kollar nu de som åker mycket och får höga bonuspoäng, det blir nog eftertaxering och skatteinbetalning , det räknas som en sorts inkomst och inget turlotteri. Skatteverket har fått domslut på att SAS ska lämna ut uppgifter på dom som fått bonusar, som dom först nekade.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T
B Byggdjuret skrev:
Bonus är det inget fel på. Så vida man inte åker massa extra bara därför. Jag tankar nästan alltid på ck. Men jag gör inga omvägar för det. Bonus på ett krita kort kan aldrig vara fel. Dock var det en stor försämring när man inte fick pengar längre. Men när jag renoverade huset köpte jag allt med ck kortet... Det blev en del glada bonus pengar...
Är det inte bättre med Bauhaus bonus då? Upp till 10%, fast det förutsätter förstås att man handlar prylarna hos dem.
 
J jonaserik skrev:
Det kan vara slut med den sortens bonus nu, enligt uppgift håller skatteverket på att se över detta. Dom kollar nu de som åker mycket och får höga bonuspoäng, det blir nog eftertaxering och skatteinbetalning , det räknas som en sorts inkomst och inget turlotteri. Skatteverket har fått domslut på att SAS ska lämna ut uppgifter på dom som fått bonusar, som dom först nekade.
Fast det gäller ju bara om företaget man jobbar åt har betalat saker och man använder bonusen privat. Har man ett privat kort och gör privata inköp så spelar det ingen roll hur mycket bonus, kickback eller personlig rabatt man får när man handlar.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dom kollar nu de som åker mycket och får höga bonuspoäng, det blir nog eftertaxering och skatteinbetalning,
Inte första gången Skatteverket försöker sig på detta men hittills har tydligen vägen till framgång varit alltför snårig. Vi får väl se vart det landar (sorry) denna gång.

Sen har väl detta egentligen inget med tråden att göra då det här handlar om "kickbak" på grund av privata köp med privata kort och inte bonuspoäng från (arbetsgivarbetalda) resor.
 
T tanaris skrev:
Är det inte bättre med Bauhaus bonus då? Upp till 10%, fast det förutsätter förstås att man handlar prylarna hos dem.
Det var det som var nackdelen. Jag handlat på så många ställen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vi får väl se vart det landar (sorry) denna gång.
Förmodligen i att folk nyttjar utländska flygbolag som inte är lika behjälpliga mot svenska staten som Sas.
 
Då är det egentligen bättre att betala tex byggmaterial med kort direkt istället för att få faktura?
 
Bättre för köparen, sämre för handlaren. Har du någon form av rabattavtal hos bygghandlaren kräver nog det att du betalar via faktura.
 
Som vanligt så behöver man också tillägga att om du får pengar till dig utan att "göra något", så är det du som är varan. Kreditbolagen blir ju glada eftersom de exakt kan se vad ni handlar och era köpmönster. Sen säljs denna informationen vidare. Så tex under Coronas första månad så kunde de säkert väldigt fort se att ni alla kreditkortägare köpte massor med toapapper. Då skickas en signal till de anslutna affärernas inköpsavdelningar att en "ny trend" har dykt upp på radarn... Börja leta toapapperproducenter för denna trenden vill vi inte missa... :cool:

I övrigt så tycker jag det är bra med "kickback", men I framtiden vet man aldrig riktigt vad alla information om dig kommer användas till. Staten hittar säkert på något sätt att kunna pungsparka dig på lite extra skatt bara för att du är en god medborgare och ökar på BNP lite extra :cool:
 
  • Gilla
Fakathong
  • Laddar…
Kan bara varna lite för komplett bank. Bytte också till dom från Circle-K, men ångrade mig.
* Det finns en begränsning på hur mycket bonus man kan få
* Räkningarna ska betalas den 26e eller så, och det är straffränta om du betalar efter.
* Ingen autogiro eller efaktura på hela beloppet, utan bara det minsta. Så att du får betala mer ränta.

Dom försöker alltså att göra allt för att få dig att betala mer, och dom lyckades. Jag betalar ofta räkningarna i slutet av månaden och fick betala mer i ränta än bonus.

Bytte tillbaka till Circle-K.
 
  • Wow
  • Ledsen
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
engs
Betalar alltid kreditfakturorna direkt, är ändå nollränta på lönekontot så kvittar om de betalas den 7’de eller i slutet av månaden / lägga in sista betalningsdag.
 
vboivie vboivie skrev:
Kan bara varna lite för komplett bank. Bytte också till dom från Circle-K, men ångrade mig.
* Det finns en begränsning på hur mycket bonus man kan få
* Räkningarna ska betalas den 26e eller så, och det är straffränta om du betalar efter.
* Ingen autogiro eller efaktura på hela beloppet, utan bara det minsta. Så att du får betala mer ränta.

Dom försöker alltså att göra allt för att få dig att betala mer, och dom lyckades. Jag betalar ofta räkningarna i slutet av månaden och fick betala mer i ränta än bonus.

Bytte tillbaka till Circle-K.
Hur kan man skaffa ett kreditkort utan att ha koll på detta? Helt ärligt, om man inte har koll på detta som ändå framgår när man skaffar ett kreditkort så ska man nog hålla sig ifrån kreditkort.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bättre för köparen, sämre för handlaren. Har du någon form av rabattavtal hos bygghandlaren kräver nog det att du betalar via faktura.
Tror min lilla rabatt ligger med när jag handlar iaf när dom registrerar mitt kundnr
Man kan väl iof ta med fakturan och betala den över disk
 
T tobbbias skrev:
Som vanligt så behöver man också tillägga att om du får pengar till dig utan att "göra något", så är det du som är varan. Kreditbolagen blir ju glada eftersom de exakt kan se vad ni handlar och era köpmönster. Sen säljs denna informationen vidare. Så tex under Coronas första månad så kunde de säkert väldigt fort se att ni alla kreditkortägare köpte massor med toapapper. Då skickas en signal till de anslutna affärernas inköpsavdelningar att en "ny trend" har dykt upp på radarn... Börja leta toapapperproducenter för denna trenden vill vi inte missa... :cool:

I övrigt så tycker jag det är bra med "kickback", men I framtiden vet man aldrig riktigt vad alla information om dig kommer användas till. Staten hittar säkert på något sätt att kunna pungsparka dig på lite extra skatt bara för att du är en god medborgare och ökar på BNP lite extra :cool:
Generellt sett så kostar ett kreditköp för handlaren, de tar väl en 1-2% av beloppet, handlaren får inte ta en kreditkortsavgift utan får smeta ut denna kostnad på alla kunder.
Där kommer avansen som kreditkorten lämnar som "kickback".

Så man kan ju säga att dels betalar man sin kickback själv genom högre priser, dels att alla som betalar "kontant" också betalar ett överpris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Generellt sett så kostar ett kreditköp för handlaren, de tar väl en 1-2% av beloppet, handlaren får inte ta en kreditkortsavgift utan får smeta ut denna kostnad på alla kunder.
Där kommer avansen som kreditkorten lämnar som "kickback".

Så man kan ju säga att dels betalar man sin kickback själv genom högre priser, dels att alla som betalar "kontant" också betalar ett överpris.
Fy fasen vad otrevligt av dessa kreditbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.