Nu säljer de den här sågen för 995 spänn på Jula. Nån som har nåt positivt att säga om den? Den ser inte så dålig ut i verkligheten faktiskt, gjuten alu i bordet i mitten vid klingan, dock tunnplåt på sidoborden.

En  bygg/klyvsåg är precis det jag har saknat hela sommaren och vintern. Jag menar, en tusing kan den väl vara värd eller...?  :-/

244021_b.jpg

http://www.jula.se/Butik/default.as....asp?pf_id=SE-244021&dept_id=SE-244 %>

// Lidman
 
Du förlorar förlorar bara en tusing, när jag köpte sågen blev jag av med 1500... Det var väl positivt!? ;) Anhåll m.m. är veka, så vill du ha precision är det inget att ha. Jag klöv en hel del furubrädor men sedan var det stopp. Ett försök med en ekplanka tog effektivt död på sågen. Spara pengarna och köp en riktig när du vinner på lotto eller liknande. Det blir dyrt att köpa alla verktyg två gånger...
 
Vad ska du ha sågen till? Ska du klyva fasadplank, regelvirke etc så funka denna billigare typ av såg utmärkt. Precisionen är bra om man tänker till lite när man sågar.

Jag föreslår dock att du skippar Jula denna gång och istället åker till Bauhaus och köper storebror till denna såg. Fabrikat Hercules har en lite större såg med alu-bord även "på sidan" samt en lite kraftigare motor. Den brukar kosta ungefär 1500. Fortfarande en budgetsåg, men det tar lite längre tid innan man växer ur den eller tar död på den. Jag är helt nöjd med den sågen det funkar även bra att kapa lite fanerade täcksidor i köket etc.

Ska du ägna dig åt möbelsnicker etc behöver du en bättre såg än vad du får i denna prisklass.

Det finns en del skrivet om Herculessågen på forumet.
 
Har en likadan men köpt på Biltema
Har fungerat utmärkt till att klyva upp till 2" reglar. Man måste dock vara försiktig då motorskyddet löser ut lätt (pga liten motor kförmodligen)
Precision som en klyvyxa, men man får vad man betalar för.
 
MathiasS skrev:
Vad ska du ha sågen till? Ska du klyva fasadplank, regelvirke etc så funka denna billigare typ av såg utmärkt. Precisionen är bra om man tänker till lite när man sågar.

Jag föreslår dock att du skippar Jula denna gång och istället åker till Bauhaus och köper storebror till denna såg. Fabrikat Hercules har en lite större såg med alu-bord även "på sidan" samt en lite kraftigare motor. Den brukar kosta ungefär 1500.  Fortfarande en budgetsåg, men det tar lite längre tid innan man växer ur den eller tar död på den. Jag är helt nöjd med den sågen det funkar även bra att kapa lite fanerade täcksidor i köket etc.

Ska du ägna dig åt möbelsnicker etc behöver du en bättre såg än vad du får i denna prisklass.

Det finns en del skrivet om Herculessågen på forumet.
Jag tänkte mest ha den till att klyva diverse brädor och reglar, så den kanske skulle funka till det då? Den där Hercules-sågen är säkert bättre, men det finns inget Bauhaus-varuhus i närheten. Det är nog över 50 mil dit.

En 25 mm bordskiva i massiv ek är kanske ingen idé att ens prova såga i?

// Lidman
 
Att såga så stora ämnen som en normal bordskiva med precision på en liten bordsåg är svårt. Där är det nog enklare med handcirkelsågen, en fintandad klinga och en linjal som anhåll. 25 mm ek är inga problem för bordsågen men att stabilisera arbetsstycket är betydligt värre.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Att såga så stora ämnen som en normal bordskiva med precision på en liten bordsåg är svårt. Där är det nog enklare med handcirkelsågen, en fintandad klinga och en linjal som anhåll. 25 mm ek är inga problem för bordsågen men att stabilisera arbetsstycket är betydligt värre.

/Kent
Du har rätt, det går säkert bättre med en vanlig cirkelsåg till just det, men till att klyva furuplank och brädor duger den alltså till? Det är nämligen det som brukar vara svårt med min cirkelsåg.

// Lidman
 
Jag är förvånad över vad Julas Atika mäktar med, farsan köpte en -93 och vi sågade mycket med den, -99 lånade jag den, och sedan dess har den stått ute  :-[

Funkar skitbra, har verkligen klyvit mycket med den (eftersom jag i en annan tråd skrev att jag sågar allt 2" så brett det gick, och sedan i torkat tillstånd klöv fram 2"2, 2"4, 2"5 e.t.c)
Har bara bytt klinga en gång, samt den svarta plasten i bordet. :)

Matar man genom flera långa plankor så händer det ju att något slags värmeskydd löser ut........perfekt att ta en kopp Mollbergs då  :D
 
Lidman>Kan inte svara på hur den klarar det men troligen ja om du har en bra klinga i.
Min DW744 klarar det mesta men det går ju inte att jämföra.
Oftast är det klingan det hänger på och jag fortsätter att rekommendera Biltemas klingor om man behöver en hyfsad sådan. De matchar inte de bästa men kostar å andra sidan en fjärde eller femtedel av vad en del märkesklingor gör.

<edit>
Den klingan som sitter i kan du troligen kasta direkt för de medskickade brukar inte vara något att jubla över direkt.

/Kent
 
Snickarboden, vad har du gett för 744:an?
 
Njaa, jag köpte faktiskt flera maskiner ifrån en som skulle lägga av men delar man upp det så typ 4000:- begagnad då. De kostade ca 8000:- nya då och idag är de tydligen lite dyrare men i gengäld har de bytt motor ifrån kolborste till induktions.

/Kent
 
DW744XP liger ny på ~9500 exkl. moms

Detta att jämföra med Bosch GTS10 som kostar ~5300 exkl.

Så frågan är om DeWalten är värd nästan det dubbla :-?
Jag tyckte inte det så jag köpte en Bosch, mycket bra såg, rekomenderas starkt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.