Hej gott folk,

Jag har två funderare jag fastat på. Jag har tagit bort en dörr och inbyggd garderob (till höger).

Jag vill nu bygga en innervägg (på höger sida) ,men behöver kapa klinkern enligt rödmarkeringen så att syllen går längst existerande vägg. Finns det en enkelt sätt att kapa de redan fastsatta klinkern? (jag har inga extra klinker tillhands). Eller är den enklaste lösningen att ta bort all klinker och lägga nytt?

Jag vill även montera ny dörrkarm och behöver då fylla i gropen markerad i röd. Vilken typ av medel (med snabb torktid) är bäst lämpad? (Funderar på Husfix rapid)
 
  • Renoveringsarbete med borttagen dörr, markerad klinker att kapa och golvgrop i behov av utfyllnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Diamantskiva i vinkelslipen så blir det bra...
 
  • Gilla
maestroz och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Diamantskiva i vinkelslipen så blir det bra...
Blir jättebra, om man bortser från att man fyller alla rum med damm.
 
  • Gilla
maestroz och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Blir jättebra, om man bortser från att man fyller alla rum med damm.
80% av lägenheten renoveras just nu, så det kanske spelar mindre roll..

Så en vanlig vinkelslip med diamantklinga... Behöver jag blöta klinkern eller nåt?
 
M maestroz skrev:
80% av lägenheten renoveras just nu, så det kanske spelar mindre roll..

Så en vanlig vinkelslip med diamantklinga... Behöver jag blöta klinkern eller nåt?
Nej, men räkna som sagt med att det kommer att damma rejält = andningsmask, hörselskydd och skyddsglasögon.
 
  • Gilla
maestroz
  • Laddar…
T
Som sagt, använd en vinkelslip med diamantklinga och sedan när dö kör håller du dammsugaren i bakkant på klingan medans du kör så minimerar man dammet. Visst det kommer att bli lite damm som smiter förbi men lägenheten är ju under renovering så det kan ju kvitta.
 
  • Gilla
maestroz
  • Laddar…
Håller med om diamantklinga o vinkelslip - MEN det blir svårt att kapa närmast väggen.
När det gäller att fylla igen "hålet" - vad är det för material i bjälklaget/golvet?
Använd samma material för att fylla igen...
Husfix är enligt många en styggelse.
 
  • Gilla
maestroz
  • Laddar…
Tänk på att det är speciella diamantskivor till klinkers så du inte tar en sten/betongklinga
 
  • Gilla
maestroz
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Håller med om diamantklinga o vinkelslip - MEN det blir svårt att kapa närmast väggen.
När det gäller att fylla igen "hålet" - vad är det för material i bjälklaget/golvet?
Använd samma material för att fylla igen...
Husfix är enligt många en styggelse.
Problemet är att den var så från början. Tröskeln täckte över hålet. När jag petar i med skruvmejsel känner jag nån typ av mineralull först, sen blir det antagligen betong.

Hur bör jag i så fall fylla i gapet?
 
A
Håller man dammsugaren vid vinkelslipen, så funkar det en så kort sträcka. Så slipper man dammtorka exakt varje kvadratmillimeter av lägenheten efteråt.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tänk på att det är speciella diamantskivor till klinkers så du inte tar en sten/betongklinga
Vad menar du att det skulle vara för skillnad? Jag har då inte märkt något negativt med en klassisk diamantskiva. Till och med en snikmodell från ÖoB kommer fungera galant.
 
A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tänk på att det är speciella diamantskivor till klinkers så du inte tar en sten/betongklinga
Snicksnack, Biltemas diamantklingor löser det där utan minsta problem. Har lagt mycket klinker med hjälp av vinkelslip och biltemaskiva.
 
Funkar denna klinga bra?016151.jpg
 
M maestroz skrev:
Funkar denna klinga bra?[bild]
Garanterat. Jag hade köpt den billigaste diamantskivan jag kunde hitta... Såvida du inte har annan sten du vill kapa......
 
Finns ju diamantblad till multimaskiner om man inte vill damma ner allt... Men det tar väl en halv dag att tugga igenom då.. Kan rekommendera en blöt handduk över vinkelslipen om du kör med den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.