Ja kraven är väldigt olika.

Jag la dubbel spånskiva på ikea köksstommar som jag förstärkt. Masonite ovanpå och eklist runt kanten. Den svaga länken där är benen som är av plast. Byter man ut dessa mot något stadigare kan man gå loss rätt friskt på skruvstädet men vill man verkligen kunna gå bananas är det nog inte rätt konstruktion.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Mitt tips oavsett variant du väljer är att om det går gå upp till minst 80cm djup om den är fast monterad. 120cm är smalt men långt ifrån för smalt för många jobb men det är betydligt bökigare när djupet tar slut än när längden gör det, om man nu inte ställt in bänken i en vrå då kanske det är lika bökigt :)
Det var nog en klok synpunkt att öka djupet lite, Möjligen någon dm till på bredden också. Det kommer att vara fritt några meter åt båda håll på sidorna om bänken om man har längre grejer man ska böka med. Den huvudsakliga verksamheten kommer att vara bilreparationer och bilrenovering. Snickerier kommer att vara undantag. Förutom då arbetsbänken ska göras förstås. Behöver jag en större yta så kan jag lägga en skiva på saxlyften.

/Mats
 
Stomme i 45x145 med stöd i framkant varje meter.
Sen skruvlimma liggande 45x145.
På det skruvlimmar du 24mm spånskiva.
Sen toppar du bänken med en linoliummatta.
Så har jag haft i 25 år, bästa bänken som till och med pallade med en flytt.
 
Det dök upp en arbetsbänk på Blocket med höj och sänkbart stålunderrede som jag slog till på. Ska hämta den i morgon. Den hade rätt mått för mind del, 140'x80 cm. Den var så billig så jag kan sälja vidare om den inte ät till belåtenhet.

/Mats
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Sliten arbetsbänk med skruvstycke och verktyg i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om inte skivan håller måttet kan man ju lägga på en ny och använda underredet. 200kr med skruvstycket kan den ju vara värd som en första bänk.

/Mats
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Bra deal!
Det är säkert ett ganska skruttigt skruvstäd, men det skulle ändå kostat dig ett par hundra att köpa (även begagnat). Gratis bänk eller gratis skruvstäd, beroende på hur du väljer att se det :)
 
Då får det bli ett gratis extra skruvstäd då jag har ett förmodligen lite bättre i den storleken :) Vet inte om det är klistrat teakpapper på bänken eller vad det är men det får bli plåt på det. Skivan bör flyttas lite bakåt också så skruvstädet får bättre stöd.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.