Jag planterade en magnolia i våras efter den blommat, ca 2 meter hög, en vanlig sort typ praktmagnolia. Den håller på o tappa bladen inför vintern men funderar om jag ska kapsla in den i jutesäck som mössa under vintern? För att den inte ska skadas så mycket - behövs det lr är jag hönsig?
Har satt 3 azaleor runt om den - egentligen samma fråga för dom.
 
Om det är kyla du vill skydda den mot så har enbart en jutesäck ingen betydelse. Det blir inte varmare under säcken förutom den eventuella kyla som vinden medför. För att det skall bli varmare under ett skydd krävs en intern värmekälla.

Jämför med när vi klär oss, kläderna alstrar ingen värme, däremot vår kroppstemperatur som är värmekällan. Kläderna gör att värmen inte försvinner lika snabbt.

Att klä in växter inför vintern är inte bra, luften blir fuktig och i fuktig luft trivs svamp alldeles utmärkt.

Det framgår inte vilken zon du bor i men du har säkert kollat härdighetsgränsen för dina växter. Magnolior är tuffa träd annars hade de inte överlevt på vår jord så länge. Den stora utmaningen för dem är torkan som nu blivit ett återkommande bekymmer sommartid, de kräver bevattning om det är varmt och dåligt med nederbörd. Torven du planterat i är hyfsat fuktighetshållande men kräver ändå tillskott av vatten vid torka.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Om det är kyla du vill skydda den mot så har enbart en jutesäck ingen betydelse. Det blir inte varmare under säcken förutom den eventuella kyla som vinden medför. För att det skall bli varmare under ett skydd krävs en intern värmekälla.
Att klä in växter inför vintern är inte bra, luften blir fuktig och i fuktig luft trivs svamp alldeles utmärkt.

Det framgår inte vilken zon du bor i men du har säkert kollat härdighetsgränsen för dina växter.
Ok - så behöver inte göra något för att skydda den då? Den ska tåla det?

Bor i zon2, Västerås. Inte så kallt om vintrarna, iaf inte sen jag flyttade hit 2017.
Tilläggsvattnade trädet o buskarna efter nyplantering o i somras efteråt oxå för att bilda så bra förutsättningar som möjligt. Blandat vår hårda leriga, stenrika jord med rhododendronjord o en till annan sort så det ska bli lite mer luckert för den, planterat med lite sluttande jord så det förhoppningsvis ska dränera lite så med. Täckt med bark.
 
Jag håller mef Abiesk. men tillägger att det inte är fel att ge alla dessa buskar en bevattning inför vintern. Det är annars den tidiga vårsolen som kan vara besvärlig för unga magnoliors knoppar och då kan man ev lägga ett temporärt skydd mot solsidan.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Det går inte att skydda dem mot kyla vilket jag försökte beskriva. Magnolians skärseld kommer tidig vår när många arter blommar på bar kvist. Det är den tidpunkt när även nattfrost kan inträffa och när väl Magnolian släppt sin vinterpäls runt knopparna tål blommorna ingen frost. Ibland går det bra, ibland har man svarta blommor som hänger som disktrasor efter en frostnatt.
Magnolia har väldigt ytliga och känsliga rötter och man bör aldrig trampa omkring under trädet och helst inte ha några underplanteringar. Till hösten kan man kratta in lite löv under plantan.

Azalea, som numera heter Rhododendron behöver en surare jord än många Magnolior så det räcker inte att gräva en grop och fylla med en påse R. jord för rötterna letar sig ut i omgivningen. Grov, okalkad torv som håller pH värdet runt 4,5 - 5 är bra som grund för planteringen. R. jord, kompost, tallbarr kan med fördel blandas i jorden. Lera är inte bra för vare sig Rhododendron eller Magnolia.
 
A Abies koreana skrev:
Det går inte att skydda dem mot kyla vilket jag försökte beskriva.
Magnolia har väldigt ytliga och känsliga rötter och man bör aldrig trampa omkring under trädet och helst inte ha några underplanteringar.

Azalea, behöver en surare jord än många Magnolior så det räcker inte att gräva en grop och fylla med en påse R. jord för rötterna letar sig ut i omgivningen.
Okej, då får vi hoppas att det håller sig :) Jag visste att det var lite risk med att köpa dessa träd/plantor men Magnolian borde iaf klara vintern här i zon 2 tycker jag.
Azaleorna, när jag läste på om dom hade de samma jordtyp som Magnolian, kan ju ha varit fel där jag läste med.
Vi har oturen att bo i ett område med väldigt lerrik jord, stenhårt att gräva längre ner..så vi hade ett väldigt jobb med att få ner trädet i tillräckligt djup. Trodde först där var en stenbumling i vägen men det var jord som var packad o full med småsten.. =/ I hela gropen är det iaf jordförbättring och jag har gjort ett runt område runt träd/buskar så att man inte ska trampa där samt ett rejält lager bark.
 
Så här ser det ut :) bilder tagna i våras, då jag planterade trädet och efter ett tag när jag fick i azaleorna.
 
  • Träd planterat och stadgat med pålar före och efter plantering av azaleor runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer mina synpunkter:

-samplantera du azalea och magnolia, blanda i lite mer ogödslad torv, kan inte se att magnolia skulle tycka det blir för surt.
-Azaleor är mig veterligen ganska snälla med rotsystem men behöver mer sol än vintergröna rhododendron. Eftersom magnolian kommer skugga i framtiden hade jag valt den senare.
-Ta bort den övre uppbindnindningen som i mina ögon är allt för högt satt! Det är bra för träd/rötter att tidigt stärka upp sig för att klara vind. Bind inte högre än 1/3 av trädets höjd. Vil du vara på säkra sidan kan du binda från fler håll istället.
 
Och ta bort de tunna snören du satt. De riskerar att skära in i barken
 
T Tungbetong skrev:
Och ta bort de tunna snören du satt. De riskerar att skära in i barken
Ok, så bort med allt utom den nedersta breda, behöver det flyttas upp lite?
Det har suttit lite löst så hoppas det har fått lite rötter iaf :)
 
H Hildor skrev:
Ok, så bort med allt utom den nedersta breda, behöver det flyttas upp lite?
Det har suttit lite löst så hoppas det har fått lite rötter iaf :)
Om du tror der behövs kan du binda med juteväv från ett annat håll en befintlig träpåle. Som jag har lärt mig ska man annars ta bort stöttar efter något år och bara spara dom om de behövs som fysiskt skydd mot påkörning med gräsklippare eller liknande
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
T Tungbetong skrev:
juteväv
... och har man inte detta hemma går det utmärkt att riva remsor av uttjänta jeansben
 
  • Gilla
Tungbetong och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
... och har man inte detta hemma går det utmärkt att riva remsor av uttjänta jeansben
Smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.