Hej,

Går det att rädda häcken? Kanske klippa ner den ordentligt och hoppas på nya skott till våren? Allt runt omkring är nedklippt så att den ska få luft och torrt så det inte ska växa (mer) mossa och annat skit på stammarna.
På sommaren är den tät översta tredjedelen.
Den har klippts ner en gång tidigare, för ca 40 (!) år sedan.
Är det någon idé att försöka eller ska den bort?

/Martin
 
  • En förtunnad häck med kala grenar nära basen och några löv i den övre tredjedelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedklippt häck med tätare lövverk i toppen, allmänt ren omgivning, osäkert skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rad av nedklippta häckväxter med kala grenar längst ned och tätare lövverk upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis nedklippt häck med tät lövverk upptill och kala grenar nedtill i ett trädgårdslandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis nedklippt häck med tätare lövverk i toppen och mossa på stammarna mot en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Troligen, den ser inte urgammal ut. Klipp ned den på vårvintern och släpp upp den 15-20 cm per år så kommer den blir tät och fin. Jag har sett en granne göra det med oxelhäck och det gick bra.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att vid föregående föryngring så gjorde man inte det som Claes nämner. Man lät bli att klippa den varje år, då blir det färre nya grenar sidoskott och resultatet blir gles nedtill tät upptill.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Jag har sett flera lyckade föryngringar av oxelhäck med precis den metod Claes Sörmland föreslår. Ogräsrensning och lite gödsel lär vara positivt för återväxten också..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja, gödsling och gräsklippning, gärna också vattning kommer krävas för att få bra tillväxt efter att man kapat ner häcken. Den ser nu ganska trött ut. Gräsmattan ser inte superpigg ut runt häcken heller, så det är nog torrt och magert.
 
Man ska aldrig ta bort en gammal oxelhäck! Den går att föryngra och kan bli urgammal. I min lilla by finns många riktigt gamla häckar - en del i mycket god kondition, andra risigare ofta beroende på nya ägare som inte kommit igång. Oxeln fyller en utmärkt funktion vid gamla landsvägar då den är så tålig. Jag har inte sett någon nyplanterad. Omodern?
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen är ju oxeln lite kul eftersom det är en av få trädarter som faktiskt har uppkommit här i Norden efter senaste istiden. Inte många träd som är unikt nordiska.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har inte sett någon nyplanterad. Omodern?
Det är nog tyvärr så. Behöver byta ut min typ 40 m långa efter att sorken har festat loss på rötterna (Man kan dra plantorna rakt upp) men det fanns inga barrotade i våras trots att jag kollade på 7-8 ställen. Ett ställe hade krukodlade men det blir för dyrt. Enligt de jag frågade så berodde det på minskad efterfrågan, alla vill ha stora tujor eller avenbok nu tydligen.
 
  • Arg
yonna
  • Laddar…
Trist! De är verkligen fina och intressanta växter.

Tuja borde det finnas något slags körkort på. En välklippt Tuja häck kan verkligen pryda sin plats men de förvuxna väggar av spret som snart står på varenda tomtgräns gör ju ingen glad.
 
Claes Sörmland
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det är nog tyvärr så. Behöver byta ut min typ 40 m långa efter att sorken har festat loss på rötterna (Man kan dra plantorna rakt upp) men det fanns inga barrotade i våras trots att jag kollade på 7-8 ställen. Ett ställe hade krukodlade men det blir för dyrt. Enligt de jag frågade så berodde det på minskad efterfrågan, alla vill ha stora tujor eller avenbok nu tydligen.
Det finns ju ingen logik i att ta in barrotade plantor till plantshopparna och hoppas att rätt kund tittar förbi de där enstaka veckorna man kan ha dem i butiken. Barrotad är som regel beställningsvara. Postorderföretagen har ju också. Exempel:

https://hortogreen.com/haeck-oevrigt-sortiment/688-oxel-e-planta-hack-10-pack.html
 
... jag beställde barrotade plantor (inte oxel) redan i våras hos min plantskola för leverans nästa vecka - motsvarande kan ju Dalbotös göra för leverans till våren. På nätet går det naturligtvis också även om jag personligen vill gynna lokala butiker här ute på vischan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju ingen logik i att ta in barrotade plantor till plantshopparna och hoppas att rätt kund tittar förbi de där enstaka veckorna man kan ha dem i butiken. Barrotad är som regel beställningsvara. Postorderföretagen har ju också. Exempel:

[länk]
Givetvis var det beställning jag ville lägga, trodde det var underförstått. Men för att förtydliga då - ingen av de "lokala" butikerna hade barrotad oxel som beställningsvara eftersom det inte fanns någon efterfrågan.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dalbotant Dalbotös skrev:
Givetvis var det beställning jag ville lägga, trodde det var underförstått. Men för att förtydliga då - ingen av de "lokala" butikerna hade barrotad oxel som beställningsvara eftersom det inte fanns någon efterfrågan.
Det är bra underligt. Produktion finns ju i landet. Är det mer att de har leverantörer som inte erbjuder det? Kanske tar de det mesta från kontinenten där oxel knappast är en typisk häckplanta?
 
Det är möjligt, vet att ena stället köper i princip allt från Holland. Men de hävdade att det var bristande efterfrågan som fått dem att ta bort möjligheten att beställa.
 
Claes Sörmland
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det är möjligt, vet att ena stället köper i princip allt från Holland. Men de hävdade att det var bristande efterfrågan som fått dem att ta bort möjligheten att beställa.
Det kan ju stämma, man byter bort dyra svenska leverantörer med begränsat utbud när alla de populära produkterna ändå finns att köpa från den holländska leverantören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.