T
Går till bastuaggregatet. Ser misstänkt klent ut. Ytterdiameter är ca 3 mm. Kablarna till spisen är ca 3.3, och det är bara spisgruppen som är märkt 2.5 i gruppförteckningen.

Elskåp med flera sammankopplade säkerhetsbrytare och kablar av olika tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elanslutningar och kablar i en elcentral, indikerar dimensionering för bastuaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Svårt att se på bilden faktiskt.

I mitt hus byggt 1972 går det 1,5 kvadrat till bastuagget dock. Avsäkrat 10A

edit: Kan vara jag som inte ser ordentligt men jag reagerar på att du har 16A-säkrad grupp med 1,5 kvadrat. Så får man inte göra. Hoppas jag ser fel och att det där är 2,5 kvadrat.
 
Redigerat:
Om man jämför trådarna i verkligheten ser man tydligt skillnaden på 1,5 och 2,5, så titta och lita på det du ser.
 
T
C Xcqn skrev:
Svårt att se på bilden faktiskt.

I mitt hus byggt 1972 går det 1,5 kvadrat till bastuagget dock. Avsäkrat 10A
Det är svårt även live :)

Men om man vänder på det - jag ser inga tecken på att det skulle vara något annat än 1,5 kvmm. Och huset är från -74.

Närbild av elinstallation med koppartrådar och samlingsskena, troligen 1,5 kvmm i ett hus från 1974.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tanaris skrev:
Det är svårt även live
Då tar man fram skjutmåttet. ;) Fast det brukar synas tydligt, i alla fall om båda sorterna förekommer.
 
Och när huset är byggt spelar ingen roll OCH ser trådarna lika grova ut så är dom lika grova.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
T
E elmont skrev:
Och när huset är byggt spelar ingen roll OCH ser trådarna lika grova ut så är dom lika grova.
Det låter inte som att det finns modernare 2.5-kvadratstrådar med samma ytterdiameter som äldre 1.5-kvadratstrådar, så jag byter till 10A för säkerhets skull och ser fram emot en dyrare faktura för byte av aggregat...
 
T tanaris skrev:
så jag byter till 10A för säkerhets skull
Du gillade inte mitt vilda förslag om skjutmått? :surprised:
T tanaris skrev:
faktura för byte av aggregat.
Varför skulle du behöva byta bastuaggregat? :thinking:
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Du gillade inte mitt vilda förslag om skjutmått? :surprised:
Hur tror du jag fick fram siffrorna i mitt första inlägg? :)

Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle du behöva byta bastuaggregat? :thinking:
Det gamla är för klent och av fel typ för oss, elektrikern ville veta förutsättningarna för offert. (Han kanske inte hade tänkt sig att jag skulle öppna centralen och mäta med skjutmått, men nu var det ju tur att jag är noggrann :)
 
T tanaris skrev:
Hur tror du jag fick fram siffrorna i mitt första inlägg? :)
Vid ordentligare genomläsning har jag en teori... :oops:
 
  • Haha
tanaris
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Hur tror du jag fick fram siffrorna i mitt första inlägg? :)



Det gamla är för klent och av fel typ för oss, elektrikern ville veta förutsättningarna för offert. (Han kanske inte hade tänkt sig att jag skulle öppna centralen och mäta med skjutmått, men nu var det ju tur att jag är noggrann :)
Vad har det nya aggregatet för effekt? Med 3-fas 10A kan man ta ut nästan 7kW.
 
T
Logad Logad skrev:
Vad har det nya aggregatet för effekt? Med 3-fas 10A kan man ta ut nästan 7kW.
10kW är rekommendationen. Det gamla är på 6, så det är kanske inte så konstigt att vi tycker att det är lite svalt. (Desto konstigare då att de säkrat upp till 16A, men det är nog ingen riktigt elektriker som installerat det.)
 
T tanaris skrev:
10kW är rekommendationen. Det gamla är på 6, så det är kanske inte så konstigt att vi tycker att det är lite svalt. (Desto konstigare då att de säkrat upp till 16A, men det är nog ingen riktigt elektriker som installerat det.)
Jag förstår. 10kW är lite för mycket även för 13A. Du kanske skulle meddela elektrikern att det kan bli frågan om trådbyte med en eventuell komplikation att röret trådarna ligger i kan vara för klent för 5x2,5. Om det ligger i rör vilket jag antar.
 
C
T tanaris skrev:
10kW är rekommendationen. Det gamla är på 6, så det är kanske inte så konstigt att vi tycker att det är lite svalt. (Desto konstigare då att de säkrat upp till 16A, men det är nog ingen riktigt elektriker som installerat det.)
Det vanliga är väl att det löser ut, man tänker per automatik... säkra upp men missar ledningsdimensioneringen. I själva verket kanske det räckt med trög säkring.
 
T tanaris skrev:
10kW är rekommendationen. Det gamla är på 6, så det är kanske inte så konstigt att vi tycker att det är lite svalt.
Kanske självklart och kanske OT men är tåtarna dragna i rör kan det vara enkelt att byta till 2,5 mm2. Det kan tyvärr även vara allt annat än enkelt...

Kräver "alla" bastuaggregat nolla? Annars kanske fyra tåtar räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.