Jag funderar på att bygga en 1 1/2 plans villa med 2,70 i takhöjd nere 2,40 uppe vilken dimension behöver man på regelvärket till väggarna ?
45*120?
45*145?
45*170?

Hur mycket isolering bör man minst ha jag har hört 200mm men mer kan ju inte skada
 
Bob_the_builder
Som du redan är inne på så är det normalt sett just isoleringstjockleken som blir dimensionerande för virket, inte bärigheten. Själva kör vi med 45+145+45, dvs 230 mm totalt. Det börjar såvitt jag förstår bli näst intill standard att ha minst två skikt isolering. Det vanligaste är då ett 45-skikt utvändigt (liggande reglar för att bryta de så kallade köldbryggorna som reglarna annars bildar).
 
Bob_the_builder skrev:
Det börjar såvitt jag förstår bli näst intill standard att ha minst två skikt isolering. Det vanligaste är då ett 45-skikt utvändigt (liggande reglar för att bryta de så kallade köldbryggorna som reglarna annars bildar).
Är det inte vanligare att lägga 45-skiktet på insidan med plasten mellan 45:an och den yttre regeln? Då slipper man ju punktera den med vp-rör och annat :-/
 
Bob_the_builder
Nej, jag tror faktiskt att utvändig regel är vanligare. Finessen är att man får mycket mer att spika panelen i (förutsatt stående panel som de flesta har). Sedan är det helt rätt att man får ett "installationslager" om man sätter en 45:a på insidan som ligger innanför diffusionsspärren. Så gör jag alltså själv (eller kommer göra - alldeles strax. Väntar hem en tradare med isolering i dagarna ::))
 
men man har ångspärren imellan 145 regel och invändig 45 regel
 
Bob_the_builder
Ja, just det.
 
Använder man inte asfaboard längre är det bara utegips nu
 
Bob_the_builder
Jodå, asfaboard är fortfarande gångbart. Själv tyckte jag dock att utegipsen var kanon.
 
Behöver man kortlingar imellan varje regel eller bara vid fönster och dörrar
 
Bob_the_builder
Det räcker vid fönster och dörrar och där väggfasta köksskåp/handfat mm ska sitta.
 
Byggde/Lät bygga två takkupor för en tid sedan. Tog då hjälp av snickare för "stomresningen". De lanserade en väv som vindskydd óch alternativ till asfaboard/utegips. Påminde lite om markduk till utseende/textur. Sådan använde de sig nästan uteslutande av numera. Såg det som en klar fördel här, i synnerhet eftersom jag slapp bära upp en massa utegips. Det var som att "linda in" huset. Man fäste den med häftklammrar. Smidigt, var det :D
 
Bob_the_builder
Jo, det finns någon/några här på forumet som använt sig av sådan vindskyddsväv (Fasting65 är en). En produkt heter i allafall Windy, minns inte om det är Parocs eller Roxulls. Finessen är ju att det är så lätt att hantera. Nackdelen är att man inte får samma stabilitet under stomresningen som en skiva ger.
 
sant ;D
 
oj! TVÅ STJÄRNOR! Har jag blivit befodrad?!
 
Bob_the_builder
Jepp, fortsätt göra som vi andra - kläck ur dig oväsentligheter och allmänt tyckande på löpande band så blir du snart gudomlig. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.